Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-05, 12:35
  #2593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Man hör ju jämnt och ständigt att alla människor tydligen är lika värda. Dock har jag aldrig förstått vad som menas med det och möjligtvis finns det kanske någon här som kan förklara för mig?

När jag tänker på en människas värde så tänker jag bland annat på personens tillgångar/förmögenhet och även hur stort inflytande och makt de har över andra personer.

Alla människor har dessutom olika kunskaper och vissa med egenskaper som bidrar mer till människans utveckling än andra människor.

För att ta ett exempel så tycker ju de som säger att 'alla är lika värda' alltså att Barack Obama är lika mycket värd som till exempel en bidragsparasit utan jobb.

Jag kanske har missat deras definition av ordet 'värde' fullkomligt men hur jag än försöker definiera det så kan jag inte förstå hur två människor kan vara lika mycket värda. Alla har ju olika mycket pengar, bidrar olika mycket till samhället osv. Människor är helt enkelt olika mycket värda.

En annan märklig sak jag hört är att folk som tycker människor är lika värdefulla tycker att till exempel en hund är mindre värd. Så en förlamad person utan släkt och vänner som bara ligger ner dag in och dag ut är alltså mer värd en än frisk hund som ägs av en familj och tillför glädje till dem? Enligt deras logik (om man nu kan kalla det logik) är det ju så dem tänker och tycker i alla fall. Hur tänker dessa människor egentligen? Att jag aldrig hör någon säga emot det korkade påståendet är även det märkligt.

Ge mig gärna några rationella argument till att alla människor är lika mycket värda!

När en människa ligger inför döden är ju inte hans tillgångar så jätte värt för han längre.
Han gick samma öde tillmötes som alla andra hur stort bankkonto han än lyckades skrapa ihop med tiden han hade.
Citera
2016-10-05, 12:38
  #2594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Egentligen spelar det ingen roll om man anser att människorna är dåliga eller inte. Det är deras handlingar som spelar roll, och varför man gör dom.

Då handlar det helt och hållet om kultur, religion och ideologi.

Vad du egentligen säger är att Sveriges lagar skulle gälla för alla. Men våra lagar gäller inte utanför Sverige. De kastlösa i Indien är nog ganska ovetande om mänskliga rättigheter. Vissa länder har barnarbetare. De har sin egen kultur och lagar.

Tillslut kommer vi in på diktaturer. Vissa länder är diktaturer. Det är inte vår uppgift att störta diktaturer, De har rätt att existera. Diktaturerna i mellanöstern fyllde en funktion, de fungerade i samklang med islam. Det är svårt att få Islam och demokrati att existera tillsammans.
Jag dömer människor utifrån deras handlingar. Övergripande strukturer har en hög grad av relevans. Men knappast allt. En människa är initialt fri att tänka och handla efter sitt eget förnuft. Vad som skapar problem är när agenten överger tron på sitt eget förnuft och rättar sig efter en auktoritet. Eller tvärtom, auktoriteten tvingar in agenten i kollektivet och utför repressalier om de normativa anspråken inte följs. Man kan summera det som att att kulturella och religiösa auktoriteter normativa anspråk uppfattas av kollektivet som absoluta inom den partikulära kontexten och oliktänkande ses som underlägsna.

Lagar är konventioner som bygger på moral. Målet är ett fungerande samhälle. Det finns moraliska principer som är universellt accepterad och det finns lagar (även om dessa är helt irrelevanta) som upprätthåller dessa. Jag talar då om att ta hand om sina barn, tala sanning och inte döda medmänniskor. I och med att dessa är universellt accepterade så är de oberoende av kontext och därför kan du inte säga att allt handlar om religion, kultur och ideologi, även om mycket så klart gör det. Observera att dessa universella lagar gäller inom en kultur. Mellan kulturer kan det vara rätt att bryta mot alla alla tre.

I dagens postsekulära kulturrelativistiska samhälle är vi rädd att trampa kulturer på fötterna. Att fördöma en kultur är inte fel. Vissa vill hävda rasism, men det stoppar den utvecklande kraften i samhället och världen. Ett samhälle som skapar mycket lidande är sämre än motsatsen. Ett samhälle som tillåter små pojkar, skrikande och gråtande, att våldtas av äldre män är dålig. En samhälle där kvinnans lojalitet till mannen värderas högre än kvinnas oberoende är förkastligt. Alla sådana samhällen bör ses ner på.

