Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-03, 21:19
  #1
Medlem
Poeten-Skes avatar
Jag funderade hur det kommer sig att det inte existerar ett operativ system som helt fungerar via röststyrning med en förmåga att hålla en enkel konversation. Röstkommandon används på flera håll såsom mobiler, vore det inte en utmärkt idé att programmera ett system med en stor mängd svar på frågor och som självt kommer med slumpmässiga frågor vid, låt säga, början utav ens användning.

Så när man loggar in på datorn så välkomnar datorn med vänliga fraser såsom:
"Hello Simon, how are you?"

Svarar man "bad" tex så svarar datorn "How come?".

Mer funktionella delar skulle kunna vara att man säger "Internet, roger" (där datorn svarar när begreppet "Roger" används). Så fungerar det likvärdigt med ett knapptryck på internetikonen. Mer avancerade funktioner kan man själv ordna tills den artificiella intelligensen i datorn uppdaterats tills den klarar det.

Varför jag lägger upp det i Övriga operativsystem är eftersom jag själv betvivlar Microsofts emfas på ett sådant operativsystem och att öppen källkod är utmärkt för ett sådant syfte. Detta skulle kunna användas både för vanliga och handikappade användare med utmärkta effekter. Låt säga att man kan registrera egna kommandon utöver standardkommandon så att programvaran behandlar begreppet "Bills roger" med att webbläsaren startas och automatiskt går in på ens internetbank.

Om detta redan existerar så säg gärna till.
Citera
2009-02-03, 21:22
  #2
Medlem
Brottweilers avatar
Jag skulle nog inte vilja prata med min dator.
Citera
2009-02-03, 21:44
  #3
Medlem
Tankishs avatar
Office paketet finns som röststyrd version. Alla programmen du hade tänkt använda, de måste också vara röststyrda.
Citera
2009-02-03, 21:50
  #4
Medlem
Fatta om du skulle ut och porrsurfa, hur komplicerat och skämmigt hade inte det varit?
Citera
2009-02-03, 22:07
  #5
Medlem
Poeten-Skes avatar
Men förstår du hur mycket mer bekvämt det hade varit. Dessutom skulle man ju kunna se till att rösten blir någon attraktiv kvinna som spelat in massa fraser osv. Finns ju en enorm potential, är det bara jag som ser den?

Jag menar att allt ska vara röststyrt, mozilla måste kunna styras via röst mer eller mindre, liksom de övriga programmen. Men även själva operativsystemet måste kunna besvara kommandon.
Citera
2009-02-03, 22:08
  #6
Medlem
Pbergs avatar
Man kan ju styra Windows Vista med rösten.
Citera
2009-02-03, 22:20
  #7
Medlem
Poeten-Skes avatar
Hur går det till måste jag fråga? Är det på sättet jag beskrivet ovan?
Citera
2009-02-03, 22:20
  #8
Medlem
mahutma_homos avatar
http://se.youtube.com/watch?v=kX8oYoYy2Gc

Microsoft...
Citera
2009-02-03, 22:24
  #9
Medlem
Poeten-Skes avatar
Förvisso så svarar inte den när den blir tilltalad. Jag tänkte mig:

"Open Mozilla"

"Yes sure Poeten-ske"
Citera
2009-02-03, 22:42
  #10
Medlem
Det har funnits länge, men det är plågsamt att sitta och prata med datorn (om man inte sitter på hispan).

http://se.youtube.com/watch?v=QHofwWevvug

Någon gång i början av 90-talet kom det kommersiellt.
Citera
2009-02-03, 22:56
  #11
Medlem
TheCazes avatar
Jag har provat på det där med Vista.

Fungerar både bra och dåligt. Beror säkert på mitt engelska utalandet som det ibland inte går som jag vill.

Det är väll just när man ska "Prata-och-dator-ska-skriva-det-jag-säger" som det blir mest fel. Men annars att styra går väl an.

Opera har en inbyggt röststyrnings funktion (Yes, jag lyckades klämma in Opera i ännu en tråd).
Citera
2009-02-04, 00:41
  #12
Medlem
Poeten-Skes avatar
Röststyrning ja men nu syftar jag på att datorn faktiskt ska svara dig på det du säger, socialt samspel alltså.

Inte bara att operativsystemet gör precis det du beodrar utan faktiskt kommenterar det och frågar dig saker, för att sedan registrera svar med mera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback