Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-12, 17:12
  #1
Medlem
Bigmouths avatar
hej. skulle bara vilja ha några råd kring kurser som ingår i det som eventuellt kan komma att bli min fortsatta utbildning. antar att det här är rätt forum.
Jag är en 19årig kille, har börjat plugga diverse humaniorakurser nu direkt efter studenten. så det är väl i det området jag behöver råd.
har just läst klart Litteraturvetenskap I 30HP på Sthlm's Universitet, och går för närvarande fortsättningskursen Litteraturvetenskap II. till höstterminen 2009 ämnar jag läsa konstvetenskap I 30HP.
men efter det är jag relativt öppen, självklart förväntar jag mig ingenting som egentligen leder till en karriär.
ge mig gärna egna tips på saker ni själva hart läst, intressant - trots att det [som sagt] inte lär bli avgörande kring hur jag väljer etc.
hurpass bra är andra högskolor/universitet i sverige? har bara läst här i Sthlm.
har nyligen insett att det blir svårt att glida runt här, omedveten om min framtid, ett tag till.

mina idéer är följande:

-Historieprogrammet [kandidat] 180HP
-Idéhistoria I/II 30HP
-Kandidatprogram filosofi/lingvistik 180HP
-[eller helt enkelt Filosofins Historia 15HP]
-Engelska I 30HP
-Statsvetenskap I 30HP [eventuellt senare: Internationellt masterprogram i -Statsvetenskap 120HP]
-Internationella relationer I 30HP
-Religionsvetenskap I 30HP
-Littvetenskap kandidatkurs 30HP [+magister- 15HP/masterkurs 15HP senare]
-Socialantropologi I 30HP
-Etnologi I 30HP
-Masterprogram i estetiska vetenskaper 120HP [flera inriktningar]



något som ni tror kan vara givande?
jag tar emot alla rekomendationer och förslag inom dessa ramar, tack
Citera
2009-02-12, 19:13
  #2
Medlem
pernil90s avatar
Jag är inte så insatt i humaniora utbildningar men rent generellt sett är det ju absolut bättre att gå hela program än att bara ta diverse strökurser. Då kan du även fördjupa dig mer i ett specifikt ämne än om du bara läser det i ett halvår.

Har för mig att SU har en humaniora avdelning, där borde du hitta något som borde kunna passa just dig.

Lycka till
Citera
2009-02-12, 21:13
  #3
Medlem
nandovikas avatar
Kulturvetarlinjen kanske? Där väljer du huvudämne själv, dessutom kan du nog få tillgodoräkna dig litteraturvetenskapen och konstvetenskapen = mindre studielån att betala tillbaka och dessutom får du något för de terminer du redan läst...
Citera
2009-02-13, 17:11
  #4
Medlem
Bigmouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandovika
Kulturvetarlinjen kanske? Där väljer du huvudämne själv, dessutom kan du nog få tillgodoräkna dig litteraturvetenskapen och konstvetenskapen = mindre studielån att betala tillbaka och dessutom får du något för de terminer du redan läst...

tack, det är ju ett mycket bra förslag- men som jag däremot redan uteslutet av diverse sjuka skäl. men det är en idé
Citera
2009-02-13, 17:42
  #5
Medlem
Statsvetenskap eller jurist. Läs civilekonom parallellt.
Lär dig tillräckligt mycket under tiden så att du kommer in på diplomatprogrammet.
Citera
2009-02-13, 19:21
  #6
Medlem
Bigmouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Statsvetenskap eller jurist. Läs civilekonom parallellt.
Lär dig tillräckligt mycket under tiden så att du kommer in på diplomatprogrammet.

tackar
vet inte riktigt om jag har motivationen för juridiska arbeten- men diplomatyrket är ju alltid någonting ytterst fascinerande.
Citera
2009-02-13, 19:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmouth
tackar
vet inte riktigt om jag har motivationen för juridiska arbeten- men diplomatyrket är ju alltid någonting ytterst fascinerande.
Viktigt för det är att du är beläst inom de ämnen du nämnde ovan. Kulturfrågor et.c., men väldigt centralt är att du förstår olika instutionella strukturer ute i världen.
Och att du kan namedroppa olika chefer på nåt obskyrt FN-organ, samt när de grundades
Citera
2011-09-04, 17:02
  #8
Medlem
septemberpojkens avatar
Hur gick det då? Vad valde du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback