Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-05-31, 01:58
  #49
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Och då snackar vi specialgrejor, inte en frys från el-giganten..

Att släpa runt med en frysbox i bilar som typ Citroen jumper, Fiat Ducato eller Renault Master vore ju som att boxera en isbrytare med en surfingbräda. En tvärbromsning och första offret som blivit mosad av glasspinnar från sitt eget bagage blir verklighet!
Citera
2009-05-31, 14:28
  #50
Medlem
gäller väll oavsett vilken sak av samma viktklass bak i skuffen - man dör lika bra av en motorblock, stort blybatteri, stor kabeltrumma eller en frysbox i ryggen...

---

givetvis måste det förankras ordentligt så att det aldrig får upp någon fart vid en hård inbromsning - och en frysbox har betydligt större 'impact area' än en V8-motorblock eller 120 Ah blybatteri till båten

men ett annat problem är att kompressorer i vitvaror inte är byggda för att arbeta i rörlig och skakig miljö och kompressorn kommer att studsa runt som en maraccas i sin plåtkapsling för att den är mjukt upphängd för att den skall hålla käften ljudmässigt i inomhusmiljö.

i mobil miljö behöver man kompressoren med begränsad rörlighet innan mjuka stopp och en fastare uppspänning - samt att oljesmörjningen är byggd efter denna miljö.

Danfoss BD35F och BD50F-serie (och även BD150F för större boxar) är byggda för detta och det kanske går att få en vitvarurreparatör/verkstad att byta ut kompressorn till en sådan i den tänkta frysboxen då kompressorn kan matas av både 12/24 Volt och 230 Volt via sin inverter. - dock måste det vara R134a-frysar då den enda modellen som hanterar R600a är för fast monterad solarapplication - sedan är det förmodligen bara tillåtet med R134a-kylmedie i fordon trots att R600a-mängden är mikroskopisk i en sådan frys i jämförelse med tex. bensintank i en personbil där utrymmet ovanför bensinen kan innehålla 3 ggr mer butagas i en kvartsfylld tank än R600a innehållet i en frys...
__________________
Senast redigerad av xxargs 2009-05-31 kl. 14:44.
Citera
2009-06-01, 00:39
  #51
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Det är väl just tyngden på en frysbox som är Akilleshälen på bilar som typ Citroën Jumper, Fiat Ducato eller Renault Master. Dom är ju byggda för ett annat klimat för att frakta småprylar och baguetter. Jag vet en lirare som köpte en ny Citroën jumper. Kunde varit en lysande affär om liraren var en pensionerad revisor som behövde en liten extrabil för att köra sättpotatis till kolonilotten han skaffade sig efter prostatacancern gjorde att dom var tvungna att skära bort hans testiklar så han tappade allt intresse för kvinnor. Nu var han ju ingen kastrerad hobbyodlare av potatis utan en herre med byggfirma. Va fan har du köpt skrek jag då han kom körandes med folielådan? Jag fick bra rabatt på den svarade han. Har du köpt en fransk bil kommer du att gå omkull sa jag. En sa han, rabatten gällde eftersom jag köpte 3 stycken. Firman gick visserligen inte om kull men han fick sparka alla anställda eftersom bilarna hela tiden gick sönder.

Det var modernaturs sätt att säga att du är en man och du kör en bil byggd för att sälja läppstift till hemmafruar. Jag sa åt honom att största problemet är ju att Frankrike saknar bilindustri. Dom har väl visst bilfabriker i Frankrike sa den skuld tyngda byggmästaren. Otur för dig att ingen berättat det för franskmännen så dom hade ställt om tillverkningen till bilar i ställe för att spy ut skiten dom tillverkar nu. Allt fjolligt kommer ju från Frankrike. Alla franska män är ju egentligen bögar men dom är så fisförnäma att deras basillskräck gjort att dom inte törs knulla varandra i röven. Säg åt fjollpojkarna på baletthögskolan att tillverka en skåpbil och jag kan garantera dig att resultatet blir det samma som franskmännens, en rullskridsko med ryggsäck
Citera
2009-06-01, 10:29
  #52
Medlem
marimekkos avatar
Hemglass bilar är bara bilar med isolerade skåp, de har ingen kylning under färd.
Du kan nog säkert sno deras koncept, kyl ner skåpet/boxen under natten, kör på dagen, visst det är inte -18C i slutet av dagen men det är inte plusgrader... Eller så inhandlar du en sånhär rolig kinesisk leksak (dock kostar den mer än de 100 spänn du ville ge)
http://www.blocket.se/goteborg/Dongf....htm?ca=15&w=3

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Det är väl just tyngden på en frysbox som är Akilleshälen på bilar som typ Citroën Jumper, Fiat Ducato eller Renault Master. Dom är ju byggda för ett annat klimat för att frakta småprylar och baguetter.
Går hur bra som helst att köra frysboxar i en Ducato/Jumper utan att avlida. Att det är en ruskigt obekväm bil är en annan sak.
__________________
Senast redigerad av marimekko 2009-06-01 kl. 10:45.
Citera
2009-06-01, 13:42
  #53
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Hemglass bilar är bara bilar med isolerade skåp, de har ingen kylning under färd.
Du kan nog säkert sno deras koncept, kyl ner skåpet/boxen under natten, kör på dagen, visst det är inte -18C i slutet av dagen men det är inte plusgrader... Eller så inhandlar du en sånhär rolig kinesisk leksak (dock kostar den mer än de 100 spänn du ville ge)
http://www.blocket.se/goteborg/Dongf....htm?ca=15&w=3


Går hur bra som helst att köra frysboxar i en Ducato/Jumper utan att avlida. Att det är en ruskigt obekväm bil är en annan sak.


Då är det ju franska fjolliga kylskåp det handlar om och dom motsvarar ju här hemma en garderob med sladd!
Citera
2009-07-22, 13:47
  #54
Medlem
men en Renault Master då? har hört av en renault försäljare att lådorna inte skall hålla, då lagrena e för klena sett till krutet i motorn. Ingen som vet hur ford transiterna är med kvalitét, bränsle förbrukning etc? Det viktiga för mej är egentligen bara att frysen fryser och att kylet kyler när jag ska "besikta" den så att den är godkänd, transporterna jag kommer att utföra kommer att vara i ungefär 30min så det räcker egentligen att frysen o kylet har ström på natten o sen bara går på den kylan under dagen.
Citera
2017-11-10, 01:55
  #55
Medlem
Hej TS!
Har du lyckats finna lösning till detta efter alla dessa år?

Jag skulle vara mycket tacksam om jag kan få bra råd och tips av någon som har fått något slutgiltigt resultat. Mitt företag ska leverera grönsaker till kunder och har behov av kyl (ej frys) till mitt skåpbil och det ska hålla temperatur som krävs. Jag vill alltså inte använda hela bilens utrymme som kylrum.

Vad är det billigaste och effektivaste alternativet, som Miljö- & hälsoskyddsförbundet godkänner?

Du frågade tidigare i tråden om det krävs något trafiktillstånd för yrkesmässig trafik, jag vet inte om du fick något svar, men hur vidare gjorde du?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback