Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-09-14, 22:32
  #1
Medlem
En sån som har en sladd och längst ut sitter en liten metallgrej som mäter temperaturen... Hur fungerar en sådan, hur mäter den tempen... En kvicksilvertermometer eller en med rödsprit eller vad det är är lätt att fatta, men kan fan inte komma på hur den andra funkar???
Citera
2003-09-14, 23:02
  #2
Medlem
Det sitter nog en resistor där eller jag har för mig att vi testade med en kondensator (är de temperatur känsliga???) i vatten som vi värmde upp så kollade vi spänningen vi fick och gjorde en tabell över hur stark spänning det var vid en viss temeperatur (kollade även med vanlig mätare hur varmt det faktisk var...) om man nu skulle göra samma sak fast programmera in sin lilla tabell som man tagit fram så var det inte så svårt att bygga en digital termometer (om man nu kan microprocessor etc =))
Citera
2003-09-14, 23:05
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
En sån som har en sladd och längst ut sitter en liten metallgrej som mäter temperaturen... Hur fungerar en sådan, hur mäter den tempen... En kvicksilvertermometer eller en med rödsprit eller vad det är är lätt att fatta, men kan fan inte komma på hur den andra funkar???

rätt simpelt..
i stort kan man säga att den lilla metallgrejjen är en resistor som ändrar motstånd beroende på vilket temperatur det är... ungefär som kvicksilver eller rödsprit ändrar storlek.. sen sitter det en liten enchipsdator och samplar värden från resistorn, dessa värden sätt troligtvis in i en formel för man ska få värde i celsius.. sedan så skickar den ut detta värde ut på en liten display.. tada... det hela är mycket mindre komplicerat än den dator du använde för skriva inlägget..
Citera
2003-09-14, 23:05
  #4
Medlem
Stockos avatar
Alla metaller ändrar resistans beroende på temperatur, vissa mer än andra.
Pt-100 är den vanligaste sortens givare om jag minns vad jag lärde mig i mättekniken rätt.
Citera
2003-09-14, 23:11
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jawa
Det sitter nog en resistor där eller jag har för mig att vi testade med en kondensator (är de temperatur känsliga???) i vatten som vi värmde upp så kollade vi spänningen vi fick och gjorde en tabell över hur stark spänning det var vid en viss temeperatur (kollade även med vanlig mätare hur varmt det faktisk var...) om man nu skulle göra samma sak fast programmera in sin lilla tabell som man tagit fram så var det inte så svårt att bygga en digital termometer (om man nu kan microprocessor etc =))

oj samtidigt...

alla elektroniska komponenter är temperatur känsliga.. det är hur mycke dom ändrar på sig som är intressant.. vanligtvis är det resistorer... men visst har man en känslig kondensator går det bra också.. men tror i skolan att ni hadde en resistor.. för när man kör med en kondensator så behöver man en RC-krets o det hela blir lite mer komplicerat.. och om man använder en mikroprocessor blir det hela lite jobbigt för då måste man ha externt minne och anpassningskretsar.. lättare med en enchipsdator.. men tror det var det du mena..
Citera
2003-09-14, 23:13
  #6
Avstängd
alla skriver som samtidigt här..
Citera
2003-09-15, 00:30
  #7
Medlem
Jo, det är nog en termoresistor.

Måste bara nämna lasertermometrar, det är några som är värda att nämnas.
De kostar inte så mycket heller, och läser av temp med laser på ~30 cm avstånd.
Citera
2003-09-15, 01:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonata_Lead
Jo, det är nog en termoresistor.

Måste bara nämna lasertermometrar, det är några som är värda att nämnas.
De kostar inte så mycket heller, och läser av temp med laser på ~30 cm avstånd.

Njae.. Det är ju inte själva lasern som mäter temperaturen. Lasern sitter där bara för att du ska veta var du mäter temperaturen någonstans. Den fungerar helt enkelt som ett sikte.
Citera
2003-09-15, 19:36
  #9
Medlem
phreakdentas avatar
använder dom inte ir?
Citera
2003-09-15, 20:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av washout
oj samtidigt...

alla elektroniska komponenter är temperatur känsliga.. det är hur mycke dom ändrar på sig som är intressant.. vanligtvis är det resistorer... men visst har man en känslig kondensator går det bra också.. men tror i skolan att ni hadde en resistor.. för när man kör med en kondensator så behöver man en RC-krets o det hela blir lite mer komplicerat.. och om man använder en mikroprocessor blir det hela lite jobbigt för då måste man ha externt minne och anpassningskretsar.. lättare med en enchipsdator.. men tror det var det du mena..

hehe oki, jag har inte direkt någon aning, kommer inte ihåg det där, var typ nå överdrivet svår labb i nian, o de var ett tag sen så jag kommer inte ihåg...

var faktiskt inte det jag menade, hade helt enkelt bara fel =)
Citera
2003-09-15, 20:32
  #11
Medlem
Realizts avatar
Har sett att det finns termoresistorer vars resistans, i ohm, är likamed antalet grader i Kelvin! En ohm högre resistant = en grad högre temperatur! Smidigt!
Citera
2003-09-19, 20:05
  #12
Medlem
Bitmasters avatar
måste nämna en till termometer som jag läst om; det är en termometer som man siktar mot glödande metall eller dylikt, och då värmer den upp nån metalltråd inuti termometern så att den får samma färg som föremålet, och så läser den av tempen på tråden.

nån som vet vad de kallas???
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback