Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-12, 19:12
  #1
Medlem
tusental1000s avatar
Får vi nordbor ljusare hår på sommaren?, och isånafall varför?

Jag har själv väldigt mörkbrunt hår, men senaste sommaren fick jag en lite ljusare brun nyans med några små blonda hårstrån till och med.

Varför kan vi få ljusare hår på sommaren medans näst intill alla i varmare länder har svart hår? Fattar inte det här, något med pigmentet att göra eller?
Citera
2009-02-13, 10:02
  #2
Medlem
intressant tråd hoppas att du får bra hjälp!
Citera
2009-02-13, 13:00
  #3
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tusental1000
Får vi nordbor ljusare hår på sommaren?, och isånafall varför?

Jag har själv väldigt mörkbrunt hår, men senaste sommaren fick jag en lite ljusare brun nyans med några små blonda hårstrån till och med.

Varför kan vi få ljusare hår på sommaren medans näst intill alla i varmare länder har svart hår? Fattar inte det här, något med pigmentet att göra eller?
Mitt hår är precis som ditt TS. Jag har mörktbrunt hår på vintern men på sommarn blir det brunt med flera blonda hårstrån.
Jag tror att de som bor längre söder ut har mörkare hår eftersom håret ska skydda mot solens farliga strålar. Jag är inte säker men det är min hypotes.
Citera
2010-02-16, 16:47
  #4
Medlem
Bumpar för att slippa skapa ny tråd.

Jag har själv väldigt mörkbrunt hår som TS, men det händer ingenting med det på sommaren, och jag är också svensk.
Citera
2010-02-16, 18:17
  #5
Medlem
Jag har mörkblont hår och blir alltid ljusare under sommaren eller får en blandning mellan blont och mörkblont, förutsatt att det är soligt under en längre period, så klart.
Citera
2010-03-07, 17:16
  #6
Medlem
Stryops avatar
Det skulle vara intressant att veta faktist. Jag har väldigt mörkt hår på vintern, men som ni säger så bleks det en aning på sommaren när jag vistas i solen och i saltvattnet..
Citera
2010-03-07, 20:40
  #7
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tusental1000
Får vi nordbor ljusare hår på sommaren?, och isånafall varför?

Jag har själv väldigt mörkbrunt hår, men senaste sommaren fick jag en lite ljusare brun nyans med några små blonda hårstrån till och med.

Varför kan vi få ljusare hår på sommaren medans näst intill alla i varmare länder har svart hår? Fattar inte det här, något med pigmentet att göra eller?


Endast för att solen lyser på håret. Sitter du och hävdar att exempelvis araber är svarthåriga året runt? Nej, deras hår blir också ljusare, dock har de från början redan svart och svart blir således svårare blekare.
Citera
2010-03-08, 10:52
  #8
Medlem
Jag har typ råttfärgat hår med lite brunt i på vintern. På sommaren kan det bli riktigt blont av saltvatten/sol.
Citera
2010-03-09, 12:58
  #9
Medlem
Det beror säkert på hur mycket man sitter under solljuset. Men alltså om man tänker på ett tyg eller en plast föremål som står under solen hela sommaren, det blir faktiskt blekt och ser lite gammalt ut! Det är kanske några föreningar som bryts, eller ämnen som reagerar med hjälp av energin!
Vem vet!
Citera
2010-03-09, 21:26
  #10
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumana
Det beror säkert på hur mycket man sitter under solljuset. Men alltså om man tänker på ett tyg eller en plast föremål som står under solen hela sommaren, det blir faktiskt blekt och ser lite gammalt ut! Det är kanske några föreningar som bryts, eller ämnen som reagerar med hjälp av energin!
Vem vet!

Det kan mycket väl vara den fullständiga förklaringen.
Citera
2010-03-09, 23:48
  #11
Medlem
dödsknivens avatar
Man kan väl även tänka sig att hårstrånas tjocklek i så fall också spelar in när det kommer till nedbrytning av pigment. Blont hår är ju som bekant i regel tunnare än mörkt.

Fast själv upplever jag mest att håret försvinner på sommaren
Citera
2010-03-09, 23:50
  #12
Medlem
smides avatar
Jag har nästan detsamma, mörkblont/ljusbrunt hår nu på vintern, men på sommaren blir det avsevärt ljusare, speciellt efter att ha badat i hav osv.
Kan tillochmed bidra med bild på mitt vinter respektive sommarhår för att ge lite perspektiv på hur stor skillnaden är. Kollade igenom lite bilder och såg att det ändå är en viss skillnad.
http://img3.imageshack.us/img3/2934/35433872.png
__________________
Senast redigerad av smide 2010-03-10 kl. 00:02.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback