Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-06, 08:40
Bannlyst
Gissar på detta är rätt forum.
(Använder operativsystemet Window's Vista premium)

Har ett litet problem.. med att dela ut filer och mappar till nätverket.
Visst funkar att dela ut allt som ligger på hårdisken "C" om jag kopierar allt till "Delade filer" annars funkar det inte.

men jag försökte Dela med mig en extern hårdisk som är inkopplad till datorn. så den också syns..
visst den hittar alla mappar och liknade men men försöker man öppna någon av filerna, får jag bara upp ett "Error och en text"
Sen använder jag en router från comhem, vid namn Scientifik Atlatika typ
om det hjälper något?

Ps. svara inte köp en hårdisk som koplas direkt till routern, det fattar även jag att det finns..

för har redan 2 st en på 500, och en på 250GB..

Mvh. Jusola
Citera
2009-02-06, 09:05
Medlem
helt klart den mest lättförstådda rubriken idag! GRATTIS!!
Citera
2009-02-06, 09:39
Medlem
kimdah2002s avatar
"Error och en text"

Om du läser texten kanske du får en ledtråd till varför du inte kommer åt filerna på den externa hårddisken...
Citera
2009-02-06, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nird
helt klart den mest lättförstådda rubriken idag! GRATTIS!!

Vet ej om du menar ironi. men tack i guess
Citera
2009-02-06, 09:53
Bannlyst
Okej uppdatering av Tråden:

Antligen får jag att jag ett medelande om ogiligt behörighet, kräver lösenord. (som jag redan tagit bort för alla inom nätverket.)

eller "system fel" liknade.. Kontakta "system admin"

sen upptäkte jag en till sak, vilket var om man gick inte på "Avancerad delning" (vanliga delnings knappen går ej att trycka på) och ska välja behörighet, går det endast välja "Jusola-Dator" Vilket i det här fallet är mig.
Citera
2009-02-07, 22:19
Bannlyst
ingen som kan svara ? Lame..
Citera
2009-02-07, 22:23
Medlem
VideInfras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jusola69
Vet ej om du menar ironi. men tack i guess

Citera
2009-02-08, 23:49
Medlem
PNISÄNs avatar
Gör så här:
På datorn där du har dina anslutna externa hårddiskar:
Windows-tangenten+R: skriv in "cmd", tryck enter.
Skriv "ipconfig".
Hitta värdet efter "IPv4-adress" (i.e. ditt ip-nummer)
Gå till skrivbordet, dubbeklicka på den här datorn.
Högerklicka på den externa enhet du vill dela ut.
Välj fliken "Delning".
Du kommer nu få möjlighet att ge den externa hårddisken ett nätverksnamn. Döp till "Ext1", exempelvis.

På den andra datorn, som du vill använda nätverket för att ansluta till den externa hårddisken, gör så här:
Högerklicka på "Den här datorn".
Välj "Anslut nätverksenhet".
Välj vilken enhetsförteckning den externa lådan ska ha, och skriv in \\Ip-nr\Ext1 som sökväg.
Voila!

Det där borde funka. Det gör det här hemmavid.

Dock med brasklapp om att mina externa diskar är kopplade till en XP-burk, men kommer åt dem via en dator med Vista. Så du borde nog klara det också.
Citera
2009-02-10, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Gör så här:
På datorn där du har dina anslutna externa hårddiskar:
Windows-tangenten+R: skriv in "cmd", tryck enter.
Skriv "ipconfig".
Hitta värdet efter "IPv4-adress" (i.e. ditt ip-nummer)
Gå till skrivbordet, dubbeklicka på den här datorn.
Högerklicka på den externa enhet du vill dela ut.
Välj fliken "Delning".
Du kommer nu få möjlighet att ge den externa hårddisken ett nätverksnamn. Döp till "Ext1", exempelvis.

På den andra datorn, som du vill använda nätverket för att ansluta till den externa hårddisken, gör så här:
Högerklicka på "Den här datorn".
Välj "Anslut nätverksenhet".
Välj vilken enhetsförteckning den externa lådan ska ha, och skriv in \\Ip-nr\Ext1 som sökväg.
Voila!

Det där borde funka. Det gör det här hemmavid.

Dock med brasklapp om att mina externa diskar är kopplade till en XP-burk, men kommer åt dem via en dator med Vista. Så du borde nog klara det också.

hmm joda så långt kommer jag. men.. jag kommer in i hårdisken och kan se alla filer, men klickar man på något av innehållet står det "ingen behörighet" (orkar inte skriva ut hela.)
sen står det även
Felkod: 0x80070005
Åtkomst nekad.

Sen har jag redan ändrat i "nätverk och delnings center" så dom i nätverket ska ha behörighet att kopiera läsa och även ta bort filer. utan lösenord eller liknade.
Citera
2009-02-10, 20:50
Medlem
Kyrioss avatar
Har inte läst så noga men: Använder du Simpel (Enkel) Fildelning? Att använda avancerad fildelning brukar göra så att det blir rejält krångligt.
Citera
2009-02-10, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Har inte läst så noga men: Använder du Simpel (Enkel) Fildelning? Att använda avancerad fildelning brukar göra så att det blir rejält krångligt.

Knappen "dela" funkar inte. av någon andledning den är "skuggad" alltså går inte trycka på. verför vet jag ej. annars skulle jag göra det så klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in