2016-11-21, 00:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tjena!

Jag ska försöka äta lite mer fisk eftersom jag försöker gå ner i vikt, men jag är allergisk eller dylikt mot färsk/fryst vit fisk (men pannetter/fiskpinnar brukar gå bra) så får hålla mig till konserver.
Åt ett par burkar makrill i tomatsås idag och kollade upp vad mer för fiskkonserver det finns och hittade sardinmästarens 'brissling i tomatsås'. Även 'Kung Gustaf lättrökta sardiner i finaste tomatsås' finns.
Nån som testat, är det gott?

Konserver för att äta nyttig? Är du galen karl? Panetter och fiskpinnar går ju mycket riktigt fetbort!

Varför inte bara köpa färdigrökt sik eller lax? Rökt brissling (skarpsill) är ju underbart gott! Men de flesta fiskkonserver är ju inlagda i antingen olja eller tomatsås, som innehåller socker.
Då återstår tonfisk i vatten. Sillinläggningarna är sockerstinna!

Köp färsk fisk min vän och tillaga den efter din smak! En grillad abborre eller en ugnsstekt gös smakar fågel! Du får precisera "vit fisk", då kan jag återkomma med rekommendationer!
Citera
2016-11-21, 04:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Läst tråden "från pärm till pärm" och kan helt enkelt avråda från en sak:

Läs den inte på natten!!!

Det fick helt enkelt bli till att öppna en burk (ja, den skvätte ) och slafsa i mig den direkt från burken med gaffel som enda redskap.

Märket var Favorit (City Gross) och hade mycket fina ljusa bitar i god sås. Kan rekommenderas!

Finns det dock ingen nackdel (förutom stänket) med denna ambrosia?
Jo, det vidriga när man stoppar en tugga i munnen och den innehåller BEN!
Detta borde räknas som grov misshandel med ett straff upp till 6 års fängelse för tillverkaren.
Citera
2016-11-21, 04:33
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Läst tråden "från pärm till pärm" och kan helt enkelt avråda från en sak:

Läs den inte på natten!!!

Det fick helt enkelt bli till att öppna en burk (ja, den skvätte ) och slafsa i mig den direkt från burken med gaffel som enda redskap.

Märket var Favorit (City Gross) och hade mycket fina ljusa bitar i god sås. Kan rekommenderas!

Finns det dock ingen nackdel (förutom stänket) med denna ambrosia?
Jo, det vidriga när man stoppar en tugga i munnen och den innehåller BEN!
Detta borde räknas som grov misshandel med ett straff upp till 6 års fängelse för tillverkaren.

Tycker inte ben är så farligt! stänket däremot.

På skogaholm med smör, svartpeppar, tabasco, örtsalt och ibland ketchup, gärna oboj till.

Har ätit det till mackaroner och det fungerar ganska bra, mosar dom med lite ketchup.
Citera
2016-11-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Lidls egna i singelpack!

Är det verkligen nån skillnad mot 3packen? Storleksmässigt är de ju identiska vad jag kan se.
Citera
2016-11-21, 15:58
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Konserver för att äta nyttig? Är du galen karl? Panetter och fiskpinnar går ju mycket riktigt fetbort!

Varför inte bara köpa färdigrökt sik eller lax? Rökt brissling (skarpsill) är ju underbart gott! Men de flesta fiskkonserver är ju inlagda i antingen olja eller tomatsås, som innehåller socker.
Då återstår tonfisk i vatten. Sillinläggningarna är sockerstinna!

Köp färsk fisk min vän och tillaga den efter din smak! En grillad abborre eller en ugnsstekt gös smakar fågel! Du får precisera "vit fisk", då kan jag återkomma med rekommendationer!
Försöker dra ner på kolhydraterna
Kollade min mit (makrill i tomatsås) och den hade inget tillsatt socker.
Vill ha nåt som jag kan slänga i mig kl 21 om jag blir hungrig utan problem, en liten burk eller två med mit är perfekt!
Vit fisk gäller dom flesta jag testat, men typ kolja, torsk, sej, kummel, hoki, osv. Blir full fart i magen så att säga
Fet fisk verkar gå bättre, makrill och lax typ.
Citera
2016-11-21, 16:18
Bannlyst
gillar makrill , men har nästan helt gått över till tonfisk i vatten , mycket gott
Citera
2016-11-21, 18:31
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Försöker dra ner på kolhydraterna
Kollade min mit (makrill i tomatsås) och den hade inget tillsatt socker.
Vill ha nåt som jag kan slänga i mig kl 21 om jag blir hungrig utan problem, en liten burk eller två med mit är perfekt!
Vit fisk gäller dom flesta jag testat, men typ kolja, torsk, sej, kummel, hoki, osv. Blir full fart i magen så att säga
Fet fisk verkar gå bättre, makrill och lax typ.

Förr så hade ju Lidl både lax och strömming i olika varianter på konservburk. Vet inte om dessa finns kvar i sortimentet?

Rökt brissling som jag tipsade om är riktigt gott. Fast det är ju ganska små burkar med små fiskar.
Då är nog makrill eller tonfisk enklaste vägen att gå om du inte köper varmrökt lax eller sik.

Ganska dåligt med olika fiskkonserver i Sverige.
Citera
2016-11-21, 18:38
Medlem
flaskborstes avatar
Efter att ha läst lite i tråden så måste jag ställa en fråga.. Vilken är den bästa makrillen i tomatsås ?

Har provat minst 2 olika sorter i dom avlånga burkarna (3pak med röd plast) även den mera "finfördelade" typen i runda burkar.

Den finfördelade är lättare att portionera ut på mackan medans dom avlånga burkarnas bitar måste sönderdelas i burken innan man kan få den vettigt på mackan..

Gärna märke/tillverkare på tipsen..
Citera
2016-11-21, 19:10
Medlem
Citat:
Förr så hade ju Lidl både lax och strömming i olika varianter på konservburk. Vet inte om dessa finns kvar i sortimentet?

Rökt brissling som jag tipsade om är riktigt gott. Fast det är ju ganska små burkar med små fiskar.
Då är nog makrill eller tonfisk enklaste vägen att gå om du inte köper varmrökt lax eller sik.

Ganska dåligt med olika fiskkonserver i Sverige.

Vad är det för fabrikat på de rökta brissling konserverna? Har bara köpt kippers i fiskdisken som vad jag förstår är rökt sill. Är det samma sak?
Citera
2016-11-21, 19:31
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Vad är det för fabrikat på de rökta brissling konserverna? Har bara köpt kippers i fiskdisken som vad jag förstår är rökt sill. Är det samma sak?

Den med Gustav V på bild säljs av ABBA men den görs i England av skarpsill.

Källa: http://www.gp.se/livsstil/konsument/...5gul-1.1116509
Citera
2016-11-21, 20:07
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01

Inte samma sak. Bris(s)ling är skarpsill, alltså samma fisk man brukar göra "ansjovisen" av som finns i små plåtburkar och används till janssons.

Jag brukar köpa Sardinmästarens delikatessrökta i olja.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-11-21 kl. 20:10.
Citera
2016-11-21, 20:58
Medlem
Citat:
Inte samma sak. Bris(s)ling är skarpsill, alltså samma fisk man brukar göra "ansjovisen" av som finns i små plåtburkar och används till janssons.

Jag brukar köpa Sardinmästarens delikatessrökta i olja.

Ok, ska se om jag lyckas hitta någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in