• 1
  • 2
2009-02-04, 22:40
Medlem
Hej,

För cirka 4 månader sedan gick min hårddisk (SAMSUNG SPINPOINT 320GB SATA/300 7200RPM 16MB) sönder i min ihopplockade stationära dator. Jag kontaktade Dustinhome som kort därefter skickade mig en ny hårddisk (SAMSUNG SPINPOINT F1 750GB SATA/300 7200RPM 32).

Nu verkar det som om att min hårddisk återigen börjar fallera. Symptomen är desamma som med förra hårddisken:
- Ibland ger den ifrån sig ett knackande/kluckande ljud
- Vissa filer jag laddar hem eller flyttar/kopierar runt på datorn drabbas av CRC (Cyclic redundancy check) och är oftast bara till att slänga.

Jag har kört ES Tool (propietärt program från Samsung som undersöker hårddisken) på min nuvarande hårddisk och programmet säger att det finns fel på hårddisken.

Min fråga är:
- Kan det vara så att något annat i datorn, t ex moderkort, kabel etc orsakar felet på hårddisken snarare än hårddisken i sig - och vad, i så fall, skulle detta sannolikt kunna vara och hur upptäcker jag och avhjälper det?

Med vänlig hälsning,
Simon Karlsson
Citera
2009-02-05, 00:19
Medlem
Du hanterar inte disken ovarsamt när du monterar den eller så? Monterar den inte på sniskan?

Annars är egentligen det enda nätaggregatet, men då tycker jag att fler komponenter borde bete sig underligt, så är inte fallet?
Citera
2009-02-05, 00:21
Medlem
hasenfrasens avatar
Det är bara fabrikationsfel eller höga G-krafter som orsakar CRC-fel. Att byta till Western Digital är nog enda "säkra" alternativet då även Seagate strular.
Citera
2009-02-05, 01:18
Bannlyst
Fimpa samsung! dom tesammans med IBM har en tendens att värmenypa. satsa på seagate och maxtor!
Citera
2009-02-05, 01:20
Medlem
DonkeyFreshs avatar
värmeproblem?
Citera
2009-02-05, 01:46
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xismxist
Fimpa samsung! dom tesammans med IBM har en tendens att värmenypa. satsa på seagate och maxtor!

Maxtor skulle jag vilja höja ett varningens finger för! Jag har haft flera maxtordiskar som pajjat oförklarligt. Fast dom kanske är bätte idag än för 4-5 år sen?
Citera
2009-02-05, 01:56
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Hej,

För cirka 4 månader sedan gick min hårddisk (SAMSUNG SPINPOINT 320GB SATA/300 7200RPM 16MB) sönder i min ihopplockade stationära dator. Jag kontaktade Dustinhome som kort därefter skickade mig en ny hårddisk (SAMSUNG SPINPOINT F1 750GB SATA/300 7200RPM 32).

Nu verkar det som om att min hårddisk återigen börjar fallera. Symptomen är desamma som med förra hårddisken:
- Ibland ger den ifrån sig ett knackande/kluckande ljud
- Vissa filer jag laddar hem eller flyttar/kopierar runt på datorn drabbas av CRC (Cyclic redundancy check) och är oftast bara till att slänga.

Jag har kört ES Tool (propietärt program från Samsung som undersöker hårddisken) på min nuvarande hårddisk och programmet säger att det finns fel på hårddisken.

Min fråga är:
- Kan det vara så att något annat i datorn, t ex moderkort, kabel etc orsakar felet på hårddisken snarare än hårddisken i sig - och vad, i så fall, skulle detta sannolikt kunna vara och hur upptäcker jag och avhjälper det?

Med vänlig hälsning,
Simon Karlsson
Vad har du för nätagg?
Citera
2009-02-05, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Vad har du för nätagg?
Och hur gammal är den?
Citera
2009-02-05, 10:40
Medlem
thetobbes avatar
har du kollat hur varm disken blir med everest eller något program?
ingen fläkt i datorn som kyler diskarna ?
Citera
2009-02-05, 12:54
Medlem
Ok, så alltså:

- Hårddiskfel
- Aggregat
- Värme

Aggregatet är ungefär 15 månader gammalt sitter i ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER.
Jag ska kolla värmen senare idag. Vad är godtagbart?

Om jag ska välja ett annat märke än samsung, finns det några allmäna rekommendationer på vilka hårddiskar som är säkra?

Med vänlig hälsning,
Simon
Citera
2009-02-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Ok, så alltså:

- Hårddiskfel
- Aggregat
- Värme

Aggregatet är ungefär 15 månader gammalt sitter i ANTEC SONATA III 500 SVART MIDITOWER.
Jag ska kolla värmen senare idag. Vad är godtagbart?

Om jag ska välja ett annat märke än samsung, finns det några allmäna rekommendationer på vilka hårddiskar som är säkra?

Med vänlig hälsning,
Simon

Antog att du redan kollat värme och att du har tillräckligt med ventilation i chassit, vilket du borde ha om du har ett Antec Sonata III. Normalt ligger väl en disk runt 30-40 grader, mer bör det nog inte vara. Antec-aggen brukar (nuförtiden) hålla hög kvalitet så det borde inte vara några problem. Western Digital kör jag själv på nuföriden och de har fungerat bra för mig hittills. Har tre av deras 640GB AAKS-serie, tysta, svala och bäst prestanda bland jämförbara diskar.
Citera
2009-02-11, 01:30
Medlem
Citat:
Antog att du redan kollat värme och att du har tillräckligt med ventilation i chassit, vilket du borde ha om du har ett Antec Sonata III. Normalt ligger väl en disk runt 30-40 grader, mer bör det nog inte vara. Antec-aggen brukar (nuförtiden) hålla hög kvalitet så det borde inte vara några problem. Western Digital kör jag själv på nuföriden och de har fungerat bra för mig hittills. Har tre av deras 640GB AAKS-serie, tysta, svala och bäst prestanda bland jämförbara diskar.

Är även jag en glad förespråkare av Western Digital. Men att säga att diskarna är felfria är att ta i. Har lyckats få två stycken 500 GB ur AAKS-serien att krascha och går just nu och väntar på att en av mina gamla trotjänare, en 250GB ska ge upp för gott. Kommer skumma ljud från den när den skriver och läser så är nog inte långt kvar nu.

Jag tycker iofs endå om WD då de ersatt båda 500GB-diskarna på garanti, så ingenting att klaga på där förrutom en liten mängd förlorad data, men det kan jag leva med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in