Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-13, 14:53
  #1
Medlem
Hej! Efter att ha harvat i komvuxträsket i flera år nu ser jag ljuset vid horisonten och kan förhoppningsvis söka till en universitetsutbildning till hösten.

Tyvärr måste jag tenta av de sista 300 poängen eftersom Stockholms stad inte tillåter att man läser mer än heltid vid komvux, och jag har därför kollat in vad jag tror är två väldigt lätta kurser, nämligen Programhantering och Persondatorer. För de andra hundra poängen planerade jag att bara ta någon random kurs och få IG på denna, då jag kan ha 100 poäng till i IG och ändå få ett slutbetyg.

Så till min fråga, har någon annan gjort prövning/tenta på dessa två kurser? Behövdes det pluggas något, var det svårt, några rekomendationer på vad som ska läsas på om det ens är nödvändigt, osv. Lite tips helt enkelt vore jag djupt tacksam för!

Tack på förhand!
Citera
2009-02-13, 15:01
  #2
Medlem
hoaxens avatar
Motsvarar komvuxkurserna gymnasiekurserna i samma ämnen?

För i så fall lär du inte behöva plugga om du har datorvana, då lär du kunna det mesta. Dessa ämnen på gymnasiet kan vara de lättaste kurserna som finns
Citera
2009-02-13, 15:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Motsvarar komvuxkurserna gymnasiekurserna i samma ämnen?

För i så fall lär du inte behöva plugga om du har datorvana, då lär du kunna det mesta. Dessa ämnen på gymnasiet kan vara de lättaste kurserna som finns
Ja, de ska motsvara gymnasiekurserna.

Jag misstänker att det inte bör vara några problem då jag har god datorvana och alltid kan låna kurslitteraturen från biblioteket och öva upp mig lite i Officepaketet inför Programhanteringen. Däremot Persondatorer känns lite osäkert, jag har ganska bra koll tror jag: jag vet på ett ungefär vad processorn, RAM-minnet osv. fyller för funktion. Men det kanske vore bra att fräscha upp detta genom att även här läsa igenom kurslitteraturen?

Jag vill helst vara på den säkra sidan eftersom det är ett prov på en hel 100-poängskurs. Det kostar ju en slant och det vore rätt surt om jag skrev IG för att proven kräver en massa detaljinformation och väldigt specifika svar.
Citera
2009-02-13, 16:51
  #4
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sticker
Ja, de ska motsvara gymnasiekurserna.

Jag misstänker att det inte bör vara några problem då jag har god datorvana och alltid kan låna kurslitteraturen från biblioteket och öva upp mig lite i Officepaketet inför Programhanteringen. Däremot Persondatorer känns lite osäkert, jag har ganska bra koll tror jag: jag vet på ett ungefär vad processorn, RAM-minnet osv. fyller för funktion. Men det kanske vore bra att fräscha upp detta genom att även här läsa igenom kurslitteraturen?

Jag vill helst vara på den säkra sidan eftersom det är ett prov på en hel 100-poängskurs. Det kostar ju en slant och det vore rätt surt om jag skrev IG för att proven kräver en massa detaljinformation och väldigt specifika svar.

Då hade jag fräschat upp persondator om jag var du för att vara på den säkra sidan. Håll koll på vilka enheter man har när man mäter de olika delarna och dyl Som sagt så lär programhanteringen inte vara några problem om har en god datorvana.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback