2020-06-26, 00:21
Medlem
U-235s avatar
Universallrätt.

Tyvärr har priset på makrill skjutit i höjden sen två år tillbaka vilket gör att man inte handlar det längre. Men förr var det ju ett regelbundet kostintag.

Går likabra att äta det rätt ur konserven med gaffel som att lägga på mackan som att köra det ihop med pasta eller potatis, und so weiter und so weiter.

Den dagen priserna går ner och jag kan köpa mig ett trepack för 25kr igen, är den dagen jag kommer återuppta mitt makrill(miss)bruk.
Citera
2020-06-26, 07:17
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-235
Universallrätt.

Tyvärr har priset på makrill skjutit i höjden sen två år tillbaka vilket gör att man inte handlar det längre. Men förr var det ju ett regelbundet kostintag.

Går likabra att äta det rätt ur konserven med gaffel som att lägga på mackan som att köra det ihop med pasta eller potatis, und so weiter und so weiter.

Den dagen priserna går ner och jag kan köpa mig ett trepack för 25kr igen, är den dagen jag kommer återuppta mitt makrill(miss)bruk.
Ja tyvärr är priserna höga.
Jag brukar bevaka matkedjornas extrapriser, ibland händer det att ett trepack kostar 25kr, då brukar jag bunkra.
Även ÖoB kan ibland ha trepack för 25kr, följer deras reklamblad noga.
Citera
2020-06-26, 08:44
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64

Noterar när jag söker på varma mackor-recept att det här med att blanda ihop riven ost, ägg och eventuella övriga ingredienser verkar ovanligt.
Min mamma lärde mig det här, någon fler som känner igen/provat detta?

Absolut men då avslutar jag med skivor av ost .. för ska de va varma mackor ska det va ost på oxå ;-) tyckerjag

Att både blanda i en finriven stark ost tex i en röra som man sen ska lägga på en ugns -macka och sen täcka med en mildare ost tex cheddar är ganska vanligt

Jag letar dock ännu efter min "borta" mormors makrill i tomatsås gratäng med ris ..
Innehöll mycket makrill med tomatsås men samtidigt en bra balans med riset..
örter, grönsaker, ost, ev gräddfil eller fil, kryddor, smör, nåt ägg mm var det i
Senast redigerad av maxorr 2020-06-26 kl. 08:47.
Citera
2020-08-15, 19:39
Avstängd
Någon som har märkt att makrill har skjutit upp i höjd detta år? Vad kan det bero på? Har mina spekulationer.
Senast redigerad av Babyspenat 2020-08-15 kl. 19:42.
Citera
2020-08-15, 21:45
Medlem
448s avatar
Jag brukar köpa restlager , 20-25 spänn trepacket - håller 25 år efter BF - har 100 trepack hemma så man e safe
Citera
2020-08-15, 22:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Någon som har märkt att makrill har skjutit upp i höjd detta år? Vad kan det bero på? Har mina spekulationer.

Måste ju ha nån sammanhang med lägre fiskekvoter. Kanske brexit också spelar en roll? Är inte sådär jättepåläst i ämnet.
Citera
2020-09-11, 02:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Måste ju ha nån sammanhang med lägre fiskekvoter. Kanske brexit också spelar en roll? Är inte sådär jättepåläst i ämnet.
Mycket möjligt. Makrill är en riktig god och näringsrik fisk som kommer från hav som inte är förorenat. En burk makrill om dagen alla dagar i veckan än omega 3 piller.

Makrill är en bra källa till omega 3 vill jag påpeka ;D
Citera
2020-09-11, 04:46
Medlem
JBernards avatar
Är inne i en ”hårdträningsperiod”, nyttig basicföda är förbannat gott, lever på råggröt, hårt bröd med makrill i tomatsås och ägg både morgon och kväll.
Citera
2020-09-11, 14:54
Bannlyst
Till att börja med fattar jag inte att denna tråd har blivit så lång.

Den speciella smaken hos tomatsåsen Heinz tomatsås är spiskummin.

Att jag vet det, var under mina fattiga år.. dåligt med kryddor. men hade lite spiskummin kvar.

Nåvål, vill ni göra er egen Heinz vita bönor med tomatsås, är spiskummin den viktigaste kryddan!
Citera
2020-09-11, 21:47
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Är inne i en ”hårdträningsperiod”, nyttig basicföda är förbannat gott, lever på råggröt, hårt bröd med makrill i tomatsås och ägg både morgon och kväll.
Lever på råggröt låter riktigt äckligt!

F.ö. ansluter jag mig till The church of makrill i tomatsås, men det ska vara på gott hårt bröd eller direkt ut konservburken. Äter det ibland till middag som en rätt, den andra rätten kan då vara någon annan kolhydrat (än bröd) och någon grönsak, t.ex.
Citera
2020-12-10, 22:28
Medlem
SphinxXs avatar
Någon som vet var man får tag på Stabbur makrill i Stockholm eller Uppsala?
Citera
2020-12-11, 16:38
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphinxX
Någon som vet var man får tag på Stabbur makrill i Stockholm eller Uppsala?
Från deras FB 28/11 -2020:

Mikael
-Vart i Stockholm kan man köpa era produkter ?

Stabbur-Makrell
-Hei Mikael, våre produkter er dessverre ikke å finne i Stockholm foreløpig, beklager å måtte skuffe deg.

Det fetade fattar jag dock inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in