Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-11, 15:31
  #1
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Finns det sådana i Sverige? Jag menar så som i USA där Harvard traditionellt har varit vänster osv. Eller är det svensk vänster över alla högre lärosäten i Sverige?

(Jag menar då främst universitet och inte småskolor som Mälardalens högskola te.x)

Tack på förhand.
Citera
2009-02-11, 15:49
  #2
Moderator
Semesters avatar
Jag skulle tro att skillnaderna mellan lärosäten är relativt liten. Desto större är den mellan institutioner. Statsvetenskapliga institutionen och ekonomiska institutionen är exempelvis extremt olika.
Citera
2009-02-11, 15:58
  #3
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag skulle tro att skillnaderna mellan lärosäten är relativt liten. Desto större är den mellan institutioner. Statsvetenskapliga institutionen och ekonomiska institutionen är exempelvis extremt olika.

På alla lärosäten eller finns det något specifikt lärosäte där skillnaden är stor?
Citera
2009-02-11, 16:19
  #4
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
På alla lärosäten eller finns det något specifikt lärosäte där skillnaden är stor?

De som pluggar i Lund talar ofta om detta då de läser nationalekonomi.
Citera
2009-02-11, 17:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Finns det sådana i Sverige? Jag menar så som i USA där Harvard traditionellt har varit vänster osv. Eller är det svensk vänster över alla högre lärosäten i Sverige?

(Jag menar då främst universitet och inte småskolor som Mälardalens högskola te.x)

Tack på förhand.

Vad menas med "lärosäten"? Fakultetsmedlemmarna? Publikationerna? Studenterna?
Citera
2009-02-11, 17:58
  #6
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Vad menas med "lärosäten"? Fakultetsmedlemmarna? Publikationerna? Studenterna?
Stället du studerar på. Lunds universitet är ett lärosäte.
Citera
2009-02-11, 18:21
  #7
Moderator
Semesters avatar
Om man förresten tolkar frågan lite bredare och tänker på studenter. Ja då lär Handelshögskolan i Stockholm ha största andel borgerliga studenter. Sveriges lantbruksuniversitet torde väl ha en rätt stor andel vänstersympatisörer.
Citera
2009-02-11, 19:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Stället du studerar på. Lunds universitet är ett lärosäte.

Ja, det visste jag väl. Tänkte mer på hur man ska definiera "lärosäte" när man talar om "lärosätets" politiska lutning. Entiteten Lunds Universitet i egenskap av högskola per högskoleförordningens definition lär inte ha en politisk åsikt, eller hur?
Citera
2009-02-11, 20:16
  #9
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Ja, det visste jag väl. Tänkte mer på hur man ska definiera "lärosäte" när man talar om "lärosätets" politiska lutning. Entiteten Lunds Universitet i egenskap av högskola per högskoleförordningens definition lär inte ha en politisk åsikt, eller hur?
Jag antar att det är ofta du inte hänger med? Hade jag varit du så hade jag undvikit att posta, istället för att skämma ut mig själv.

Diverse sociologiska utbildningar brukar väl ha rykte om sig för att vara vänster. Annars så vet jag inte.

Stockholmsskolan är annars ett begrepp inom ekonomin.
Citera
2009-02-11, 20:40
  #10
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag skulle tro att skillnaderna mellan lärosäten är relativt liten. Desto större är den mellan institutioner. Statsvetenskapliga institutionen och ekonomiska institutionen är exempelvis extremt olika.

Syftar du på Lund här med? Eller Allmänt? Jag har läst på båda fakulteterna i Lund. Tycker att bland de föreläsare jag haft känns flertalet höger, nästan mer på stats. Känner även en kille som började som aktiv vänster partist och nu ligger lite till höger om mitten efter stats D. Behöver inte bero på det men skulle nog inte säga att stats är vänstervridet.

Dock kan detta vara två undantag
Citera
2009-02-11, 20:50
  #11
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Ja, det visste jag väl. Tänkte mer på hur man ska definiera "lärosäte" när man talar om "lärosätets" politiska lutning. Entiteten Lunds Universitet i egenskap av högskola per högskoleförordningens definition lär inte ha en politisk åsikt, eller hur?

Och SVT ska säkerligen vara politiskt neutral enligt nån föreskrift, men det vet vi ju hur det är med den saken...
Citera
2009-02-11, 20:51
  #12
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jag antar att det är ofta du inte hänger med? Hade jag varit du så hade jag undvikit att posta, istället för att skämma ut mig själv.

jag tycker du verkar trög i sammanhanget. läs hans post igen:


Beroende på vilken av ovanstående definitioner man väljer så blir ju diskussionen olika eller hur?


--

Håller med det någon sa ovan. Ofta är det skillnad mellan institutionerna. Men det är i allmänhet mycket vänster har jag upplevt det som
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback