Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-07, 23:38
  #1
Medlem
Fettogubbens avatar
Jag har surfat runt på forumet en del nu, men hittar ingen tråd som passar mig - då alla England-trådar handlar om London.

Jag vill flytta till England, jag älskar verkligen kulturen, men vart ska jag bo? Jag vill bo i ett bra område, i en egen lägenhet, där priset är realistiskt. Inte London-priser dvs.

En stad med låg kriminalitet och vettiga priser på lägenheter. Och nu söker jag inte en liten by med 5000 invånare, utan en lite större stad. Och ja, jag inser att det finns bra och dåliga områden.

Först funderade jag på Nottingham men efter att ha diskuterat frågan med en engelsk vän så sa han: "Nottingham is very beautiful. But yeah, you can move there, if you want to get stabbed.".

Vilken är min drömstad i England, egentligen?
Citera
2009-02-08, 00:46
  #2
Medlem
NogaTrasigs avatar
Nottingham är bland de mest kriminella städerna i England som du säger, det är definitivt inte din drömstad.

Först får du väl tänka efter om du vill bo i norr, söder eller om det är oväsentligt. Tror inte det är så stor skillnad på lägenhetspriser utanför London, men www.gumtree.co.uk är ett bra tips om du vill kolla lägenheter.
Citera
2009-02-08, 00:48
  #3
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettogubben
Jag har surfat runt på forumet en del nu, men hittar ingen tråd som passar mig - då alla England-trådar handlar om London.

Jag vill flytta till England, jag älskar verkligen kulturen, men vart ska jag bo? Jag vill bo i ett bra område, i en egen lägenhet, där priset är realistiskt. Inte London-priser dvs.

En stad med låg kriminalitet och vettiga priser på lägenheter. Och nu söker jag inte en liten by med 5000 invånare, utan en lite större stad. Och ja, jag inser att det finns bra och dåliga områden.

Först funderade jag på Nottingham men efter att ha diskuterat frågan med en engelsk vän så sa han: "Nottingham is very beautiful. But yeah, you can move there, if you want to get stabbed.".

Vilken är min drömstad i England, egentligen?
Hull.
Citera
2009-02-08, 01:41
  #4
Medlem
Fettogubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NogaTrasig
Nottingham är bland de mest kriminella städerna i England som du säger, det är definitivt inte din drömstad.

Först får du väl tänka efter om du vill bo i norr, söder eller om det är oväsentligt. Tror inte det är så stor skillnad på lägenhetspriser utanför London, men www.gumtree.co.uk är ett bra tips om du vill kolla lägenheter.

Haha, då hoppar jag över Nottingham!

Det spelar ingen roll, egentligen. Små hålor där människors föräldrar är syskon undviker jag, dock!

Tack för länken, riktigt bra sida..

All information är välkommet! Länkar, historier, tips och annat. Tar emot allting med öppna armar.
Citera
2009-02-08, 01:58
  #5
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
York?

Obefintlig kriminalitet, fin stadskärna, ett överflöd av pubar. Risigt väder, dock.
Citera
2009-02-08, 01:59
  #6
Medlem
logiskts avatar
Isle of Wight är väldigt trevligt. Milt klimat och somrarna kan bli riktigt varma (plus för närheten till stränder och bad i engelska kanalen).
Vet inte exakt hur många som bor där,men ytan är väl lite mindre än Gotland skulle jag tippa. Väldigt pittoreskt men med väl utvecklat bussystem och tillgång till lite affärer etc. Sen finns det katamaraner som tar dig till Southampton eller Porthsmouth på typ 20 min. Ryde och Newport är de lite större "byarna" (ca 25 min med bussen från varandra),men jag gillar Sandown,som är ganska klassiskt engelskt och litet (ca 15 min från Ryde där färjan går ifrån.

Oj,det var en väldigt utförlig beskrivning,men som sagt - underbart ställe med massa vacker landsbygd utan att vara i middle of nowhere...
Citera
2009-02-08, 03:56
  #7
Medlem
Suncs avatar
Enligt Clintans länk:


10 Best Places to Live in UK
1 - Epsom and Ewell
2 - City of Westminster
3 - Harrogate
4 - Ashford, Kent
5 - Stratford Upon Avon
6 - East Hertfordshire
7 - South Cambridgeshire
8 - Mole Valley
9 - Guildford
10 - West Oxfordshire

Kan ju ge några idéer kanske?
Citera
2009-02-08, 04:14
  #8
Medlem
77.s avatar
Jag bor i studenstaden Plymouth, Southwest Devon.
Här är det billigt som fan, både lägenhet och mat/dryck, problemet är väl bara alla jävla studenter överallt. De festar hela tiden, så om du vill ha en lite mindre stad(ca 250k invånare) som är billig där det finns uteliv, kom hit för fan.

Bästa tipset jag kan ge är dock att du kollar runt lite på jobbsidor och kollar var i england du kan hitta ett bra jobb, och utefter det väljer ställe du drar till.
Nu vet jag ju inte om du ska jobba elelr plugga eller om du kanske har pengar att göra ingenting alls, men bosätt dig där ditt "drömjobb" finns som prio ett, Prio två blir att välja det jobb i den stad där du tror att du kan trivas.
Citera
2009-02-08, 10:37
  #9
Medlem
ScabbedSaints avatar
Syrran bor i Durham, utanför Newcastle..
Studentstad och trevlig som fan med slott å hela skiten..
Citera
2009-02-08, 12:18
  #10
Medlem
ClintMcPantss avatar
http://www.channel4.com/4homes/on-tv...rst/index.html

Phil och Kirstie verkar gilla Edinburgh och Winchester i den senaste sammanstallningen (2006). I och for sig ville val TS till England, vilket diskvalificerar Edinburgh. Det ar dock bara att ta en titt pa listorna och se vad som passar. Nagon intressant stad finner man alltid.

For den delen tror jag inte man ska oroa sig alltfor mycket over kriminalitet. Enligt min erfarenhet sker de flesta brotten i specifika omraden dar de kriminella elementen tenderar att bo/befinna sig. Andra stadsdelar ar ofta ganska sakra aven i stader som har daligt rykte som helhet.
Citera
2009-02-08, 17:22
  #11
Avstängd
kan bara hålla med i clint säger.... men jag tror att du kan ta nånstans runt området kring birmingham... typ worcester osv.. vad tror du om det? sen i Englnad så är både tåg och busssystemen rätt välutvecklade så vill du ta dig från punkt a till punkt b går det att lösa...
Citera
2009-02-08, 17:42
  #12
Medlem
NogaTrasigs avatar
Nottingham är ändå känt för att vara "rough" och TS ville ju ha rekommendationer så det skulle jag personligen avråda ifrån.

Det sägs att Stratford-upon-Aven (just det, Shakespeare) ska vara lugnt och fint. Inte särskilt stor stad, men Birmingham är bara drygt tre mil bort. Har bara åkt igenom det som hastigast med buss, men det ligger ju stategiskt placerat mitt i England och som borjeboy säger är det enkelt att ta tåget om man vill förflytta sig.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f844664

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback