Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-11, 19:10
  #1
Medlem
Jag läste på text-TV det inträffat en dramatisk händelse på akutpsyk i Karlstad. En psyksjuk flippade ur och en vårdare brottade ned honom så våldsamt att det orsakade hans död. Nu skall han åtalas för vållande till annans död alt vållande till kroppsskada.
http://svt.se/svttext/web/pages/120.html (denna länk fungerar bara idag).
Jag har kollat runt på nyhetssidor men inte hittat någon mer info om detta. Är det det någon här som kan berätta mera om fallet?

Såg att en läsare på Dagens Medicin kommentarat fallet:
Citat:
Postad av: Tore O, 18:18, 11 februari 2009

Under hösten 2008 så gjorde Landstinget i Värmland inte mindre än 15 LexMariaanmälningar på 74 dagar - dvs 1 anmälan var 5e dag. Alla dessa gällde patienter i kontakt med psykiatrin som tagit livet av sig, någon annan eller som i detta fall dödats i samband med vård.
Bäst i Sverige ?
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/...brot/index.xml

Stämmer detta?
Citera
2009-02-11, 19:41
  #2
Medlem
ananasskivas avatar
stämmer inte till fullo. flera personer var inblandade i det hela, skall bli intressant att se vad som gjort att de pekar ut endast en som ansvarig för händelsen. Tragiskt händelseförlopp med flera saker som gick snett.

Lokala medier samt landstinget:

http://www.nwt.se/karlstad/article464863.ece

http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Va...od-090211.aspx

http://www.liv.se/Snabblankar/Press/...tanke-om-brott
Citera
2009-09-22, 11:29
  #3
Medlem
.-.-.s avatar
Villkorligt och 50 dagsböter.

http://nwt.se/karlstad/article587945.ece

Ett liv här i Sverige är inte värt speciellt mycket, det vore ett värre brott att åka dit för fortkörning. Nån som vet om "mördaren" är kvar på samma jobb fortfarande?
Citera
2009-09-22, 20:26
  #4
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Villkorligt och 50 dagsböter.

http://nwt.se/karlstad/article587945.ece

Ett liv här i Sverige är inte värt speciellt mycket, det vore ett värre brott att åka dit för fortkörning. Nån som vet om "mördaren" är kvar på samma jobb fortfarande?

lite väl magstarkt att kalla nån för mördare som i en tumultartad situation i sitt yrke råkar ha ihjäl någon som bevisligen var ganska så tokig. Tycker det vore fruktansvärt att kasta nån i fängelset för en sån sak. Då skulle vi kunna snacka om att liv inte är mycket värt då man förstör denne vårdares liv p.g.a. hans okunskap och mest troligt usla utbildning.

Olyckor händer. Det är tragiskt men så är det
Citera
2009-09-25, 20:53
  #5
Medlem
Mullrets avatar
Vem?

Någon som har en aning vad vårdaren hette?
Citera
2009-09-25, 20:55
  #6
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Någon som har en aning vad vårdaren hette?

S*e* A*d*r*s*o*n
Citera
2009-09-30, 21:56
  #7
Medlem
deepbreaths avatar
Citat:
lite väl magstarkt att kalla nån för mördare som i en tumultartad situation i sitt yrke råkar ha ihjäl någon som bevisligen var ganska så tokig. Tycker det vore fruktansvärt att kasta nån i fängelset för en sån sak. Då skulle vi kunna snacka om att liv inte är mycket värt då man förstör denne vårdares liv p.g.a. hans okunskap och mest troligt usla utbildning.

Olyckor händer. Det är tragiskt men så är det


B fucking S.
Råkar mörda någon? Yeah right. Det finns många kriminella, våldsamma, psykiskt sjuka och maktlystna skötare, och detta är troligen en av dem.
En av mina kompisar fick revben brutna pga hon ville ta en cigg på psyket och var på väg till rökrummet. Hon vägrades skjutas till sjukhuset eller få en läkarbedömning av skadorna.
En vecka senare dog hon i sin säng av oklar anledning, på psyket.
__________________
Senast redigerad av deepbreath 2009-09-30 kl. 21:56. Anledning: tillägg
Citera
2009-10-01, 07:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepbreath
B fucking S.
Råkar mörda någon? Yeah right. Det finns många kriminella, våldsamma, psykiskt sjuka och maktlystna skötare, och detta är troligen en av dem.
En av mina kompisar fick revben brutna pga hon ville ta en cigg på psyket och var på väg till rökrummet. Hon vägrades skjutas till sjukhuset eller få en läkarbedömning av skadorna.
En vecka senare dog hon i sin säng av oklar anledning, på psyket.
Oklar anledning? Jo visst, hört talats om obduktion?

Inget illa menat men jag finner din story osannolik, särskilt just den "oklara" delen.
Citera
2009-11-12, 02:39
  #9
Medlem
Jag känner att jag måste få skriva några rader angående vad som hände mig under mitt besök på akutpsykiatriska mottagningen i KARLSTAD.

För lite mer än drygt 1 år sedan så var jag såpass självmordsbenägen att jag blev eskorterad av polisen till mottagningen där jag fick träffa en läkare. Denne bedömde mig i såpass dåligt skick att jag skulle få LPT ( Lagen om psykiatrisk tvångsvård ) och bli inlagd på en sluten psykiatrisk avdelning.

Efter vårt möte och beskedet att jag skulle tvångsomhändertas enligt LPT som tills dess var helt främmande för mig fick mig att bryta ihop totalt men beslutet var fattat och det var ingenting jag kunde göra åt det.

