2009-02-05, 19:18
Medlem
svennens avatar
Ponera att jag går ut på stan och delar ut ciggaretter, en st per person , med tillhörande reklam kort.
Vad säger lagen om detta om ingen under 18 år får några cigaretter?
Citera
2009-02-05, 19:54
Medlem
ClosingTimes avatar
Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något olagligt med att dela ut cigaretter, så länge det är tobak och inte rökheroin, och så länge kortet du bifogar inte heller bryter mot lagen.
Citera
2009-02-05, 19:56
Medlem
dravens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennen
Ponera att jag går ut på stan och delar ut ciggaretter, en st per person , med tillhörande reklam kort.
Vad säger lagen om detta om ingen under 18 år får några cigaretter?
enligt svensk lag(Tobakslag (1993:581)) är det förbjudet att göra reklam för tobak och alkohol i sverige.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19930581.htm
Citera
2009-02-05, 19:59
Medlem
Pelicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClosingTime
Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något olagligt med att dela ut cigaretter, så länge det är tobak och inte rökheroin, och så länge kortet du bifogar inte heller bryter mot lagen.

Nej, du får inte dela ut cigaretter kors och tvärs! De måste dessutom säljas förpackade och inte var för sig
Citera
2009-02-05, 20:12
Medlem
Bagus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draven
enligt svensk lag(Tobakslag (1993:581)) är det förbjudet att göra reklam för tobak och alkohol i sverige.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19930581.htm

Lustigt, jag har för mig att det hände mig för några år sedan. Jag stod utomhus på något torg och rökte, plötsligt dyker det upp en kille med någon form av nikotinpiller som man skulle snusa. Om jag minns rätt fick jag några gratis och en enkät som jag skulle fylla i om vad jag tyckte om deras produkt.
Fast det kanske inte räknades som reklam utan som en form av marknadsundersökning? Hade varit ett rätt lustigt sätt att kringgå lagen.
Citera
2009-02-05, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bagu
Lustigt, jag har för mig att det hände mig för några år sedan. Jag stod utomhus på något torg och rökte, plötsligt dyker det upp en kille med någon form av nikotinpiller som man skulle snusa. Om jag minns rätt fick jag några gratis och en enkät som jag skulle fylla i om vad jag tyckte om deras produkt.
Fast det kanske inte räknades som reklam utan som en form av marknadsundersökning? Hade varit ett rätt lustigt sätt att kringgå lagen.
samma här, vet att catch delade ut gratis enportionsförpackningar med vanilj/kaffesmak 2005.

Vet även att grov max eller general max delades ut gratis i portioner om 5 för några år sedan.
Citera
2009-02-06, 00:55
Medlem
svennens avatar
Nej detta skulle vara i syfte att marknadsföra en annan verksamhet som inte har något med tobak att göra ö.h.t, dock tror jag att det skulle uppmärksammas.
Om man delar ut en cigg per person som kommer förbi, under förutsättning att dessa är minst 18 år, skulle detta vara billig marknadsföring.
Citera
2009-02-06, 02:04
Medlem
dravens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagu
okej, nikotintuggumin vet jag att man får dela ut gratis "provexemplar" (smakar dock skit imo) har en tobaksaffär i släkten och blivit tvungen att ta ner alla reklamskylltar som kan ses från offentliga platser. Får även små provsmak av snus som man får sälja för en billig peng, dock ligger affären i en liten stad och har offtast samma kunder(stammisar) som handlar i stortsätt samma sak varje gång och svenskar är ju för övrigt rädd för "nya" ting. men det hör inte hit. anyway så har iaf vi i affären blivit tillsagda att inga tobaksvaror (förutom nikotintuggumin) får räckas över disk obetalda.

det är iaf min erfarenhet av "gratistobak"
Citera
2009-02-06, 02:26
Medlem
ClosingTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelican
Nej, du får inte dela ut cigaretter kors och tvärs! De måste dessutom säljas förpackade och inte var för sig

Så om nån kommer fram och säger, "- Du, kan du bjuda på en cigg" och jag halar fram paketet och lämnar över en så är det okej.

Men om jag däremot säger "- Du, får jag bjuda på en cigg och halar fram paketet och lämnar över en så är det inte okej?

Jag tror det är väldigt svårt att leda det brottet i bevis, faktiskt. Men då jag inte röker själv så bryr jag mig inte nämnvärt om det hela.
Citera
2009-02-06, 02:33
Medlem
dravens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClosingTime
Så om nån kommer fram och säger, "- Du, kan du bjuda på en cigg" och jag halar fram paketet och lämnar över en så är det okej.

Men om jag däremot säger "- Du, får jag bjuda på en cigg och halar fram paketet och lämnar över en så är det inte okej?

Jag tror det är väldigt svårt att leda det brottet i bevis, faktiskt. Men då jag inte röker själv så bryr jag mig inte nämnvärt om det hela.
du har rätt i vad du säger, men frågan va om det va rätt i att dela ut i marknadsföringssyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in