Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-11, 13:16
  #1
Medlem
Jag känner att jag måste förbättra min engelska avsevärt inför framtiden, hade tänkt sikta på ett internationellt jobb efter avslutade studier och då måste väl engelskan vara det viktigaste för att kvalificera sig för jobbet? Jag tänkte ta och läsa engelska utomlands nästa år för att sedan hoppa på ett tekniskt basår och förhoppningsvis efter det börja på industriell ekonomi eller något annat civilingenjörs program.

Jag fyller 21 nu under året, och kommer alltså vara 22 när jag börjar det tekniska basåret om jag läser språk utomlands ett år nu till hösten.
Gör jag som jag beskriver här kommer jag vara 23 år när jag börjar den "riktiga" utbildningen och lär alltså komma ut från den när jag är omkring 28-29 år, är det för gammalt för att kunna sikta på några bättre jobb efter en civilingenjörs utbildning från industriell ekonomi?

Tror ni att jag kommer tjäna på att ta ett läsår utomlands för att förbättra min engelska när jag har som mål att lämna Sverige senare efter avslutade studier?
Citera
2009-02-11, 13:22
  #2
Medlem
Tjaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Jag känner att jag måste förbättra min engelska avsevärt inför framtiden, hade tänkt sikta på ett internationellt jobb efter avslutade studier och då måste väl engelskan vara det viktigaste för att kvalificera sig för jobbet? Jag tänkte ta och läsa engelska utomlands nästa år för att sedan hoppa på ett tekniskt basår och förhoppningsvis efter det börja på industriell ekonomi eller något annat civilingenjörs program.

Jag fyller 21 nu under året, och kommer alltså vara 22 när jag börjar det tekniska basåret om jag läser språk utomlands ett år nu till hösten.
Gör jag som jag beskriver här kommer jag vara 23 år när jag börjar den "riktiga" utbildningen och lär alltså komma ut från den när jag är omkring 28-29 år, är det för gammalt för att kunna sikta på några bättre jobb efter en civilingenjörs utbildning från industriell ekonomi?

Tror ni att jag kommer tjäna på att ta ett läsår utomlands för att förbättra min engelska när jag har som mål att lämna Sverige senare efter avslutade studier?

Jag är i en liknande sits. När det gäller allt med inlärning och språk osv så är allt individuellt hur lätt man har för att lära sig, en del börjar läsa engelska 25+, även 30+. Jag själv har börjat studera engelska mycket, genom bl a glosor, dator program osv. Skall även till London ett tag och lära mig engelska bättre.

Du klarar det utan större problem om du går in för det!
Citera
2009-02-11, 13:23
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Jag forstar inte varfor du ska studera i Sverige om du inte tankt stanna kvar efter avslutade studier. Gor tva flugor pa smallen och studera utomlands i stallet?
Citera
2009-02-11, 13:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag forstar inte varfor du ska studera i Sverige om du inte tankt stanna kvar efter avslutade studier. Gor tva flugor pa smallen och studera utomlands i stallet?
Ja, hade varit ett alterativ, men vet inte om jag har behörigheten för att söka en ingenjörsutbildning utomlands. Finns det någon motsvarighet utomlands till det tekniska basåret som brukar erbjudas i Sverige?

Var dum nog att välja fel program på gymnasiet och har precis läst färdigt lite kurser så att jag har "samhällsbehörighet".
Kan säga att jag läst precis läst klart engelska B och upplever att jag hade lätt för det, men jag gillade inte studiesättet riktigt, man var tvungen att läsa det på distans, och att läsa språkkurser på distans tyckte jag redan på förhand lät dåligt. Man hade inte direkt möjlighet att öva upp talet, och kontakten med läraren vid eventuella frågor var inte särskilt bra. Men lyckades ändå trots förutsättningarna ganska bra.
__________________
Senast redigerad av Shadow_S 2009-02-11 kl. 13:30.
Citera
2009-02-11, 14:00
  #5
Medlem
Seanbanan2s avatar
Varför offra ett helt år på att sitta utomlands och banka in engelska? Hoppa på tekniska basåret nu, sedan se typ filmer varje kväll eller något. Jag vet inte, men det känns onödigt att du lägger sådan energi på engelskan, vad exakt är det du har problem med? Tal, skrift? Tala kan bli svårt i Sverige i och för sig, men du måste väl ha någon kompis att snacka engelska med? (sjukt töntigt och göra det på stan dock)
Citera
2009-02-11, 14:10
  #6
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Ja, hade varit ett alterativ, men vet inte om jag har behörigheten för att söka en ingenjörsutbildning utomlands. Finns det någon motsvarighet utomlands till det tekniska basåret som brukar erbjudas i Sverige?

