Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-05, 00:39
  #457
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Det finns två olika. En "vanlig" i trepack som smakar traditionellt. Och så singel-burkar som smakar jul typ, kanelig.

Tyskarna har tyvärr en annan kryddning på många av deras konserver, något jag inte alltid tycker om. Testade att köpa en-packet på Lidl innan jag vågade på mig att köpa tre-packet, men om nu trepacket smakar traditionellt så kanske man skulle testa det. (trodde det var samma fast i en-pack respektive tre-pack). Läste någonstans (kanske här) att Lidls tre-pack var dålig, men det kanske den inte är då? Är det "märket" Admiral eller? (Tycker "Admirals" fiskkonserver smakar lite skumt allihop, kanske är det tyskarnas annorlunda kryddsmak..)
Citera
2017-11-05, 00:41
  #458
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyskarna har tyvärr en annan kryddning på många av deras konserver, något jag inte alltid tycker om. Testade att köpa en-packet på Lidl innan jag vågade på mig att köpa tre-packet, men om nu trepacket smakar traditionellt så kanske man skulle testa det. (trodde det var samma fast i en-pack respektive tre-pack). Läste någonstans (kanske här) att Lidls tre-pack var dålig, men det kanske den inte är då? Är det "märket" Admiral eller? (Tycker "Admirals" fiskkonserver smakar lite skumt allihop, kanske är det tyskarnas annorlunda kryddsmak..)
3-packet är Nixe, tror det är nåt norskt

Nää, en-packet smakar verkligen speciellt, var inget för mig kan jag säga
Citera
2017-11-05, 00:54
  #459
Medlem
Om alla makrillälskare gör en reklamation för köpt produkt var gång det finns ben, eller ännu värre hela ryggben i så kanske de skärper sig och anställer skärpt folk med skarpa knivar som kan sin sak?
Citera
2017-11-05, 08:38
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
3-packet är Nixe, tror det är nåt norskt

Nää, en-packet smakar verkligen speciellt, var inget för mig kan jag säga

Nixe är bara Lidls "egna" produktnamn på fiskkonserver. Makrillen i både 1 och 3-pack tillverkas av Saeby i Danmark (bra kvalité).
3-packet är som sagt deras standardmakrill med naturell smak och är samma som ÖoB bl.a säljer. Singelburken är lite me sofitstikerad med bl.a currykrydda tillsatt.
Citera
2018-03-07, 20:40
  #461
Medlem
Avnjöt precis två skivor Wasa sport-knäcke med bregott samt en burk makrill i tomatsås ovanpå, tror det var ICAS, de rekatangulära burkarna! Sriracha ovanpå är ett måste
Citera
2018-03-12, 15:27
  #462
Medlem
psflaxs avatar
En burk makrill i tomat och två löskokta ägg,
där har du en hel måltid.
Möjligtvis med en frukt som efterrätt.
Citera
2018-04-19, 20:25
  #463
Medlem
VaticanCameoss avatar
En burk makrill i tomatsås med en portion snabbmakaroner, det är fina grejer det
(Dock håller inte sambon med alls)
Citera
2018-04-21, 23:06
  #464
Medlem
TraXzmans avatar
Findus frysta asiatiska kryddor, och lite paprikakrydda och blandpeppar.
Ätes ju oftast med knäckebröd men stekyta på skivad mandelpotatis går fint det med
Citera
2018-12-24, 23:21
  #465
Medlem
stek vitlök, chili, vårlök, paprika, gul lök, och tomat i lite olja. Tillsätt makrill i tomatsås. Krydda med svartpeppar. Låt puttra på svag värme. = Jamaicansk makrill

Serveras med vitt ris
Citera
2019-10-12, 14:31
  #466
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Att makrill i tomatsås är den ultimata födan är ju ingen nyhet, men vad har ni för små personliga favoriter vad gäller spisandet? Själv kör jag oftast med Wasa Husman och jag brukar dra ett par varv på pepparkvarnen över anrättningen för att piffa upp. Det är standard.
På senare tid har jag dock börjat experimentera lite mer och har tex kommit fram till att ett par stänk tabasco inte är så dumt, eller en persiljekvist.
Jag har även testat att äta makrill i tomatsås på olika former av mjukt bröd. I skrivande stund har jag fyra skivor härlig kavring framför mig.
På dem har jag markill i tomatsås.

I denna tråden tipsar vi varandra om olika sätt på vilka vi förgyller våra mackor med makrill i tomatsås på. Eller kanske vill du bara kika förbi en sväng under dagen och skriva "Makrill i tomatsås, you're aaaaallright!"
Jag är nyfrälst och tillhör numera "The church of makrill i tomatsås".

Mina höjdare är.
Att äta makrillen i tomatsås blandad med en hemmagjord bönsallad. Fråga inte efter recept på bönsalladen, det finns inget. Man jobbar med det man har. Ofta kidneybönor och någon annan böna. Rödvinsvinäger (eller annat surt och sött) och finhackad röd lök brukar ingå. Salt o peppar. Har ni ätit Max Hamburgerrestaurangs bönsallad vet ni vad jag brukar ha som inspiration.

En knäckemacka med philadelphia och makrill är en enkel "vinst varje gång".

Varm macka med krossad makrill och ost. Kör i en "Foremangrill" om dubbelmacka eller gratinerat i ugn om enkel macka.

För övrigt gillar jag inte Lidls kanel och curry toner i makrillen.
Citera
2019-10-12, 15:07
  #467
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
För övrigt gillar jag inte Lidls kanel och curry toner i makrillen.

Den finns inte kvar i sortimentet, var min favorit.
Citera
2019-10-12, 16:07
  #468
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Den finns inte kvar i sortimentet, var min favorit.
Tråkigt för er som gillade den. Själv kommer jag att fylla min preppinglåda med 120 burkar makrill. 1 burk per dag i 30 dagar för 4 personer. Minen på den snabbköpskassörskan...

EDIT:
Perfekt preppingmat. Gott. Nyttigt. Håller länge. Går att variera. Kompakt. Både kosher och halal, vilket är bra beroende av vem invaderar.
__________________
Senast redigerad av persona.von.grata 2019-10-12 kl. 16:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback