Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-11, 06:25
  #3325
Medlem
plattityders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Absolut inte... Folk överspelar enormt skillnaden på ADHD/ADD och 'vanliga'... Många gånger har ju till och med ADD misstagits för depression/nedstämdhet. Alla har vi varit nedstämda...

Folk måste sluta tro att dom har ADD/ADHD hela tiden för minsta lilla.

"ADD misstagits för depression/nedstämdhet"? menar du inte bakvänt att depression/nedstämdhet misstagits för ADD ?
Citera
2014-05-11, 07:43
  #3326
Medlem
plattityders avatar
Krafsar mig i hårbotten och blir nyfiken på varför man lägger ner tid och pengar på att anförskaffa dessa piller och sedan ägna ännu mer tid åt att laborera med att raffinera, att skilja ut aktiv substans för att därefter fixa till önskad beredningsform - allt i syfte att få några få futtiga timmars rus vars berusning abrupt kan ta slut i ett ångestfyllt sympatikuspåslag som sedan ebbar ut i Ritalinadysfori och, må gud förbjuda, vaskulär dunderkollaps i kropp och knopp.

Varför inte rent kokain eller amfetamin av något slag om det är ruseffekten man vill åt, varför krångla till det? och detta samtidigt som ADHD:are tjatar om rent amfetamin på recept för att slippa de tråkiga med Concertaritalina

Att studenter hjärndopar sig med Concerta depå för att nå sina mål är inte svårt att förstå, och att smårultiga småbarnsmammor Ritalinar för att de inte tyar svettas med Friskis och lackar ut på att tillaga fåniga dieter parallellt med barnens smaskigheter - det må vara hänt - men i berusningssyfte

Är så nyfiken på vad det är jag inte begriper
__________________
Senast redigerad av plattityder 2014-05-11 kl. 08:03.
Citera
2014-05-11, 07:59
  #3327
Medlem
plattityders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Fattar inte alls vad som är grejen med concerta? Kan någon förklara det. Jag ska då i alla fall slänga skiten.

Som läkemedel har de höjt livskvaliteten för många ADHD:are och deppare som svarar på medicinen, vilket är individuellt - som berusningsmedel.....fattar inte jag heller
__________________
Senast redigerad av plattityder 2014-05-11 kl. 08:01.
Citera
2014-05-11, 09:42
  #3328
Medlem
plattityders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Kass effekt på ritalin/concerta i form av seghet, ångest, depression kan möjligen lindras/undvikas genom intag av 5 htp eller någon ssri.
Finns artiklar där det beskrivs en ökad effekt av methylfendidat i kombo med ssri och att detta kan vara beroendeframkallande. (Ber om ursäkt för stavfel och osammanhängande text men har svalt 200mg 5 htp och 20mg ritalin,,,, är mkt imponerad över handlingskraft och lugn)
Fortsätter detta slipper jag tjata till mig de "riktiga ADHD medicinerna"

jag har tvärtom hört är att SSRI och benzo förtar effekten av methylfendidat.
Citera
2014-05-11, 09:51
  #3329
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plattityder
jag har tvärtom hört är att SSRI och benzo förtar effekten av methylfendidat.

Förmodligen ökar effekten första veckorna, för att sedan dala ner i helvetet när de uttömda dopamin depåerna når botten och serotoninet/gaba är förhöjt tills dess att depåerna på dessa två signalsubstanser töms och hjärnan blir en lobotomerad zombie

Verkar som ingenting gott varar länge i drogernas/medicinernas värld
Citera
2014-05-11, 10:06
  #3330
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Någon annan som blir väldigt arg, hatisk, ilsken, vredesfull, mordlysten, konspiratorisk och rentav på dåligt humör när detta går ur. Finns det något man kan göra åt det än att ta en benso och gå och lägga sig? Hur utmattad jag än är går jag ändå runt och kämpar mot sömnen och gör upp planer om vilka folkgrupper, politiska scener och subkulturer som ska bekämpas och utrotas.
Citera
2014-05-11, 10:21
  #3331
Medlem
plattityders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkee
Tack för infon.