Var dum nog att välja fel program på gymnasiet och har precis läst färdigt lite kurser så att jag har "samhällsbehörighet".
Kan säga att jag läst precis läst klart engelska B och upplever att jag hade lätt för det, men jag gillade inte studiesättet riktigt, man var tvungen att läsa det på distans, och att läsa språkkurser på distans tyckte jag redan på förhand lät dåligt. Man hade inte direkt möjlighet att öva upp talet, och kontakten med läraren vid eventuella frågor var inte särskilt bra. Men lyckades ändå trots förutsättningarna ganska bra.

Da tycker jag att du ska kolla upp det. Det finns ingenting som irriterar mig mer an folk som vill nagonting, men hindrar sig sjalva genom att inte orka slanga ivag ett mail, ett telefonsamtal eller liknande...
Citera
2009-02-11, 14:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seanbanan2
Varför offra ett helt år på att sitta utomlands och banka in engelska? Hoppa på tekniska basåret nu, sedan se typ filmer varje kväll eller något. Jag vet inte, men det känns onödigt att du lägger sådan energi på engelskan, vad exakt är det du har problem med? Tal, skrift? Tala kan bli svårt i Sverige i och för sig, men du måste väl ha någon kompis att snacka engelska med? (sjukt töntigt och göra det på stan dock)
Kollar redan filmer på engelska utan problem, hänger med riktigt bra. Men det är talet och skriften som är mina största problem, och det är väl de bitarna som är viktigast för att få ett jobb som kräver bra engelska.
Citera
2009-02-11, 14:41
  #8
Medlem
Lillefixas avatar
Såhär ska du göra: Börja på basåret någonstans. Skaffa en trea. Hyr ut ett rum till en utbytesstudent som är engelskspråkig. Vips var alla flugor slagna i en smäll!
Citera
2009-02-11, 16:10
  #9
Medlem
Jag tycker det låter som en riktigt vettig idé.
Du kommer bli grym på engelska om du åker utomlands. Du kan också passa på att ta det där internationella engelskatestet (jag orkar inte googla, du vet säkert vad jag menar och vad det heter, ELF lr nåt) vilket funkar som bevis på dina engelskakunskaper över hela världen.
Det testet väger betydligt tyngre än några flummiga högskolepoäng i Engelska.
(Skulle du istället läsa Engelska på universitetet skulle detta göra dig ännu äldre om du vill lära dig lika mycket som ett år i ett engelsktalande land. Det skulle ju minst kräva 1 1/2 - 3 år på uni)
Citera
2009-02-11, 16:12
  #10
Medlem
Det smartaste du kan göra är att välja att läsa en/två terminer utomlands, vet att ett flertal universitet/högskolor erbjuder detta.
Citera
2009-02-11, 18:39
  #11
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Tror ni att jag kommer tjäna på att ta ett läsår utomlands för att förbättra min engelska när jag har som mål att lämna Sverige senare efter avslutade studier?

Nej. Om du är seriös med att lämna Sverige efter avslutade studier så ska du göra som jumpcut föreslår och läsa hela utbildningen utomlands. Klart du kan ta ett Erasmus-år, men det är ändå ett andrahandsalternativ jämförelsevis.

Att bara läsa engelska i ett helt år utomlands är stort slöseri med både pengar och tid. Sådan ineffektivitet är nog inte så uppskattad i jobb som I-civil leder till.
Citera
2009-02-11, 22:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Nej. Om du är seriös med att lämna Sverige efter avslutade studier så ska du göra som jumpcut föreslår och läsa hela utbildningen utomlands. Klart du kan ta ett Erasmus-år, men det är ändå ett andrahandsalternativ jämförelsevis.

Att bara läsa engelska i ett helt år utomlands är stort slöseri med både pengar och tid. Sådan ineffektivitet är nog inte så uppskattad i jobb som I-civil leder till.
Okej, ska tänka på det, får nog bli att läsa basåret till hösten då och ordna med engelskan på något annat sätt på sidan om, borde nog gå att klämma in någon kvällskurs i extra engelska under mina 6 år som studerande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback