• 27 001 online
  • 1 176 187 medlemmar
  • 60 686 041 inlägg
2017-10-13, 00:20
Medlem
Är Lorazemap en Z-Analog? Visste jag ej, jag får iallafall ganska härlig euforikänsla av tram när den kickar, men kändes som att de var extra eufori den gången, om de hade med loran, med tramadolen eller de faktum att jag skulle vara i solen 6 månader framöver utan att lyfta ett finger och bara slöa pengar vet jag inte: mest troligt en kombination av båda?

Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Tror att Lorazepamen bidrog starkt till att du fick eufori. Jag har ätit benso dagligen i flera år (+ Z-analog). Lorazepam i små doser (även små doser ekvivalent med det jag har utskrivet) ger mig eufori. För att bli euforisk av Alprazolam, Klonazepam eller Diazepam krävs mycket höga doser - sisådär dubbla dosen jag har utskrivet.

Z-analoger ger mig dock eufori redan vid låga doser. Jag tror det är den hypnotiska effekten av Lorazepam som gör en euforisk.
Citera
2017-10-13, 06:16
Medlem
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemmirc
Är Lorazemap en Z-Analog? Visste jag ej, jag får iallafall ganska härlig euforikänsla av tram när den kickar, men kändes som att de var extra eufori den gången, om de hade med loran, med tramadolen eller de faktum att jag skulle vara i solen 6 månader framöver utan att lyfta ett finger och bara slöa pengar vet jag inte: mest troligt en kombination av båda?
Nej, Lorazepam är hypnotisk, precis som Z-analoger men är en renodlad bensodiazepin som används ganska brett. Ibland som kramplösande på akuten, ibland mot ångest/oro, och den går utmärkt att använda till natten också. Synd att psykiatrin inte gillar att använda den dock... Bästa benson som finns imo.
Citera
2017-10-13, 19:46
Medlem
Citat:
Nej, Lorazepam är hypnotisk, precis som Z-analoger men är en renodlad bensodiazepin som används ganska brett. Ibland som kramplösande på akuten, ibland mot ångest/oro, och den går utmärkt att använda till natten också. Synd att psykiatrin inte gillar att använda den dock... Bästa benson som finns imo.

Tacksam för svar!
Citera
2017-10-14, 09:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Det handlar väl mer om att Temesta (Lorazepam) liksom Xanor (Alprazolam) sällan är förstahandsval av bensodiazepiner inom psykiatrin, på grund av att beroendepotentialen hos båda substanserna är högre än hos de mildare alternativen, Sobril (Oxazepam) och Stesolid (Diazepam). Inom akutpsykiatrin och slutenvårdspsykiatrin, så - detta är min uppfattning - används Temesta mer ofta (jag fick förklarat detta för mig av en psykiater att det beror på att just Temesta finns som munlöslig tablett, alltså att den smälter på tungan, vilket passar i många akutfall), men oftast vid enstaka tillfällen eller under kortare perioder.

Jag vet personer som får Temesta utskrivet av öppenvårdspsykiatrin, men det är inte vanligt. Man brukar säga att Alprazolam är starkare än Lorazepam, men enligt vad jag har hört från många - både människor som är patienter inom och jobbar inom psykiatrin -, så verkar Lorazepam betraktas som värre ur ett beroende och avtändningsperspektiv (jag vet inte hur väl detta stämmer). Dessutom har den en skum hypnotisk effekt, som mer liknar den hos Z-analoger, till skillnad från andra traditionella bensodiazepiner som - enligt min erfarenhet, Klonazepam undantaget - snarare gör en ångestfri, men relativt klar i huvudet i medicinska doser.
Citera
2017-12-09, 20:57
Medlem
KringExs avatar
Har testar denna några gånger och jag fattar inte hur/varför ni gillar den
Citera
2017-12-17, 01:24
Medlem
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Har testar denna några gånger och jag fattar inte hur/varför ni gillar den
Nja men. Lång verkanstid även vid enstaka intag (8-12 timmar), kort halveringstid (10-20 timmar), bra muskrelaxerande effekt, bra ångestdämpande effekt, bra sömnmedel då den är starkt hypnotisk. Dospotent. Får energi och blir kreativ - likt på Z-analoger.

Oerhört bra i alla lägen, imo den mest kompletta benson som finns. Har testat alla som används i sverige, ett antal RC's samt 5-6 st som används utomlands. Ingen är bättre än Temesta.
Citera
2018-02-02, 21:45
Medlem
Hitta ett vitt piller under sängen med brytskåra och ett "L" på andra sidan, ca 8mm brett, 2-3mm hög - kan det vara lorazepam? Kan inte minnas att jag köpt någon annan benzo utöver ksalol annars de senaste året och dom missar jag inte hur dom ser ut. nån annan idé vad det kan vara? Snabbt svar uppskattas!
Citera
2018-04-07, 14:25
Avstängd
zero414s avatar
Går denna att kombinera med Mirtazapin (15mg på kvällen), samt 150mg Lyrica 3ggr/dagen för epilepsi och ångest. Tänkte be om Temesta 1mg (1-3ggr/dagen) för dom svåra ångest anfallen och sömnen. Samt under inställningen av Mirtazapinen. Har haft Temesta tidigare ihop med Imovane för mina svåra sömnsvårigheter så har kvar dom journalerna jag kan ta med.
Citera
2018-04-26, 16:27
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfant
Hitta ett vitt piller under sängen med brytskåra och ett "L" på andra sidan, ca 8mm brett, 2-3mm hög - kan det vara lorazepam? Kan inte minnas att jag köpt någon annan benzo utöver ksalol annars de senaste året och dom missar jag inte hur dom ser ut. nån annan idé vad det kan vara? Snabbt svar uppskattas!

Inte hundra men det låter som Loperamid - en opioid som dock inte stimulerar centrala nervsystemet. Används mot lös mage.
Citera
2018-04-27, 23:47
Medlem
Lorazepam är helt klart min favoritbenso efter klonazepam. Den ger grym effekt.
Citera
2018-04-28, 02:16
Avstängd
zero414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rudolf8
Lorazepam är helt klart min favoritbenso efter klonazepam. Den ger grym effekt.

Håller med. Det är den bästa för sömn och som tillägg till annan medicin för ångest och ssri behandling. Men för min del blir jag inte flöddrad på dom, även om jag överskriver ordinerade doseringen. Vilket är vanligt. Är många som inte får den flöddriga effekten på dom.
Citera