Människans värdighet beror mycket på hennes oberoende, chans till självrealisering och bli behandlad som en fullt kapabel rationell varelse som kan göra sina egna val efter eget förnuft. Det går inte säga att en kvinna som inte får lämna huset utan mannen behandlas med värdighet. Tvärtom verkar hon ha ett instrumentellt värde för mannen: hon finns till för att visa lojalitet och hålla mannens heder levande. Individuell värdighet finns, men har ingen universell stämpel. Ett begrepp som har växt fram från Upplysningstiden. Något som vi i Sverige har tagit till oss väl och något vi bör värna om. Men då krävs det att varje individ överger kollektivistiska tankegångar och bemöter en individ som en individ och inte en determinerad varelse.
Citera
2016-10-05, 12:56
  #2595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme

Och du kan inte heller förneka att religioner, kultur, ideologier kan ha en negativ verkan på människors värderingar och åsikter. Om vi vill skapa ett humant samhälle så har IS krigaren helt enkelt fel värderingar. Det finns således bättre och sämre ideologier. Likaså kulturer och religioner. Hänger man sig till de mest perversa ideologierna så sjunker man i värde. Man kan bara lösa det genom resonemang. När Helin vägrar att debattera så visar han vilken sida han valt. Han har valt förtryckarnas sida. Han har valt det sämre alternativet.

Vad menar du egentligen med "en människas rätt till sitt eget värde."? Eller är det bara en klyscha? Har en förtryckt kvinna i Afghanistan rätt till sitt värde att vara förtryckt? Tror du att Sveriges lagar gäller i hela världen? Vad tror du skulle hända med ditt "människovärde" om du blev tillfångatagen av IS?

Det jag menar i korta ordalag är att alla människor har en okränkbar rätt att själva tycka, tänka och känna. Detta kan vi inte rationellt argumentera emot, eftersom att vi då måste ifrågasätta vår egen rätt till dessa värden - och då hamnar vi i ett cirkelresonemang.

Jag kan och bör kritisera vad människor har för skäl att söka sig till den ena eller andra ideologin, jag kan kritisera de värden som en ideologi står för och jag kan kritisera en person på grundval av de handlingar hen utför i denna ideologis namn.

Problemet som vi ser ute i världen är väl att människor både med och utan makt, skiter fullständigt i detta.
Citera
2016-10-05, 19:52
  #2596
Medlem
Goatboys avatar
Det betyder liksom "vi och dom tänkande" att håll käften medans vi rövknullar er..


Alltså ett pk-nonsens argument för att vi ska stå sist i kön när mindre berättigade blir kvoterade..
Säger man emot så är man rasist
__________________
Senast redigerad av Goatboy 2016-10-05 kl. 20:20.
Citera
2016-10-05, 23:28
  #2597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Att ställa det värsta mot det bästa är ju inte ärligt egentligen.
Det visar bara en stor skillnad?

Men ISkrigaren har säkert en mamma han tror att han kämpar för.

Det är ju han vi ska övertala, att anfalla skapar bara mer av han.
Annars är vi fast tills vi eller dom UTROTAR.

Som jag sa för längesen...
Samarbete är sista steget.
Alternativet är inte värt det.

Vi är historien sen.
Och vi måste visa framtiden lite jävla smarthet.

Såhär fungerar det.
Jag är ett frö som kommer slå rot och växa sig stark över tid.
Så är det.
Man säger att du är bra
På lyrik
Det är du inte
Du delar upp orden
I rad efter rad
Utan logik
I ord efter ord
Din synpunkt är också
Meningslös
Citera
2016-10-06, 00:32
  #2598
Medlem
TemplarKnights avatar
Man ska kanske fråga istället om alla kan vara lika mycket värda? Jag hörde en man som sa att om alla vore lika rika, så var ingen rik. Det stämmer egentligen men vad händer om man applicerar detta på "allas lika värde"? Om det överhuvudtaget finns värden så existerar dessa i relation till något annat. Om alla har lika värde, vilket värde är det då? Hur värdesätter man överhuvudtaget människor, och är det egentligen inte fel att använda ett sådant begrepp om någon?

Det svenska uttrycket lär komma från en felöversättning av FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Där står ett franskt ord vars mest korrekta översättning är "värdighet". Alla har lika värdighet.
__________________
Senast redigerad av TemplarKnight 2016-10-06 kl. 00:37.
Citera
2016-10-06, 04:36
  #2599
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Ingen har någonsin sagt att inte religioner kan vara dåliga, bara att de som tillerkänner sig till religion inte är dåliga per se.

Nä ok, jag håller med. De som tillerkänner sig till en dålig religion är däremot mindre förstående.

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Det är ingen skillnad på människovärde utifrån kön, ras, religion, sexuell läggning etc... Hur svårt ska det vara?

Du frikopplar människovärde från deras åsikter och handlingar. Du menar att alla människor har samma värde oberoende vad de gör och vad de tycker. Du pratar i så fall om ett universellt människovärde kontra ett subjektivt värderande. Men vad är detta människovärde?
Är det att behandlas "likvärdigt" eller pratar du om något flummigt odefinierbart?
Om det är att behandlas likvärdigt enligt Sveriges lagar så gäller de ju inte i Indien.

Citat:
Ursprungligen postat av Pantokrator
Men då krävs det att varje individ överger kollektivistiska tankegångar och bemöter en individ som en individ och inte en determinerad varelse.
En människa med fri vilja.
__________________
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-10-06 kl. 05:06.
Citera
2016-10-06, 15:51
  #2600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Man säger att du är bra
På lyrik
Det är du inte
Du delar upp orden
I rad efter rad
Utan logik
I ord efter ord
Din synpunkt är också
Meningslös

Jasså det säger man.
Intressant.
Citera
2016-10-06, 18:16
  #2601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nä ok, jag håller med. De som tillerkänner sig till en dålig religion är däremot mindre förstående.

Du frikopplar människovärde från deras åsikter och handlingar. Du menar att alla människor har samma värde oberoende vad de gör och vad de tycker. Du pratar i så fall om ett universellt människovärde kontra ett subjektivt värderande. Men vad är detta människovärde?
Är det att behandlas "likvärdigt" eller pratar du om något flummigt odefinierbart?
Om det är att behandlas likvärdigt enligt Sveriges lagar så gäller de ju inte i Indien..

Jag vet inte i vilken värld som du lever i där ens "ras" eller "kön" är en åsikt eller handling. Fan va jag tycker mig vara en negress idag

Uppenbarligen menar jag att det inte finns någon universell hierarki bland människor utifrån ras, sexuell läggning, kön etc...
Citera
2016-10-06, 18:27
  #2602
Medlem
Ett värde är en kvantifierbar egenskap. Ett människovärde såldes ett kvantifierbart mått på något som försvinner om människan upphör att existera. Att alla människor har lika värde implicerar att människovärdet är jämförbart och binärt, antingen har man det eller så har man det inte.

De som förespråkar människors lika värde brukar dock argumentera sig ur besvärliga frågor med att människovärdet inte är jämförbart, vilket är en motsägelse som bara visar att det handlar om en tom floskel som alla håller med om men som ingen vet vad den betyder.
Citera
2016-10-06, 18:48
  #2603
Medlem
Jag undrar om det Kajsa Ingemarsson skrev i sin bok Den magiska gnistan kan tillföra något till den debatten som förs här. Hon skriver något i följande stil: Mänskligheten kan inte delas in i viktiga och oviktiga individer. Uppgiften eller uppgifterna vi väljer att utföra i livet kan vara av olika vikt (värde). Blanda inte ihop dessa två koncept; att vara och att göra. Din unika vikt (värde) kan inte förminskas, och din existens blir inte mindre viktig (värdefull) bara för att någon annans uppgift är annorlunda.
Citera
2016-10-06, 21:49
  #2604
Medlem
Vad det hela spinner ned till är vilken bekvämlighet man har gjort sig förtjänt av
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback