Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-06, 22:08
  #1
Medlem
wireless_admins avatar
ja så sant som rubriken säger.
så här gick det till:
jag har en dator med ett Asus P5WD2 Premium moderkort som har fyra Ram enheter, (asså A1, A2, B1 och B2)(kör Windows 7 och moderkortet ska klara 8 gig) jag hade bara 1 gig ram i den (i slot A1) så det gick ganska slött därför beslutade jag mig att köpa in mer ram så jag köpte till två gig (ett par Corsair XMS2 Xtreme TwinX
DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB) så att jag skulle ha 3 gig istället. när jag kom hem och skulle lägga i dem i burken tog jag det lugnt fram så jag tog ut först det gamma (oxå ett ddr2 1gig 800MHz okänt märke) och satte i dem nia i slot A1 och A2. startade burken och allt gick finemang. ok tänkte jag och stängde av burken igen. men när jag skulle lägga i det gamla RAM minnet i slot B1 så läste inte datorn det ens! skumt tänkte jag så jag testade istället i slot B2, och det gick, datorn läste alla tre gig som jag la i den. men nu kommer kruxet, när jag har alla tre gigen i så får jag kod 10 på mitt trådlösa nätverkskort (enheten kan inte starta) så jag blev fundersamt män antog att jag kanske skulle behöva installera om det vilket jag gjorde, samma problem återstod. så jag testade det i ett annat PCI slot istället, samma där. jäkligt skumt ansåg ja, och funderade vad som hände igentligen, och då testade ja att ta ut det gamla RAM minnet ur slot B2 (wlan kortet var på samma slot som jag hade det från början) och startade upp burken och då funkade allt som vanligt fast jag hade bara 2 gig.

testade senare att lägga in RAM minnet igen så att jag skulle få 3 gig men då kom samma problem med wlanet igen. är det nån som nånsin har hört talas om ett liknade problem. att ett RAM minne skulle sno all ström från ett PCI uttag? för jag har frågat runt och mina kamrater anser det omöjligt....
Citera
2009-02-07, 00:37
  #2
Medlem
Flashen1961s avatar
Låter onekligen konstigt men då du verkar ha ett WLAN instickskort så prova med att flytta på det till en annan port för att se om du nu kan använda dina minnen fullt ut?

Jag brukar alltid sätta spänningen för DDR2 till 1.9V för stabilitetens skull men du har ju inga sådana problem så det är överkurs i ditt fall.

Vad har du för nätagg?
Citera
2009-02-07, 02:34
  #3
Medlem
SysGhosts avatar
En del drivrutiner till diverse typer av hårdvara klarar inte av maskinvara där mer än 2 gigabyte RAM förekommer och det låter som om det är orsaken här.

Jag har själv den erfarenheten, fast med ett analogt TV kort för att ta emot analoga TV-sändningar i datorn. Mer än 2 gigabyte ram och drivrutinerna laddar inte in, eller så kan inte drivrutinerna hitta hårdvaran. Lösning på mitt problem var att uppdatera drivrutinerna.

Jag har hört talas om fall där hårdvaran i sig omöjligt fungerar i maskiner med mer än X gigabyte RAM då RAM-minnet tar det adress-utrymme som hårdvaran är designad för i anspråk.

Det kan vara enkelt att fixa ditt problem med att bara uppdatera drivrutinerna då dem nuvarande drivrutinerna kanske inte fungerar i maskiner med mer än 2 gigabyte RAM

Det kan också vara så pass knepigt att ditt WLAN-kort är av den "smutsiga" typen där tilverkaren av chippet har valt att "fuska". Och "fusket" ifråga orsakar WLAN-chippet att krocka med adresserna som RAM-minnet tar i anspråk.
Normalt skall hårdvara lägga sina adresser ovanför RAM-minnets adress-utrymme. Men när taket är nått så får hårdvaran helt enkelt flytta sig åt sidan då RAM-minnet har första prioritet på adresserna.

Detta är orsaken til latt 32-bitars operativsystem inte klarar mer än 3-3.5 Gigabyte ram, då taket går vid 4 Gigabyte och viktig hårdvara såsom grafik, klocka, tangentbord, hårddisk-interface och så vidare måste ta en del adress-utrymme i anspråk för att datorn ens skall fungera.
Citera
2009-02-07, 14:58
  #4
Medlem
wireless_admins avatar
jag har ett 1000 watts nätagg. och ja jag har testat det i en annan port för att se om det funkade vilket det inte gjorde


samt att jag har uppdaterat all drivrutiner på moderkort, grafik, waln kortet ect.. allt har det senaste

ska kolla om man kan leka lite i bois
Citera
2009-02-08, 09:25
  #5
Medlem
SysGhosts avatar
Provat BIOS-uppdatering också?
Citera
2009-02-09, 22:05
  #6
Medlem
wireless_admins avatar
ok, ska göra det med antar att det kommer ej gå...
Citera
2009-03-31, 19:31
  #7
Medlem
wireless_admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
Provat BIOS-uppdatering också?

det fungerade ej
Citera
2009-03-31, 19:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wireless_admin
det fungerade ej

Det är säkert något problem med drivrutinen för ditt wlan kort, windows 7 är inte helt klart heller för den delen, vad är det för pci wlan kort du har?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback