• 2
  • 3
2009-02-06, 18:20
Medlem
prmanentwacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Vi pratar om 10-15 polisbussar som mest som åkte runt utan att polisen ens gick ut ur bilarna. Vad är det för mening med det? De lekte karavan helt enkelt. Körde på rad efter varandra och vallade ungdomar som inte gjorde mindre skada för den sakens skull.

Har för mig att polisen använde någon liknande metod under en del fotbollsmatcher i somras.

imo är det skitbra. mindre gripanden helt enkelt.
Citera
2009-02-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prmanentwack
Har för mig att polisen använde någon liknande metod under en del fotbollsmatcher i somras.

imo är det skitbra. mindre gripanden helt enkelt.

Vad är det som är bra med mindre gripanden? Begår folk brott och utsätter allmänheten för fara så ska de inte få dansa runt fritt och fortsätta kasta bomber.

Hade de gått in och faktiskt gjort någonting direkt istället för att dalta med idioterna så hade det inte blivit utdraget i en vecka.
Citera
2009-02-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Vad är det som är bra med mindre gripanden? Begår folk brott och utsätter allmänheten för fara så ska de inte få dansa runt fritt och fortsätta kasta bomber.

Hade de gått in och faktiskt gjort någonting direkt istället för att dalta med idioterna så hade det inte blivit utdraget i en vecka.

Eller så hade det blivit ännu värre. Se ex på Frankrike där de har verkat köra en lite mer hands on approach och där funkade det väl inte så bra.
Citera
2009-02-07, 01:21
Medlem
X-tasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxximum
Tycker det är åt helvete att dom nu ska använda sig av våra skattepengar att utreda om det gjorts nått fel, fy fan! Först ska de där apjävlarna be hela sverige om ursäkt för vad de gjort INNAN de horungarna skall ha en ursäkt. Polisen skall inte få skit för att de gör sitt jobb, det är ju bara ren fakta de säger på bandet!!!!! Nej gör dom till polischefer och skicka hem apejävlarna som inte fixar att leva i en demokrati!

Ännu en scarface , poliser är poliser och fast dem var under "attack" så ska dem inte säga vad som helst. Tycker du borde åka till Rosengård och skicka hem sånna som inte fixar att leva i demokrati..

Kom igen nu Göran! Åk till förorten och rensa den från "blattar" haha jävla troll.
Senast redigerad av X-tasy 2009-02-07 kl. 01:24.
Citera
2009-02-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Eller så hade det blivit ännu värre. Se ex på Frankrike där de har verkat köra en lite mer hands on approach och där funkade det väl inte så bra.

Nu är väl iof situationen lite värre i Frankrike. Personligen är jag mycket kritisk till polisen nya taktik. Dvs att inte ingripa. Men det beror väl sannolikt på fega polisbefäl som är rädda för dålig pr som kan skada deras karriär, lag och ordning får helt enkelt komma i andra hand. Visst blir det kritik om polisen inte gör ngt, men ofta blir kritiken värre när de väl ingriper. Åtminstone verkar det vara så polischeferna resonerar. Vem glömmer ESF mötet i malmö? Jag tycker synd om de poliserna som är ute på fältet och får stå passiva och titta på medans folk förstör, och jag tycker också synd om de oskyldiga människor som drabbas delvis pga polisens feghet och passivitet. Sen vad gäller kommentarerna från poliserna så är de oacceptabla. Men jag förstår deras frustration.
Citera
2009-02-07, 08:28
Medlem
Skrik & Paniks avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4349362.ab

Här kommer det mer.
De har använt rasisitska namn i sina övningar.

Självklart ska de fokusera på buset. När jag lumpade snackade vi om "ryssen", var det kränkande mot alla ryssar då eller?

Då var det ingen som reagerade när man använde ett helt folk som målgrupp att döda.
Citera
2009-02-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Nu är väl iof situationen lite värre i Frankrike. Personligen är jag mycket kritisk till polisen nya taktik. Dvs att inte ingripa. Men det beror väl sannolikt på fega polisbefäl som är rädda för dålig pr som kan skada deras karriär, lag och ordning får helt enkelt komma i andra hand. Visst blir det kritik om polisen inte gör ngt, men ofta blir kritiken värre när de väl ingriper. Åtminstone verkar det vara så polischeferna resonerar. Vem glömmer ESF mötet i malmö? Jag tycker synd om de poliserna som är ute på fältet och får stå passiva och titta på medans folk förstör, och jag tycker också synd om de oskyldiga människor som drabbas delvis pga polisens feghet och passivitet. Sen vad gäller kommentarerna från poliserna så är de oacceptabla. Men jag förstår deras frustration.

Taktiken har förmodligen gjort att det skett betydligt färre våldshandlingar, mot person och egendom än om den gamla taktiken används. Dock sker misstag även med nya taktiken. Vissa chefer verkar inte vara vana att använda den.

Situationen BLEV värre i Frankrike, av säkert olika skäl. Det har ju dock visat sig flera gånger, även i Sverige att när polis går in med sköldar och batonger så kan det göra att kravallerna blir värre.

I övrigt så håller jag med dig. Det måste ha varit oerhört frustrerande för poliserna som jobbade i Rosengård under händelserna vid jul. Men den typen av uttalanden är helt enkelt inte ok.
Citera
2009-02-07, 13:23
Medlem
Vad är meningen med att öht ha polis om de inte ingriper?

Det som händer i Frankrike är väl mer en kombination av allmänt missnöje angående politik mm och att de konstant bemöts med då polis-våld och inte lyssnas på.

I Sverige så har vi ändå dialog många gånger med upprörda grupper. Det har varit dialog även med de som hade den här källarmoskén efter att de själva sett till att gå ut och nattvandra för att lugna ner situationen.

Det behövs göras mer politiskt i Rosengård. Det slängs in massor med pengar i området, men man kan inte bara slänga in pengar. Det är alltför många familjer som bor alltför trångt och under taskiga levnadsförhållanden. Men problemet är inte bara dåliga hyresvärdar - vem skulle vid sina sinnes fulla bruk rusta upp ett hus där det gång på gång brinner i trapphuset och tvättmaskinerna förstörs mm, mm.

Det är integrationsproblem som behöver lösas. Man kan inte slussa in alla i samma område och i samma lägenheter - speciellt inte när de uppenbarligen inte vet hur man tar hand om lägenheterna. Vilket också är varför hyresvärden i detta fall ville upprätta en "boendeskola" i lokalen där källarmoskén tidigare varit.

Dessa problem gäller dock, återigen, i första hand just Herrgården (en del av Rosengård). Hyreshusen jag bor i är väldigt välskötta och har varesig problem med skadeinsekter eller bränder i trapphus mm. Dock har det varit vandalisering av tex tvättstuga vid ett tillfälle när hyresvärden hamnade i luven med muslimska boende.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in