Jag och en polare planerar att damma upp ett öltält under 4 lokala "helgdagar" i sommar(lite som en festival), tänkte bara höra om någon har några bra eller dåliga erfarenheter kring detta så får ni mer än gärna dela med er av dessa. Vanliga problem och vad vi måste tänka på mest före vi sätter planerna i verket.
Vi har rätt utbildningar för att söka serveringstillstånd.
Vill även ha bra tips om företag som hyr ut tält med utrustning för alkoholservering!
edit: kanske hamnade i fel forum nu när jag tänker efter, mod får gärna flytta den åt mig
Är det tänkt att ni ska artister som spelar också eller är det bara ren ölserveringen som är avsedd? Inte så insatt men tänkte bara höra mig för.
Inga artister, bara servering av alkohol och såklart lätt mat för att kunna få tillståndet. Det är fullsatt i hela omtrådet med gatumusikanter så underhållning står gästerna själva för =) Det kallas Orsayran, alla tar med sig gitarrer och trummor ut och partajar
Inga artister, bara servering av alkohol och såklart lätt mat för att kunna få tillståndet. Det är fullsatt i hela omtrådet med gatumusikanter så underhållning står gästerna själva för =) Det kallas Orsayran, alla tar med sig gitarrer och trummor ut och partajar
Jaha, hur gamla är ni och hur många?
Utdrag ur alkohollagen:
3 kap.
4§ Försäljning av drycker som omfattas av denna lag skall skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras.
Den som tar befattning med försäljning av alkoholdrycker skall se till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället.
6 kap. Servering
1§ Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).
Serveringstillstånd krävs dock inte för servering som ordnas
1. utan vinstintresse,
2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker,
3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer, och
4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Lag (2001:414).
2§ Servering av alkoholdrycker skall ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet.
Det gäller för er att skaffa fram ett serveringstillstånd alltså. Får ni inget sånt får ni bara sälja alkohol till självkostnadspris.
Är inte så insatt på det här ämnet och vet inte om annat gäller för öltält och dylikt.. Får se om tråden hamnar rätt.
Känns inte som att det är en specifik dryck som ønskas diskuteras så vi bollar vidare till Juridik som får ta hand om tillståndsfrågorna. Om det dyker upp frågor som är dryckesrelaterade (vilket sortiment etc...) så är alkohol och dryck rätt forum.
4§ Försäljning av drycker som omfattas av denna lag skall skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras.
Den som tar befattning med försäljning av alkoholdrycker skall se till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället.
6 kap. Servering
1§ Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).
Serveringstillstånd krävs dock inte för servering som ordnas
1. utan vinstintresse,
2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker,
3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer, och
4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Lag (2001:414).
2§ Servering av alkoholdrycker skall ske med återhållsamhet och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet.
Det gäller för er att skaffa fram ett serveringstillstånd alltså. Får ni inget sånt får ni bara sälja alkohol till självkostnadspris.
Är inte så insatt på det här ämnet och vet inte om annat gäller för öltält och dylikt.. Får se om tråden hamnar rätt.
Vi måste söka tillstånd som tex en krogrörelse men eftersom det bara handlar om 4 dagar så ska det tydligen vara ganska smärtfritt. Det kostar oss 5000kr att söka så vi håller ju tummarna för att det ska gå igenom Han har rätt erfarenheter och utbildning för själva tillståndet och jag har gått utbildningar om alkoholhantering och alkohollagar. Vi är båda 22.
Vi måste söka tillstånd som tex en krogrörelse men eftersom det bara handlar om 4 dagar så ska det tydligen vara ganska smärtfritt. Det kostar oss 5000kr att söka så vi håller ju tummarna för att det ska gå igenom Han har rätt erfarenheter och utbildning för själva tillståndet och jag har gått utbildningar om alkoholhantering och alkohollagar. Vi är båda 22.
Låter som att ni ska kunna på tillstånd, uppdatera gärna tråden när ni fått svar=) Lycka till!
hur funkar de med festivalarrangören? De brukar inte vara glada i att folk gör sådant här.. Ex i hultsfred har arrangörerna ganska starkt inflytande på vad som säljs i hela hultsfred under då.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!