I väntan på att bli transporterad av sköterska, samt två vårdare till den slutna psykiatriska avdelningen på min hemort så blev det ett par timmars väntan utan någon direkt bevakning av personal.

Det fick mig att försöka göra YTTERLIGARE ett självmordsförsök inne på toaletten genom att hänga mig. Personalen visiterade mig aldrig där vilket jag tycker är konstigt när man blir LPT så är man en fara för sig själv och sin omgivning men trots detta så lät personalen ha min min livrem samt halsduk.

Dit jag vill komma är att jag tycker personalen är under all kritik där som inte hade mig under uppsikt utan lät mig gå fritt inne där med både livrem och halsduk på mig som satt klart och tydligt runt halsen(!). Och jag blev inte direkt förvånad när jag läste om hur en vårdare tagit livet av en patient där...
Konstigt att det inte hänt fler incidenter eller att andra intagna tagit livet av sig därinne utan att vårdare varit inblandade.

Nu har kanske säkerheten blivit bättre där sedan dödsfallet men jag kände andå att jag var tvungen och skriva av mig mina erfarenheter därifrån.

Tack för att ni tog er tid och läste.

// En kille som aldrig mer vill hamna i den situationen
__________________
Senast redigerad av Treo citrus 2009-11-12 kl. 02:42.
Citera
2009-11-12, 06:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
lite väl magstarkt att kalla nån för mördare som i en tumultartad situation i sitt yrke råkar ha ihjäl någon som bevisligen var ganska så tokig. Tycker det vore fruktansvärt att kasta nån i fängelset för en sån sak. Då skulle vi kunna snacka om att liv inte är mycket värt då man förstör denne vårdares liv p.g.a. hans okunskap och mest troligt usla utbildning.

Olyckor händer. Det är tragiskt men så är det
så då är det allså ok att ta dö på folk om man jobbar inom vissa yrken lr?
kan inte personen i fråga klara av sitt jobb så skulle han nog byta.
men i sverige är det ju tyvärr så att vissa yrkesgrupper får döda andra personer utan att hamna på kåken.
finns ett snut äckel i karlstad som har tagit död på 2 st och fortfarande har jobbet kvar som snut..
så lagen är inte lika för alla i sverige..
helt jävla sjukt.
ta ett ex som malexander morden, dom herrarna kommer nog aldrig mer ut från kåken.
men om du dödar en (vanlig) person så kan du komma billigt undan.
åt helvete med svensk lag!
Citera
2009-11-12, 07:24
  #11
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmoney
så då är det allså ok att ta dö på folk om man jobbar inom vissa yrken lr?
kan inte personen i fråga klara av sitt jobb så skulle han nog byta.
men i sverige är det ju tyvärr så att vissa yrkesgrupper får döda andra personer utan att hamna på kåken.
finns ett snut äckel i karlstad som har tagit död på 2 st och fortfarande har jobbet kvar som snut..
så lagen är inte lika för alla i sverige..
helt jävla sjukt.
ta ett ex som malexander morden, dom herrarna kommer nog aldrig mer ut från kåken.
men om du dödar en (vanlig) person så kan du komma billigt undan.
åt helvete med svensk lag!


Fetmarkering: Vanlig? Har du sett en psykpatient få frispel?
Exempelvis en schizofren? De är allt annat än vanliga....
I många fall handlar det om rent självförsvar! I det här fallet verkar det ju dock som det förekommit övervåld? Väntar på mer info innan jag uttalar mej om fallet.
Jag tycker det är ok att döda någon om valet är att dö själv. Först o främst måste man få freda sig men inte döda i affektion över att bli anfallen.
Citera
2009-11-13, 21:51
  #12
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmoney
så då är det allså ok att ta dö på folk om man jobbar inom vissa yrken lr?
kan inte personen i fråga klara av sitt jobb så skulle han nog byta.
men i sverige är det ju tyvärr så att vissa yrkesgrupper får döda andra personer utan att hamna på kåken.
finns ett snut äckel i karlstad som har tagit död på 2 st och fortfarande har jobbet kvar som snut..
så lagen är inte lika för alla i sverige..
helt jävla sjukt.
ta ett ex som malexander morden, dom herrarna kommer nog aldrig mer ut från kåken.
men om du dödar en (vanlig) person så kan du komma billigt undan.
åt helvete med svensk lag!

Att döda någon med berått mord är såklart en helt annan sak än att du har ihjäl någon i samband med tjänsteutövning som gått fel. Det borde t.o.m. du förstå.

Vad vet du om hur situationen var? jag kan tänka mig att denne vårdare var både rädd och uppstressad och att han höll i för kung och fosterland. Förmodligen var han så uppstressad att han höll alldeles för hårt vilket tyvärr resulterade i denne persons död. Att du jämför detta fall med Malexander får mig att tro att du behagar skämta med mig. Ärligt talat liksom....

Sedan att poliser haft ihjäl folk förekommer såklart. Rätt eller fel vet jag inte eftersom jag inte vet vilka fall du syftar till. Men ibland är det inte så konstigt att det händer med tanke på vilka psykstörda galningar dessa yrkesgrupper måste hantera dagarna i ända. Jag tycker det händer fantastiskt sällan vilket vittnar om dessa yrkesgruppers rätt höga yrkeskompetens ändå.

Att du skriver "snutäckel" får mig att tro att du är rätt kriminell. Har jag rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback