Min trädskällare har skällt fasst en fågel, jag antar att det är en tjäder. Så jag smyger försiktigt fram genom skogen. När jag kommer nära måste jag åla mig på lingonriset till jag plötsligt ser min hund under en gran. Jag spanar av granen med kikaren och ser plötsligt bröstet på en tjäderhöna.
Nu åker geväret upp och snart har jag fångat tjädern i kikarsiktet och skickar iväg en hagelsvärm. Tyvärr är avståndet för långt och jag förbannar mig att jag inte använde kula när tjäderhönan viker av och försvinner västerut. Nåväl nu är det eftersök som gäller och det dröjer väl en 20 minuter innan hunden börjar gläfsa i en stor grandunge. Smygandes rör jag mig tyst mellan granarna när plötsligt en stor rödbrun fågel med tunga vingar lättar från ett träd alldeles intill. Jag slänger upp bössan och trycker av. Det blir en fullträff!
Jag är helt nöjd och går fram till det fällda viltet, men glädjen byts till förvåning när jag inser att det inte alls är någon tjäderhöna som ligger i gräset. Efter en snabb granskning kan jag konstatera att det är en kungsörn.
Vad gör jag nu?
Ringer jag naturvårdsverket samma dag?
Stoppar jag den i frysen (den är fint sjuten), och säljer den till ngn rik tysk?
Gräver jag ner den?
Ska jag ta sovuenirer?
Hur skulle du ha gjort i det läget?
OBS detta är en fiktiv situation!