Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-03, 19:38
  #1
Medlem
bananfodrals avatar
Var det någon annan än jag som blev oerhört imponerad av "Bones" prestation på UFC 94? Stephan Bonnar hade inte mycket att säga till om!

http://se.youtube.com/watch?v=wj_zllaVXL0

Hur spår ni hans framtid i "The Octagon"?
Citera
2009-02-03, 19:40
  #2
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananfodral
Var det någon annan än jag som blev oerhört imponerad av "Bones" prestation på UFC 94? Stephan Bonnar hade inte mycket att säga till om!

http://se.youtube.com/watch?v=wj_zllaVXL0

Hur spår ni hans framtid i "The Octagon"?

Med en bättre kondis så har han säkert en ljus framtid, han hade många "vapen" och skön variation på teknik, klart underhållande.
Citera
2009-02-03, 19:44
  #3
Medlem
bananfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Med en bättre kondis så har han säkert en ljus framtid, han hade många "vapen" och skön variation på teknik, klart underhållande.

Kan jag hålla med om, han körde slut sig ganska fort. Om Bonnar hade haft en tillräckligt vass offensiv under rond två så borde han ha kunnat sänka Jones.
Citera
2009-02-03, 19:47
  #4
Avstängd
För att inte tala om reach, han når längre än självaste Lesnar.
Citera
2009-02-03, 19:57
  #5
Medlem
hejkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
För att inte tala om reach, han når längre än självaste Lesnar.

Inte så konstigt att han gör det när han är 5 cm längre iofs.
Citera
2009-02-03, 20:07
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hejkalle
Inte så konstigt att han gör det när han är 5 cm längre iofs.

Nej! Brock Lesnar är 190 cm och Jon Jones stod listad som 193 cm. Du vet att längd inte alla hör ihop med reach. Anledningen till varför brock har så sjuk reach är för att han är bredaxlad. Destu större axelbredd destu längre reach.
Citera
2009-02-03, 21:12
  #7
Medlem
Neonhasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Nej! Brock Lesnar är 190 cm och Jon Jones stod listad som 193 cm. Du vet att längd inte alla hör ihop med reach. Anledningen till varför brock har så sjuk reach är för att han är bredaxlad. Destu större axelbredd destu längre reach.

Enligt Sherdog så är han faktiskt listad som 188 cm och är således 5 cm kortare. http://www.sherdog.com/fighter/Brock-Lesnar-17522
Citera
2009-02-03, 21:16
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neonhasse
Enligt Sherdog så är han faktiskt listad som 188 cm och är således 5 cm kortare. http://www.sherdog.com/fighter/Brock-Lesnar-17522

Men Sherdog har inte alltid rätt. Brock känns som minst 1.90 eftersom han faktiskt var längre än Frank Mir som minst är 1.88.
Citera
2009-02-03, 21:17
  #9
Avstängd
Kamuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Nej! Brock Lesnar är 190 cm och Jon Jones stod listad som 193 cm. Du vet att längd inte alla hör ihop med reach. Anledningen till varför brock har så sjuk reach är för att han är bredaxlad. Destu större axelbredd destu längre reach.

Det är klart att längd och räckvidd har ett samband, däremot är det inte bara kroppslängden som spelar in. Vissa har ju längre armar i förhållande till sin längd vilket givetvis ger bättre räckvidd. Hur skulle axelbredden påverka räckvidden menar du? En axelbred kille har stora deltamuskler, jag ser inte hur dessa skulle kunna få min arm att räcka längre?
Citera
2009-02-03, 21:28
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Det är klart att längd och räckvidd har ett samband, däremot är det inte bara kroppslängden som spelar in. Vissa har ju längre armar i förhållande till sin längd vilket givetvis ger bättre räckvidd. Hur skulle axelbredden påverka räckvidden menar du? En axelbred kille har stora deltamuskler, jag ser inte hur dessa skulle kunna få min arm att räcka längre?

Jag är inte expert på fysik. Men det säger väl sig självt om axlarna är bredare, torde de göra att man når längre med armarna. Jag har nog aldrig nånsin sett någon som når lika långt som Brock Lesnar (på längden 190 cm). Självklart spelar skelettlängd in här, men muskler borde också spela in. Både Jon Jones och Cheick Kongo som båda är runt 193 cm, är rejält bredaxlade och når riktigt långt. Forrest Griffin som är 191 cm når inte alls lika långt och han är inte heller extremt bredaxlad. Självklart ser alla individer olika ut. Men jag tycker mig se ett samband mellan bredaxlade individer och lång reach.
Kanske är jag helt ute och cyklar, rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-02-03, 21:33
  #11
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Jag är inte expert på fysik. Men det säger väl sig självt om axlarna är bredare, torde de göra att man når längre med armarna. Jag har nog aldrig nånsin sett någon som når lika långt som Brock Lesnar (på längden 190 cm). Självklart spelar skelettlängd in här, men muskler borde också spela in. Både Jon Jones och Cheick Kongo som båda är runt 193 cm, är rejält bredaxlade och når riktigt långt. Forrest Griffin som är 191 cm når inte alls lika långt och han är inte heller extremt bredaxlad. Självklart ser alla individer olika ut. Men jag tycker mig se ett samband mellan bredaxlade individer och lång reach.
Kanske är jag helt ute och cyklar, rätta mig om jag har fel.

Griffin har väl riktigt lång räckvidd. Var väl den han utnyttjade riktigt bra mot Rampage.

Och är nog mer längden på armen som är det intressanta än bredden på axlarna, fast det också spelar in men skiljer inte så sjukt mycket mellan olika personer där som i olika armlängder på människor.
Citera
2009-02-03, 21:37
  #12
Avstängd
Kamuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Jag är inte expert på fysik. Men det säger väl sig självt om axlarna är bredare, torde de göra att man når längre med armarna. Jag har nog aldrig nånsin sett någon som når lika långt som Brock Lesnar (på längden 190 cm). Självklart spelar skelettlängd in här, men muskler borde också spela in. Både Jon Jones och Cheick Kongo som båda är runt 193 cm, är rejält bredaxlade och når riktigt långt. Forrest Griffin som är 191 cm når inte alls lika långt och han är inte heller extremt bredaxlad. Självklart ser alla individer olika ut. Men jag tycker mig se ett samband mellan bredaxlade individer och lång reach.
Kanske är jag helt ute och cyklar, rätta mig om jag har fel.

Jag skulle snarare tro att Griffin helt enkelt har kortare armar (minns inte om han har dålig räckvidd eller ej?) än de tre aparmade Lesnar, Jones och Kongo. Om man tittar på vad som påverkar räckvidden på en kille så är visserligen axelbredden på skelettet en del - men den största faktorn är längden på armarna. Och en procentuell skillnad i armlängd ger mycket större utslag än samma procentuella skillnad i axelbredd. Men även här är det rena spekulationer från min sida
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback