• 1
  • 2
2009-02-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Myror har väl byggt välfungerande stora samhällen i förhållande till sin storlek?
Men grejen är väl den att myror i princip inte har något medvetande. De drivs i princip bara utav instinkter. Medan vi människor medvetet kan tänka. Det är svårt att förklara men du kanske fattar vad jag menar.
Citera
2009-02-12, 16:53
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atiu
Men grejen är väl den att myror i princip inte har något medvetande. De drivs i princip bara utav instinkter. Medan vi människor medvetet kan tänka. Det är svårt att förklara men du kanske fattar vad jag menar.
Nja, snarare kan man beskriva myrsamhällen som medvetna. Myrorna fungerar isåfall snarare som neuroner, och överför information mellan varandra i form av dofter - på samma sätt som våra neuroner använder joner och signalsubstanser. Strömmarna av information i myrsamhällen påminner nämligen på en hög nivå om strömmarna av information i hjärnor - med liknande feedbackloopar och nästlade slingor, framför allt.

På samma sätt kan andra system med liknande informationsflöden betraktas som medvetna, däribland världsmarknaden. Om informationen i den flödar i form av samma typer av feedbackloopar som i hjärnan (och ryggmärgen, samt det perifera nervsystemet) kan den mycket väl uppleva ett medvetande. Isåfall vill jag veta hur den hade upplevt en ett ras av ekonomi - kanske något liknande en djup depression?
Citera
2009-02-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nja, snarare kan man beskriva myrsamhällen som medvetna. Myrorna fungerar isåfall snarare som neuroner, och överför information mellan varandra i form av dofter - på samma sätt som våra neuroner använder joner och signalsubstanser. Strömmarna av information i myrsamhällen påminner nämligen på en hög nivå om strömmarna av information i hjärnor - med liknande feedbackloopar och nästlade slingor, framför allt.

På samma sätt kan andra system med liknande informationsflöden betraktas som medvetna, däribland världsmarknaden. Om informationen i den flödar i form av samma typer av feedbackloopar som i hjärnan (och ryggmärgen, samt det perifera nervsystemet) kan den mycket väl uppleva ett medvetande. Isåfall vill jag veta hur den hade upplevt en ett ras av ekonomi - kanske något liknande en djup depression?
Jag menar att myror inte direkt har någon fri vilja. Vi människor kan ju välja vad vi vill göra, vi kan dra slutsatser känna empati mm. Jag tvivlar på att myror kan göra det, men det är ju inte omöjligt.
Citera
2009-02-12, 19:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag menar att myror inte direkt har någon fri vilja. Vi människor kan ju välja vad vi vill göra, vi kan dra slutsatser känna empati mm. Jag tvivlar på att myror kan göra det, men det är ju inte omöjligt.
Jag skulle snarare påstå att myrsamhällen har en fri vilja - eller åtminstone illusionen om densamma, men jag tvivlar på att vi har något mer än så.

Intressant ämne, men tyvärr off topic. Åter till ämnet!

EDIT: Om vidare diskuterande önskas kan jag bryta ut denna myrdiskussion till en ny tråd.
Citera
2009-02-12, 23:09
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Jag menar att myror inte direkt har någon fri vilja. Vi människor kan ju välja vad vi vill göra...

Alltså, killar (no women on teh internets, uppenbarligen) Detta med myror är en sjukt banal referens, eller? Confundus från Muppsala har förklarat det bättre än mig, jag har styrt upp texten lite med stycken och titlar:

Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Jag ska förklara kort vad jag menar. Jag ber om ursäkt om jag var extremt otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag står dock fast vid att vårt medvetande är en bieffekt av våra komplicerade hjärnor. Hur anser du att ett medvetande skulle kunnat gynna oss evolutionsmässigt?

Påstående 1)
Innehav av fri vilja implicerar medvetande

Påstående 2)

Innehav av medvetande implicerar fri vilja.

Sanningsvärdet i påståendena beror helt och hållet på definitionen av fri vilja och medvetande. Vill man vara bekväm av sig kan man definiera ett fritt val som ett val gjort av en varelse med medvetande, ett medvetet val alltså.

Jag vill hellre se det såhär:

Ett val gjort av en entitet är fritt om och endast om valet ytterst kan härledas till medvetandet. En entitet med förmågan att utföra sådana val har fri vilja. Jag anser att det inte finns några sådana val, eftersom det alltid finns en ytterligare orsak bakom själva tanken. Med medvetande menar jag qualia, "jaget", själen etcetera. Om ni har det vet ni vad jag menar. Har ni oturen att vara p-zombies (http://en.wikipedia.org/wiki/P-zombie) kan jag inte hjälpa er, men jag tror ni har överseende med det. Nu återkommer jag med myrstacken. Myrstacken ska snart begå självmord. Vi tittar på vad som händer på två nivåer.

