2009-02-10, 12:21
Hej!
Har problem med min dator, men först..det här är vad jag kör på:
Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 X2 5200+ (1.81 ghz)
Processorkylare: Thermaright Extreme
Moderkort: GIGABYTE, inte helt säker på modell, AM2 dock.
Minne: 3x 1000MB Corsair
Grafikkort: ASUS 4850
Hårddisk(O.S): Nån mindre känd SATA-hårddisk på 80 gig.
Nätaggregat: Testat med två olika, lite random märken, 650 och 500W
Övrig kylning: 1x120mm insug
Temperaturer: 39-40C processor med bara lite program osv igång, kring 23-25C i lådan
Satt och spelade Call of Duty 4, helt plötsligt fryser skärmen. Startar självklart om datorn.
Efter det ger inte datorn signal till varken skärm, eller till USB-portarna. Inga varningslampor lyser på grafikkortet. Ungefär var 10:e omstart går skärm o US igång, man kan glide runt i BIOS osv, men när jag ska ladda windows så fryser datorn igen, och efter de blir det ingen skärm lr usb.
Har bytt nätagg, hjälpte inte.
Hade hårddisken kraschat hade skrämen och USB-portarna fortf. fungerat.
Men nu till det lustiga. Fick tips från sweclockers att jag skulle testa RAM-minnena. Så jag ruckade lite på min gigantiska thermaright-kylare som ligger lite imot ett av minnena. Tryckte också till det minnet. Efter det gick datorn igång precis som vanligt, inte minsta problem inne i windows eller vid uppstart.
Men efter det här så är det samm problem igen, har försökt plocka bort det minne som ligger imot kylaren, gick inte. Har försökt att bara trycka till det ordentligt som första gången när allt gick igång, gick inte.
Kan det vara processorn? i och med att jag faktiskt knuffade lite på kylaren den gången datorn gick igång?
Otroligt tacksam för svar!
Har problem med min dator, men först..det här är vad jag kör på:
Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 X2 5200+ (1.81 ghz)
Processorkylare: Thermaright Extreme
Moderkort: GIGABYTE, inte helt säker på modell, AM2 dock.
Minne: 3x 1000MB Corsair
Grafikkort: ASUS 4850
Hårddisk(O.S): Nån mindre känd SATA-hårddisk på 80 gig.
Nätaggregat: Testat med två olika, lite random märken, 650 och 500W
Övrig kylning: 1x120mm insug
Temperaturer: 39-40C processor med bara lite program osv igång, kring 23-25C i lådan
Satt och spelade Call of Duty 4, helt plötsligt fryser skärmen. Startar självklart om datorn.
Efter det ger inte datorn signal till varken skärm, eller till USB-portarna. Inga varningslampor lyser på grafikkortet. Ungefär var 10:e omstart går skärm o US igång, man kan glide runt i BIOS osv, men när jag ska ladda windows så fryser datorn igen, och efter de blir det ingen skärm lr usb.
Har bytt nätagg, hjälpte inte.
Hade hårddisken kraschat hade skrämen och USB-portarna fortf. fungerat.
Men nu till det lustiga. Fick tips från sweclockers att jag skulle testa RAM-minnena. Så jag ruckade lite på min gigantiska thermaright-kylare som ligger lite imot ett av minnena. Tryckte också till det minnet. Efter det gick datorn igång precis som vanligt, inte minsta problem inne i windows eller vid uppstart.
Men efter det här så är det samm problem igen, har försökt plocka bort det minne som ligger imot kylaren, gick inte. Har försökt att bara trycka till det ordentligt som första gången när allt gick igång, gick inte.
Kan det vara processorn? i och med att jag faktiskt knuffade lite på kylaren den gången datorn gick igång?
Otroligt tacksam för svar!