2009-02-13, 19:47
Medlem
vi vill gärna bygga själva och har fastnat lite för smålandsvillan, har några bekanta som byggt med dem och de är jättenöjda, enl dem så översteg inte slutpriset kalkylen de fått från början, och de ska tydligen vara bland de billigaste på marknaden?

e lite sugen på villa 2009 på deras hemsida, ett erbjudande med ett hus på 90 kvm (tre rum och kök) och oinredd övervåning på 45 kvm. det är ett lågenergihus och enligt han jag pratade med på smålandsvillan så kommer det gå på ca 1.8 milj på den tomten jag vill ha, då ingår alltså tomt, grund, huset, schaktkostnad, byggherrekostnader, pantbrev, lagfart, lånekostnader, värme vatten och el.

månadskostnaden blir 4351 kr i månaden - kan detta verkligen stämma?? ok att vi har låga räntor nu, men amorterar man av nånting?! vill ju inte gå med förlust när vi ska sälja nån gång i framtiden!?

tips på hur man ska binda räntorna i dagens läge?

vet någon vad tillvalen kostar: kakel och klinkers i badrummet, upphöjd ugn i köket, carport med förråd och ytterdörr med tre lodrätta glas i (ni fattar vad jag menar)?
- svara gärna även om du bara vet pris på en av de här sakerna, jag är tacksam!!

men är lite fundersam; ingår gräsmatta i det här priset? för det finns inte på tomten i nuläget. får man uppfart till bilen grusad/asfalterad?? vad kostar det att bygga till en egen trädäck i ca-pris? och vad kostar carporten med förråd som smålandsvillor erbjuder??

får man inte något av detta vet jag inte om 1.8 milj är ett bra pris även om man får allting nytt och det är ett lågenergihus??

iofs blir ju inte månadskostnaden dyr och det är mest den jag bryr mig om egentligen

tacksam för svar från er som byggt med småladnsvillan, tack på förhand!
Citera
2009-02-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zionity
vi vill gärna bygga själva och har fastnat lite för smålandsvillan, har några bekanta som byggt med dem och de är jättenöjda, enl dem så översteg inte slutpriset kalkylen de fått från början, och de ska tydligen vara bland de billigaste på marknaden?

e lite sugen på villa 2009 på deras hemsida, ett erbjudande med ett hus på 90 kvm (tre rum och kök) och oinredd övervåning på 45 kvm. det är ett lågenergihus och enligt han jag pratade med på smålandsvillan så kommer det gå på ca 1.8 milj på den tomten jag vill ha, då ingår alltså tomt, grund, huset, schaktkostnad, byggherrekostnader, pantbrev, lagfart, lånekostnader, värme vatten och el.

Saknas anslutning till VVS/fjärrvärme osv antar jag?

månadskostnaden blir 4351 kr i månaden - kan detta verkligen stämma?? ok att vi har låga räntor nu, men amorterar man av nånting?! vill ju inte gå med förlust när vi ska sälja nån gång i framtiden!?

Troligen endast räntekostander

tips på hur man ska binda räntorna i dagens läge?

Beror ju på vad du får för räntor om du binder.

vet någon vad tillvalen kostar: kakel och klinkers i badrummet, upphöjd ugn i köket, carport med förråd och ytterdörr med tre lodrätta glas i (ni fattar vad jag menar)?
- svara gärna även om du bara vet pris på en av de här sakerna, jag är tacksam!!

Smålandsvillan bör ju veta detta?

men är lite fundersam; ingår gräsmatta i det här priset? för det finns inte på tomten i nuläget. får man uppfart till bilen grusad/asfalterad?? vad kostar det att bygga till en egen trädäck i ca-pris? och vad kostar carporten med förråd som smålandsvillor erbjuder??

Gräsmatta och allt runt huset såsom uppfart osv ingår med all säkerhet inte. Bygga eget trädäck? kostar i princip ingenting. Pratar du altan så kostar det väl lite mer men inga stora pengar i sammanhanget, några tusenlappar. Carportfrågan måste ju fortfarande vara lättast att fråga Smålandsvillan om?

får man inte något av detta vet jag inte om 1.8 milj är ett bra pris även om man får allting nytt och det är ett lågenergihus??

Beror på vad tomten i sig kostar. Kostar den 100 k så är det ett dåligt pris. Kostar tomten 500 k så är det ett ok pris. Har du kollat in Älvsbyhus eller JB-hus?

iofs blir ju inte månadskostnaden dyr och det är mest den jag bryr mig om egentligen

Nu kostar ju hus rätt mkt mer än bara räntekostnader varje månad. Drift (sophämtning, el, vatten, försäkringar, underhåll osv osv )

tacksam för svar från er som byggt med småladnsvillan, tack på förhand!

Lite svar kanske
Citera
2009-02-14, 01:07
Medlem
Psychobillys avatar
Som whatever skrev är det många oklarheter.
Stirra er inte blinda på just 4351kr/månaden för man kan aldrig precisera en månadskostnad så.

Ränta på 1,8milj baserat på 3% ger en ränta på 4500kr/mån
Tillkommer gör driftkostnad(el,sop,förs,vatten m.m) 2500kr/mån är ett riktpris
Sen vill man ju amortera 1,8milj/50år=3000kr/månad
Då är vi uppe på 10.000kr

Sen brukar det vara ett krav från banken att lägga undan ca 2000kr/mån för framtida underhåll.

Carport brukar kosta ca 40-50.000kr extra från huslev.eftersom de flesta carportar är av olika storlek och utformning så är det bäst att kontakta smålandsvillan för pris.
Citera
2009-02-14, 06:02
Medlem
I normala fall får man vad man betalar för men jag har en känsla av att just i detta fall kan man få liiite mer.

Det är ett erbjudande på 30 hus totalt och jag antar att det är för att överhuvudtaget hålla igång produktionen på fabriken. Företaget kan kanske därför vara berett att sänka sina egna marginaler på varje enskilt hus. Men det är bara min gissning.

I övrigt är det mer i din prisklass än det andra förslaget du hade i en av de andra trådarna du har om ämnet.
Citera
2009-05-02, 15:02
Medlem
bcss avatar
får man fråga vilken firma som ska montera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in