Stacknivå:
Myrstacken känner sig deprimerad. Den ser ingen mening med att vara en hög med barr i en gudsförgäten tallskog utan framtidsutsikt:
-Hur kan det finnas en mening med min existens? Jag är bara en superorganism som uppstått på grund av kemiska processer i sexbenta smådjurs kroppar. Jag ser inget annat val än att ta mitt liv, så mitt existentiella dilemma kan upphöra. Med dessa ord upplöses myrstacken, och myrorna sprids åt alla håll för att aldrig återvända.

Myrnivå:
Myrorna hade expanderat stacken under lång tid och det fanns gott om mat, vilket hade gjort att myrorna utökat sitt territorium till nya delar av skogen. Så småningom träffar de på en ny svampart i deras expansion av riket. Eftersom matreserverna börjat sina på grund av det stigande invånarantalet, blir denna svamp till slut deras basföda. Denna svamp råkar dock vara en parasitisk art av larvklubba, som förstör myrornas nervsystem och får dem att bete sig fullständigt irrationellt. En stor del av myrorna blir infekterade, vilket får stackens organisation att sluta fungera.

Jag tror inte jag kan förklara det tydligare än så. Kortfattat menar jag att Påstående 1) ovan är sant, men Påstående 2) är det inte.

OT: http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl...0829/img/1.jpg
En bild på svampen. Riktigt imponerande om jag får säga det själv.

Men, det confunfus missar att förklara är att den här svampen har utvecklats till att ha ett eget "beteende", när myrans nervsystem blir infekterad spliceas en bit "kod" in i myrans beteende som gör att den klättrar så högt den kan innan den dör. På detta vis sprids svampens sporer när svampen tillslut bildar en fruktkropp som spränger sig igenom myrans exoskelett och kan släppa sina sporer. Jag bjuppar på länkar som inte är 4chan-videor för att belysa detta ytterligare:

http://neurophilosophy.wordpress.com...by-a-parasite/
http://www.youtube.com/watch?v=vgkL8PulPdE

Citat:
...vi kan dra slutsatser känna empati mm. Jag tvivlar på att myror kan göra det, men det är ju inte omöjligt.

Hur menar du att detta implicerar fri vilja?
Senast redigerad av Kapla 2009-02-12 kl. 23:15.
Citera
2009-02-13, 01:51
Medlem
Confunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Alltså, killar (no women on teh internets, uppenbarligen) Detta med myror är en sjukt banal referens, eller? Confundus från Muppsala har förklarat det bättre än mig, jag har styrt upp texten lite med stycken och titlar:

Men, det confunfus missar att förklara är att den här svampen har utvecklats till att ha ett eget "beteende", när myrans nervsystem blir infekterad spliceas en bit "kod" in i myrans beteende som gör att den klättrar så högt den kan innan den dör. På detta vis sprids svampens sporer när svampen tillslut bildar en fruktkropp som spränger sig igenom myrans exoskelett och kan släppa sina sporer. Jag bjuppar på länkar som inte är 4chan-videor för att belysa detta ytterligare:

Jag hade ingen aning om att larvklubban var så raffinerad. Jag får tacka för länkarna, det där är nog bland det mest originella och imponerande jag sett i både djur- och svampväg. Jag kan inte låta bli att tänka på hur en sådan svamp har utvecklats evolutionärt, det måste krävt mycket speciella omständigheter. Men det kanske det är bäst om jag frågar i en helt annan tråd, i ett helt annat underforum.

Jag råkade av en ren slump snubbla över en dialog i boken Gödel-Escher-Bach som tar upp just myrstackar. Jag citerar här en väldigt tankvärd del av den. Egentligen är hela kapitlet relevant, ja till och med hela boken, men det är jobbigt att "copy-pasta" när boken är i pappersform. Boken finns att köpa här iallafall, vilket rekommenderas oerhört starkt:
http://www.bokus.com/b/9780140289206.html

Sammanfattning: Anteater berättar om när myrorna som utgjorde myrstacken vid namn Johann Sebastian Fermant tappar organisationen. Myrorna organiseras till slut igen, men då är det en helt annan myrstack, som heter Aunt Hilary!

Tortoise: But to return to our previous topic, Dr. Anteater, what is the very sad story wich you alluded to, concerning the former owner of Aunt Hillary's property?

Anteater: The former owner was an extraordinary individual, one of the most creative ant colonies who ever lived. His name was Johant Sebastian Fermant, and he was a mathematiciant by vocation, but a musicant by profession.

Achilles: How very versatile of him!

Anteater: At the height of his creative powers, he met with a most untimely demise. One day, a very hot summer day, he was out soaking up the warmth, when a freak thundershower - the kind that is only once every hundred years or so - appeared from out of the blue and thoroughly drenched J.S.F. Since the storm came utterly without warning, the ants got completely disoriented and confused. The intricate organization wich had been so finely built up over decades, all went down in the drain in a matter of minutes. It was tragic.

Achilles: Do you mean that all the ants drowned, wich obviously would spell the end of poor J.S.F.?

Anteater: Actually, no. The ants managed to survive, every last one of them, by crawling onto various sticks and logs wich floated above the raging torrents. But when the waters receded and left the ants back on their home grounds, there was no organization left. The caste distribution was utterly destroyed, and the ants themselves had no ability to reconstruct what had once before been such a finely tuned organization. They were helpless as the pieces of Humpty Dumpty in putting themselves back together again. I myself tried, like all the king's horses and all the king's men, to put poor Fermant together again. I faithfully put out sugar and cheese, hoping against hope that somehow Fermant would reappear... (Pulls out a handkerchief and wipes his eyes)

Achilles: How valiant of you! I never knew Anteaters had such big hearts.

Anteater: But it was all to know avail. He was gone, beyond reconstitution. However, something very strange then began to take place: over the next few months, the ants which had been components of J.S.F. slowly regrouped, and built up a new organization. And thus was Aunt Hilary born.

Crab: Remarkable! Aunt Hilary is composed of the very same ants as Fermant was?

Anteater: Well, originally she was, yes. By now, some of the older ants have died, and been replaced. But there are still many holdovers from the J.S.F.-days.

Crab: And can't you recognize some of J.S.F.'s old traits coming to the fore, from time to time, in Aunt Hillary?

Anteater: Not a one. They have nothing in common. And there is no reason they should, as I see it. There are, after all, often several distinct ways to rearrange a group of parts to form a "sum". And Aunt Hilary was just a new "sum" of the old parts. Not MORE than the sum, mind you - just that particular KIND of sum.

En viktig poäng i berättelsen är skillnaden mellan olika medvetanden. Våra hjärnor är ju inte statiska, de förändras precis som myrorna i stacken förändras och byts ut. Samtidigt så finns det något som gör att våra medvetanden är konsistenta - vi har ju en uppfattning om oss själva som individer, vi blir ju inte en annan individ bara för att några hjärnceller skickar en signal, eller dör. Det finns något som "håller oss samman". I myrstackens fall är det den hierarkiska arbetsindelningen hos myrorna som ger stacken ett medvetande - det är sannerligen inte myrorna själva. Det är inte ens informationsflödet mellan myror som gör det, utan snarare hur de olika informationsflödena fördelar sig statistiskt för hela stacken.
Senast redigerad av Confundus 2009-02-13 kl. 01:56. Anledning: Tjack
Citera
2009-02-13, 02:42
Medlem
Citat:
Det är ett ganska stort antagande. Varför skulle det vara lättare att bevisa bristen på medvetande än förekomsten av medvetande... Först måste man definiera medvetande förstås. Om det är ett fenomenologiskt medvetande, ett medvetande-om något, då är det väl ganska klart att myror har medvetande. Dom kan ju tänka på saker, relatera till saker, interagera med saker, i sin omgivning. Ifrågasätter man det, då kan man lika gärna ifrågasätta alla subjekts eventuella medvetande. För hur ska du kunna bevisa för mig att du har ett medvetande

Citat:

'In the philosophy of mind, the China brain thought experiment (also known as the Chinese Nation or Chinese Gym) considers what would happen if each member of the chinese nation was asked to simulate the action of one neuron in the brain, using telephones or walkie-talkies to simulate the axons and dendrites that connect neurons. Would this arrangement have a mind or consciousness in the same way that brains do?' - http://en.wikipedia.org/wiki/China_brain

Samma problem där egentligen. Om ett medvetande definieras som ett medvetande-om något, hur kan då ett sinne utan kropp existera? En stor tänkande apparat, med individer som noder, måste också ha en miljö att interagera i med en kropp. Annars kan det inte interagera med något, inte relatera till något, inte tänka på något. Lite som en intentionalitet utan intentionellt objekt, det är bara halva receptet för medvetande.
Senast redigerad av yidaki 2009-02-13 kl. 02:58. Anledning: gah, fel länk. men se gärna http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Room också, det är också ett relevant experiment i sammanhanget...
Citera
2009-02-13, 08:07
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det är ett ganska stort antagande. Varför skulle det vara lättare att bevisa bristen på medvetande än förekomsten av medvetande... Först måste man definiera medvetande förstås. Om det är ett fenomenologiskt medvetande, ett medvetande-om något, då är det väl ganska klart att myror har medvetande. Dom kan ju tänka på saker, relatera till saker, interagera med saker, i sin omgivning. Ifrågasätter man det, då kan man lika gärna ifrågasätta alla subjekts eventuella medvetande. För hur ska du kunna bevisa för mig att du har ett medvetande

