Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 21:36
  #1381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast bankerna tjänar pengar på lån, sparande, fonder, aktier, struktar, leasing, betalningar, försäkringar etc.
Så de har en väldigt stabil bas om de kan hålla kreditförlusterna under hyfsad kontroll.


Absolut, men en del av intjäningen kommer klinga av. Bankerna är på historisk data väldigt lågt värderade.
Citera
2024-03-28, 21:39
  #1382
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Absolut, men en del av intjäningen kommer klinga av. Bankerna är på historisk data väldigt lågt värderade.
Värderingen styrs av deras underliggande risk att försvinna om de inte sköter sin riskhantering.
Citera
2024-03-28, 21:41
  #1383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Värderingen styrs av deras underliggande risk att försvinna om de inte sköter sin riskhantering.


Värdering generellt styrs av förmåga att skapa vinst, på kort och lång sikt. Bankerna har väl varit rätt framgångsrika med detta så värderingarna ser låga ut tycker jag. Har en del svenska bankaktier, b.la. Swedbank.
Citera
2024-03-28, 21:49
  #1384
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Värdering generellt styrs av förmåga att skapa vinst, på kort och lång sikt. Bankerna har väl varit rätt framgångsrika med detta så värderingarna ser låga ut tycker jag. Har en del svenska bankaktier, b.la. Swedbank.
Det har jag med och är nöjd, dock är värderingen styrd av att de kan ta ordentligt med stryk om ex RB skulle vara tuffare med styrräntan och diverse fastighetscowboys inte kan refinansiera sig och orsakar bankerna stora kreditförluster. Så det finns ett skäl till den låga värderingen.
Citera
2024-03-29, 13:22
  #1385
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Värderingen styrs av deras underliggande risk att försvinna om de inte sköter sin riskhantering.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Värdering generellt styrs av förmåga att skapa vinst, på kort och lång sikt. Bankerna har väl varit rätt framgångsrika med detta så värderingarna ser låga ut tycker jag. Har en del svenska bankaktier, b.la. Swedbank.
De senaste åren har ju de svenska storbankerna varit lågt, eller mycket lågt, värderade i förhållande till nyckeltal som P/E och EK. En förklaring kan vara att marknaden är orolig för att det ska dyka upp svarta svanar i form av t ex jätteböter pga penningtvätt, en ny bankskatt, eller större fastighetsbolag som krisar.

Bankernas aktiekurser har gått rätt mycket upp och ned de senaste åren. Typiskt har de gått upp under hösten och fram till utdelningen, varefter de går ned mer än utdelningen och blir liggande där nere till slutet av sommaren eller till Q3-rapporten. Är rapporten någorlunda bra börjar kursen klättra igen.

Det finns naturligtvis en del undantag från detta, men de senaste åren har man kunnat tjäna en del på att sälja just före utdelningen och köpa tillbaka i augusti-september.
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-03-29 kl. 13:25.
Citera
2024-03-29, 13:32
  #1386
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Värdering generellt styrs av förmåga att skapa vinst, på kort och lång sikt. Bankerna har väl varit rätt framgångsrika med detta så värderingarna ser låga ut tycker jag. Har en del svenska bankaktier, b.la. Swedbank.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det har jag med och är nöjd, dock är värderingen styrd av att de kan ta ordentligt med stryk om ex RB skulle vara tuffare med styrräntan och diverse fastighetscowboys inte kan refinansiera sig och orsakar bankerna stora kreditförluster. Så det finns ett skäl till den låga värderingen.
Ett annat fenomen som drabbat de svenska storbankerna är, att de kan gå ned ganska kraftigt när någon koninentaleuropeisk storbank plötsligt krisar. Oftast handlat det om någon italiensk, fransk eller tysk storbank som klantat till det. Då inträffar det lustiga fenomenet att i stort sett alla europeiska storbankers aktiekurs faller kraftigt under några dagar eller veckor, trots att det bara är en eller ett fåtal banker som har problem.

Det där tyder väl på en rätt onyanserad säljhysteri hos några större aktörer. Skulle kunna tänka mig att det är amerikanska eller asiatiska storfonder som agerar snabbt och litet fegt. Men jag är långt ifrån säker. Har ni någon idé om vad det kan vara?

För oss kan de där plötsliga kursrasen vara utmärkta köptillfällen i Swedbank m fl.
Citera
2024-03-29, 16:14
  #1387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är väl normalt med nedgång motsvarande utdelningen på ex-dividend dagen?
Därför måste dessa efterblivna svenska bolag lära sig att dela ut flera gånger per år liksom sina kollegor i USA. Annars blir det en total kurskatastrof varje gång.
Citera
2024-03-29, 18:51
  #1388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Därför måste dessa efterblivna svenska bolag lära sig att dela ut flera gånger per år liksom sina kollegor i USA. Annars blir det en total kurskatastrof varje gång.

Vad är anledningen till att svenska storbolag delar ut en eller två gånger per annum? Amerkanska bolag delar ut fyra gånger per år. Är det något magiskt med en gång per år?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback