5 114 besökare online
967 290 medlemmar • 50 506 700 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Brott och brottsbekämpning
Ämnet är stängt
Ämnesverktyg
Schlomo ben Goy
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Då jag bor i närheten av en domstol som den senaste tiden har behandlat ett par uppmärksammade mord, vars förundersökningsprotokoll och domar inte letat ut på nätet, har jag övervägt att själv försöka få tag på handlingarna, men först är det några detaljer jag vill ha klargjorda:

Så vitt jag vet är det korrekt att vem som helst kan hämta ut en kopia av en förundersökning eller dom från den domstol som hade ansvaret. Korrekt?

Måste man legitimera sig?

Blir ens namn inkluderat i en offentlig handling över alla som hämtat ut dokumentet? (För om så är fallet finns ju risken att den minst sagt galne gärningsmannen begär ut den uppgiften)

Är det belagt med en avgift, även om man ber om en digital kopia?

Sanzet
Medlem
Sanzets avatar
Bumpar denna då jag också är nyfiken på hur det går till. Finns det en lista på alla tillgängliga FUP/domar och liknande att hitta, eller måste man veta vad man letar efter? Samt de övriga frågor som TS ställde.

SeymourDuncan
Medlem
Alla domar och beslut är allmänna offentliga handlingar, som kan begäras ut av vem som helst. Delar av uppgifter i handlingar/förundersökningsprotokoll, såsom exempelvis känsliga läkarjournaler kan dock med hänsyn till enskilds personliga förhållanden m.m. vara sekretessbelagda och därmed uteslutas vid utlämnande.

Du kan antingen begära att få läsa handlingen på plats helt kostnadsfritt hos myndigheten (i detta fall exempelvis tingsrätt), eller be om att få kopia, vilket naturligtvis är avgiftsbelagt (en liten kostnad för pappret, i princip). Detta kan du också göra via e-post, då alla myndigheter, och således tingsrätt m.m, numera har skyldighet att vara tillgängliga över mail.
När du begär ut dom så behöver du ange så mycket information som möjligt så att personen som ska hitta handlingen kan göra detta smidigast och snabbast möjligt:

* Namn på någon av parterna i målet
* Datum för dom eller beslut
* Typ av mål, t.ex. brottsmål, skilsmässa eller äktenskapsförord

Och nej - du måste inte legitimera dig.

Lurkarn
Medlem
Jag har sökt både här och på andra ställen där sånt brukar finnas, men utan att hitta FUP från hagamannen rättegången.

Är den på något sätt skyddad, eller har det bara inte funnits något intresse för den?

Finns den tar jag gärna en länk till den via PM.

Anledningen till mitt intresse för den är att jag är förhörd i den utredningen (via telefon) och blev nyfiken när jag läste andra FUP om jag fanns med.

Det är förövrigt post-premiär för mig på FB, även om jag har läst här av och till sedan länge tillbaka.

Caimen
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag har sökt både här och på andra ställen där sånt brukar finnas, men utan att hitta FUP från hagamannen rättegången.

Är den på något sätt skyddad, eller har det bara inte funnits något intresse för den?

Finns den tar jag gärna en länk till den via PM.

Anledningen till mitt intresse för den är att jag är förhörd i den utredningen (via telefon) och blev nyfiken när jag läste andra FUP om jag fanns med.

Det är förövrigt post-premiär för mig på FB, även om jag har läst här av och till sedan länge tillbaka.
Grattis till nummer ett då

Hagamannenutredningen är sekretessprövad och klar såvitt jag vet, den skall inte vara någon match att begära ut. Kontakta polismyndigheten i Västerbotten, det var väl där han lagfördes?

KerhoffizH
Medlem
KerhoffizHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Grattis till nummer ett då

Hagamannenutredningen är sekretessprövad och klar såvitt jag vet, den skall inte vara någon match att begära ut. Kontakta polismyndigheten i Västerbotten, det var väl där han lagfördes?
jepp , do it ! skulle vara as najs om du kunde fixa (:

Caimen
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
jepp , do it ! skulle vara as najs om du kunde fixa (:
Haha nädå, generationen "finns det på internet?" får allt gräva fram sin egen information

Sanzet
Medlem
Sanzets avatar
Är det tillåtet att hämta ut och sen sprida FUP på internet då? Bor i Västerbotten, funderar på att åka förbi polisstationen någon dag och hämta ut Hagamannens om det är möjligt i sådana fall, men jag vill inte gärna göra mig skyldig till brott om jag delar med mig

Svampfest
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanzet
Är det tillåtet att hämta ut och sen sprida FUP på internet då? Bor i Västerbotten, funderar på att åka förbi polisstationen någon dag och hämta ut Hagamannens om det är möjligt i sådana fall, men jag vill inte gärna göra mig skyldig till brott om jag delar med mig

Att sprida en offentlig handling som vem som helst kan hämta ut ändå är inga problem. Konstigt vore annars.

Att samhället som omhuldar offentlighetsprincipen sen är rädda för att saker blir för lättillgängliga genom till exempel internet är en annan sak.
◥☼▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲☼◤

Gretz
Medlem
Måste man veta i vilken tingsrätt någon är dömd ? ex i stockholmsomr kan man bara kontakta stockholms tingsrätt oavsett om det gäller södertörn eller ex uppsala ?

Och när jag tittar på hemsidan finns det ett formulär att fylla i, men där vill dem ha ärende nummer. är detta ett måste och hur kan man isf få reda på det ?

Caimen
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretz
Måste man veta i vilken tingsrätt någon är dömd ? ex i stockholmsomr kan man bara kontakta stockholms tingsrätt oavsett om det gäller södertörn eller ex uppsala ?

Och när jag tittar på hemsidan finns det ett formulär att fylla i, men där vill dem ha ärende nummer. är detta ett måste och hur kan man isf få reda på det ?
Du måste veta vilken tingsrätt det handlar om, ja. Väl vid rätt tingsrätt så behöver rätten bara såpass mycket info att de kan ta fram rätt dom. Ett målnummer, personnummer eller ovanligt namn brukar göra succé.

Daevas
Medlem
Daevass avatar
Alltså om jag vill ha ett FUP går jag bara till tingsrätten och frågan eller skall jag maila före? Det kan ju vara rätt många sidor.

Någon i tråden snackade om epost. Finns FUP digitalt så man kan maila dem och be dem skicka det till sin mail?

Ämnet är stängt
Svara Topp Dela