Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Nu är väl iof situationen lite värre i Frankrike. Personligen är jag mycket kritisk till polisen nya taktik. Dvs att inte ingripa. Men det beror väl sannolikt på fega polisbefäl som är rädda för dålig pr som kan skada deras karriär, lag och ordning får helt enkelt komma i andra hand. Visst blir det kritik om polisen inte gör ngt, men ofta blir kritiken värre när de väl ingriper. Åtminstone verkar det vara så polischeferna resonerar. Vem glömmer ESF mötet i malmö? Jag tycker synd om de poliserna som är ute på fältet och får stå passiva och titta på medans folk förstör, och jag tycker också synd om de oskyldiga människor som drabbas delvis pga polisens feghet och passivitet. Sen vad gäller kommentarerna från poliserna så är de oacceptabla. Men jag förstår deras frustration.
Taktiken har förmodligen gjort att det skett betydligt färre våldshandlingar, mot person och egendom än om den gamla taktiken används. Dock sker misstag även med nya taktiken. Vissa chefer verkar inte vara vana att använda den.
Situationen BLEV värre i Frankrike, av säkert olika skäl. Det har ju dock visat sig flera gånger, även i Sverige att när polis går in med sköldar och batonger så kan det göra att kravallerna blir värre.
I övrigt så håller jag med dig. Det måste ha varit oerhört frustrerande för poliserna som jobbade i Rosengård under händelserna vid jul. Men den typen av uttalanden är helt enkelt inte ok.