......200mg Concerta för att få ett rus , som du blev tipsad, avråder jag ifrån...att mixa depåtabletter med andra substanser är att gå på gungfly, i värsta fall som att sitta på en atombomb - du vet inte när de olika preparatens koncentration når sin peek - vilket är beroende av din metabolism - du vet inte hur de olika preparaten i sig blockerar/potentierar interageras i de olika stegen - så fort det rör sig om depåtmediciner blir det svårmanövrerat pga. den lånsamma frisättningen.

För övrigt anser jag att methylfendidat enbart ska användas för medicinskt bruk
__________________
Senast redigerad av plattityder 2014-05-11 kl. 11:03.
Citera
2014-05-11, 10:33
  #3332
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Någon annan som blir väldigt arg, hatisk, ilsken, vredesfull, mordlysten, konspiratorisk och rentav på dåligt humör när detta går ur. Finns det något man kan göra åt det än att ta en benso och gå och lägga sig? Hur utmattad jag än är går jag ändå runt och kämpar mot sömnen och gör upp planer om vilka folkgrupper, politiska scener och subkulturer som ska bekämpas och utrotas.

Absolut!

Äter ritalin (terapeutisk dosering av läkare) och min hobby på kvällarna är hat kontra självmordstankar

Någon hobby kanske kan avhjälpa tankarna? Alternativt hästdoser magnesium, kalium, kalcium, c-vitamin, b-komplex för att återhämta nervsystem och signalsubstanser
Citera
2014-05-11, 10:41
  #3333
Medlem
plattityders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Förmodligen ökar effekten första veckorna, för att sedan dala ner i helvetet när de uttömda dopamin depåerna når botten och serotoninet/gaba är förhöjt tills dess att depåerna på dessa två signalsubstanser töms och hjärnan blir en lobotomerad zombie

Verkar som ingenting gott varar länge i drogernas/medicinernas värld



Oooops lobotomerade zombies - nu blir jag så där lite myspysigt konspiratoriskt lagd - Storebrors medicinska lakejer överdiagnostiserar kalkylerande ADHD/HD/ADD för att rättfärdiga medicinerandet av medborgarna med Kallocain ( läs metylfenidat)
Här har vi beviset för att det redan sker https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
__________________
Senast redigerad av plattityder 2014-05-11 kl. 10:44.
Citera
2014-05-11, 11:34
  #3334
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Absolut!

Äter ritalin (terapeutisk dosering av läkare) och min hobby på kvällarna är hat kontra självmordstankar

Någon hobby kanske kan avhjälpa tankarna? Alternativt hästdoser magnesium, kalium, kalcium, c-vitamin, b-komplex för att återhämta nervsystem och signalsubstanser

Min hobby är ju brandtal! :-)

Äter b/c-vitaminkomplex, kalcium+d-vitamin och brukar dricka en supergainer med protein, kollisar, ännu mer vitaminer och mineraler. Men det hjälper inte mycket. Det är nog bara benso och att tvinga sig att gå och lägga sig som funkar. Ska nog ge Zink&magnesium en chans dock.

Men det blir så mycket, är säker på att det skulle funka att blanda kava-kava, picamilon, fenibut, l-teanin, valeriana m.m. men då är jag hellre arg än fattig.

Får nog inse att metylfenidat inte är för mig. Men tack för input, känner man sig inte så ensam. Oftast har jag annars hört att folk mer känner sig tomma och ångestfyllda. Det finnns också där, men ilskan är värst. Ångesten kommer först dagen efter när man kommer ihåg vad man sagt och skrivit ;-)
Citera
2014-05-11, 13:11
  #3335
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plattityder
"ADD misstagits för depression/nedstämdhet"? menar du inte bakvänt att depression/nedstämdhet misstagits för ADD ?

Om du misstar rosa för lila, borde du inte då således lika lätt missta lila för rosa? Det är lite så likhet fungerar. ADD är lika likt depression som depression är likt ADD.
Citera
2014-05-11, 13:23
  #3336
Avstängd
KringExs avatar
Intog 7st 18mg och några folköl igår. Hamnade på akuten med puls på över 170 och blodtryck på 170 genom 100

Är detta verkligen normalt på så små mängder?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback