Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-12, 13:13
Medlem
singularitets avatar
Min trädskällare har skällt fasst en fågel, jag antar att det är en tjäder. Så jag smyger försiktigt fram genom skogen. När jag kommer nära måste jag åla mig på lingonriset till jag plötsligt ser min hund under en gran. Jag spanar av granen med kikaren och ser plötsligt bröstet på en tjäderhöna.

Nu åker geväret upp och snart har jag fångat tjädern i kikarsiktet och skickar iväg en hagelsvärm. Tyvärr är avståndet för långt och jag förbannar mig att jag inte använde kula när tjäderhönan viker av och försvinner västerut. Nåväl nu är det eftersök som gäller och det dröjer väl en 20 minuter innan hunden börjar gläfsa i en stor grandunge. Smygandes rör jag mig tyst mellan granarna när plötsligt en stor rödbrun fågel med tunga vingar lättar från ett träd alldeles intill. Jag slänger upp bössan och trycker av. Det blir en fullträff!

Jag är helt nöjd och går fram till det fällda viltet, men glädjen byts till förvåning när jag inser att det inte alls är någon tjäderhöna som ligger i gräset. Efter en snabb granskning kan jag konstatera att det är en kungsörn.

Vad gör jag nu?

Ringer jag naturvårdsverket samma dag?

Stoppar jag den i frysen (den är fint sjuten), och säljer den till ngn rik tysk?

Gräver jag ner den?

Ska jag ta sovuenirer?

Hur skulle du ha gjort i det läget?

OBS detta är en fiktiv situation!
Citera
2009-02-12, 13:22
Medlem
tältpinnes avatar
Om den är fin i skruden så skall du naturligtvis hitta en ljusskygg konservator som är beredd att stoppa upp den åt dig. Vilken trofé! frys omedelbart in den.
Citera
2009-02-12, 13:29
Bannlyst
Jävlar vilket misslyckande.
Dock håller jag med ovanstående att du ska stoppa upp den. Nu är den ju ändå död så då kan du ju göra något kul med den. Inte alla som har en maffig kungsörn hemma i vardagsrummet.
Citera
2009-02-12, 13:44
Medlem
singularitets avatar
Det är sant att frysen är det mest lockande i det läget. Samtidigt är det jävla riskabelt också. Att konservera den kan nog vara svårt. Vad säger man när man ringer konservatorn??

Att sälja den är ett bättre alternativ tycker jag. Då får tysken själv ta bilen och hämta den, det borde väl säkert gå att ordna så den klarar sig djupfryst ner till tyskland eller holland eller vad det nu är.
Citera
2009-02-12, 13:49
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det är sant att frysen är det mest lockande i det läget. Samtidigt är det jävla riskabelt också. Att konservera den kan nog vara svårt. Vad säger man när man ringer konservatorn??

Att sälja den är ett bättre alternativ tycker jag. Då får tysken själv ta bilen och hämta den, det borde väl säkert gå att ordna så den klarar sig djupfryst ner till tyskland eller holland eller vad det nu är.

Du måste ha tillstånd från naturvårdsverket om du skall få b la örn uppstoppad, så att ringa första bästa är nog ingen höjdare. Hur hade du tänkt avyttra den? ebay lär ju inte acceptera annonsen, kanske genom nått tyskt jaktforum då. Men moralen brukar vara rätt hög, och det vore ju trist om du åkte dit på det.
Citera
2009-02-12, 13:52
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brodernyberg
Jävlar vilket misslyckande.
Dock håller jag med ovanstående att du ska stoppa upp den. Nu är den ju ändå död så då kan du ju göra något kul med den. Inte alla som har en maffig kungsörn hemma i vardagsrummet.

Då kan jag nästan garantera att någon besökare förr eller senare ringer ett visst nummer anonymt. Det finns många sådana människor.
Citera
2009-02-12, 13:54
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Vad gör jag nu?

Ringer jag naturvårdsverket samma dag?

Stoppar jag den i frysen (den är fint sjuten), och säljer den till ngn rik tysk?

Gräver jag ner den?

Ska jag ta sovuenirer?

Hur skulle du ha gjort i det läget?

OBS detta är en fiktiv situation!

Grattis till en fiktiv Kungsörn!

Ring naturvårdsverket så slipper du straff som både kan innebära att bli av med vapen samt böter.

Kungsörnen skulle du säkert få behålla efter visst krångel med myndigheterna.
Citera
2009-02-12, 14:48
Medlem
skotersafaris avatar
frågan är hur man lyckas se fel på en tjäderhöna och en kungsörn? Storleksskillnaden är ju fenomenal.
Citera
2009-02-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotersafari
frågan är hur man lyckas se fel på en tjäderhöna och en kungsörn? Storleksskillnaden är ju fenomenal.

Precis, jag är imponerad
Citera
2009-02-12, 15:13
Medlem
singularitets avatar
Citat:

En relativt liten kungsörn i tät granskog, då finns det en förväxlingsrisk. Och ärligt hur ofta ser man kungsörn? Inte varje sässong iaf. Lägg till att du är beredd på att du har en tjäder på marken eller i ett träd.

Citat:
Grattis till en fiktiv Kungsörn!

Ring naturvårdsverket så slipper du straff som både kan innebära att bli av med vapen samt böter.

Kungsörnen skulle du säkert få behålla efter visst krångel med myndigheterna.

Jag tvivlar att man skulle få behålla örnen! I sådana fall hade nog många jagat örn.
Senast redigerad av singularitet 2009-02-12 kl. 15:46.
Citera
2009-02-12, 16:42
Medlem
Tjohildas avatar
Klantarsle...jag rekommenderar som några före mig, ring Naturvårdsverket.
Citera
2009-02-12, 16:50
Medlem
Ingen dålig fångst eller vad man nu ska kalla det för. (: Men känns tyvärr säkrare att bara gräva ner den om du inte vill riskera något för örnar är väll sällsynta? :/ Har själv en uppstoppad örn hemma som var min farfars, ser rätt läcker ut, vet dock inte om det är en kungsörn men en örn är det i alla fall. Har även en liten uppstoppad krokodil.

Finns det ingen risk i att ringa naturvårdsverket så skulle jag dock gjort det, för får du stoppa upp örnen så har du en fin trofé på väggen sen kan jag lova. (:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in