'In the philosophy of mind, the China brain thought experiment (also known as the Chinese Nation or Chinese Gym) considers what would happen if each member of the chinese nation was asked to simulate the action of one neuron in the brain, using telephones or walkie-talkies to simulate the axons and dendrites that connect neurons. Would this arrangement have a mind or consciousness in the same way that brains do?' - http://en.wikipedia.org/wiki/China_brain

Samma problem där egentligen. Om ett medvetande definieras som ett medvetande-om något, hur kan då ett sinne utan kropp existera? En stor tänkande apparat, med individer som noder, måste också ha en miljö att interagera i med en kropp. Annars kan det inte interagera med något, inte relatera till något, inte tänka på något. Lite som en intentionalitet utan intentionellt objekt, det är bara halva receptet för medvetande.
Detta bör kunna lösas med input- och outputnoder, så att information kommer in, processas och används på samma sätt som i hjärnan. På så vis kan systemet vara medvetet-om-något.

För att spinna vidare på detta funderar jag på huruvida Internet är medvetet. Både input, output och framför allt flödet och den hierarkiska organiseringen av information påminner i stort om den mänskliga hjärnan. Men hur mäter vi medvetenhet i ett system i vilket vi blott agerar noder?
Citera
2009-02-13, 10:54
Medlem
Citat:
Detta bör kunna lösas med input- och outputnoder, så att information kommer in, processas och används på samma sätt som i hjärnan. På så vis kan systemet vara medvetet-om-något.

För att spinna vidare på detta funderar jag på huruvida Internet är medvetet. Både input, output och framför allt flödet och den hierarkiska organiseringen av information påminner i stort om den mänskliga hjärnan. Men hur mäter vi medvetenhet i ett system i vilket vi blott agerar noder?
Ja, det kanske skulle fungera. Men jag ser framför mig hur input-noderna har högre status än standard-noderna, och output-noderna har mest status. Och så fort en standard-nod nyser, eller glömmer bort sin position (är det digitalt?), så blir det som att det dyker upp information ur tomma intet. Låter iof väldigt organiskt, den mänskliga hjärnan hittar också på "fel", chansar lite, fyller ut tomrum, och så vidare. Men jag är ändå intresserad av formen på det hela. Om noderna får röra sig fritt blir det lite som en gigantisk amöba

Är det "vi" som är noderna på internet? Kanske. Men det finns servrar och datorer och nätverk, och mjukvara. Man kan säkert se virtuella noder, och autonoma noder. Dessutom känns det troligare att vi är medvetna om internet-medvetandet än att internet-medvetandet är medvetet om oss. För internet-medvetandet är vi som små osynliga synapser, helt onödiga att reflektera över i vardagen. Sen blir det lite av samma fråga som med myrorna, att vägra en art medvetande gör att man lika gärna kan vägra tro att det finns andra subjekt överhuvudtaget. Jag kan inte veta om du har ett medvetande, fastän du interagerar med mig. För mig kan det kännas så, men jag kan inte veta hur det känns för dig. Samma sak med internet-medvetandet och myr-medvetandet. Än så länge så känns det inte samma sak att gå förbi en myrstack eller att se på ett gäng servrar, som det känns när man går förbi lodisarna på torget Men det kanske bara handlar om inställning. Man kan säkert skämmas inför myran/internet också...
Citera
2009-02-13, 13:16
Medlem
Citat:

Ni pratar så invecklat så jag fattar knappt vad ni menar. Men jag tror tyvärr inte att jag kan förklara bättre. Kanske ifall du ställer en bra fråga men annars vet jag inte. Jag är kanske för lite filosofisk.
Citera
2009-02-13, 13:20
Medlem
Citat:

Man kanske kan jämföra myror med robotar. De gör det som de har blivit programmerade att göra. En robot kan ju inte föra mer än så. Men vi människor kanske också är som robotar men vi har så mycket inprogrammerat att vi kan använda det vi har lärt oss för att komma på hur vi vill ha det och vad vi vill göra istället för att bara följa våra instinkter.
Citera
2009-02-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det känns inte riktigt som att du vill förstå, men inte vet jag, det kanske är det det går ut på.

Nej det är klart att jag inte kan bevisa för dig att jag ar ett medvetande. Hur kan du veta att det är jag som skriver det här och att det inte är du. Eller kanske är det en myra som skriver.

Okej, myror kanske har medvetande men de är ju långt ifrån människor, är vi överens om det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in