2009-02-02, 21:47
Medlem
Draedons avatar
Nu när kameraväskan börjar fyllas så slogs jag av tanken att det nog borde vara bra att försäkra innehållet. Det är ju ~20 000,- allt inräknat, som man släpar runt på . Hur försäkrar man bäst kamerautrustning? Hemförsäkringen? Har ju något som heter "allrisk lösöre", men det kanske inte gäller utanför hemmet?

Min "kompis" undrar samma sak, med tillägget:
Kamerahuset och ett objektiv är införskaffade på tvivelaktigt sätt. Jobbade svart åt en bekant och han beställde hus + ett objektiv genom sin firma och gav min kompis i betalning. Om det nu spelar någon roll, kanske kan hävda att han köpte grejerna begagnat och inget kvitto fanns? Övrig utrustning har han köpt begagnat.
Citera
2009-02-02, 22:40
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Nu när kameraväskan börjar fyllas så slogs jag av tanken att det nog borde vara bra att försäkra innehållet. Det är ju ~20 000,- allt inräknat, som man släpar runt på . Hur försäkrar man bäst kamerautrustning? Hemförsäkringen? Har ju något som heter "allrisk lösöre", men det kanske inte gäller utanför hemmet?

Min "kompis" undrar samma sak, med tillägget:
Kamerahuset och ett objektiv är införskaffade på tvivelaktigt sätt. Jobbade svart åt en bekant och han beställde hus + ett objektiv genom sin firma och gav min kompis i betalning. Om det nu spelar någon roll, kanske kan hävda att han köpte grejerna begagnat och inget kvitto fanns? Övrig utrustning har han köpt begagnat.

Det skall mycket till för att försäkringsbolaget kollar hur sakerna kommit i din ägo. Det krävs nog att de på ett eller annat sätt misstänker att du försöker blåsa dem på ett eller annat sätt.

Så har du en rimligt stor/exklusiv utrustning som blir skadad på ett eller annat troligt/rimligt sätt så tjafsar de inte.

Hemförsäkringen räcker lång men kolla med ditt försäkringsbolag.
Citera
2009-02-02, 22:53
Bannlyst
Som sagt, hemförsäkringen täcker. Glöm för allt i världen inte att teckna med tillägget allriskförsäkring (gör att du i princip får spela fotboll med kameran).

Värt att betänka att försäkringsbolag ofta är "luriga" i sina försäkringsavtal. Läs noga villkoren hos de olika bolagen innan du bestämmer dig. En del bolag har löjligt stora värdeavskrivningar på teknikprylar (fick själv bara ut mindre än en tredjedel av min kameras inköpspris när jag tappade den i ett vattendrag ca ett år efter inköp).

Tips: välj inte Länsförsäkringar!
Citera
2009-02-03, 00:09
Medlem
Draedons avatar
Ska ta och läsa igenom försäkringsbrevet, jag tecknade en extra "allrisk lösöre" (småbarnsförälder och prylbög, kan bli en extra dyr kombination ) men kommer inte ihåg exakt hur det fungerade.

Länsförsäkringar vill jag inte ha något med att göra. Nu är vi offtopic, men ett jävla säljaras klantade till min bilförsäkring när jag köpte en bil för ett tag sedan vilket kostade mig 1 800,- till trafikförsäkringsföreningen.
Citera
2009-02-03, 00:32
Medlem
Försäkringen bör täcka...

... även om det oftast finns begränsningar i värde för stöldbegärlig egendom.
En drulle/allrisk brukar normalt täcka upp till 35 eller 50kkr beroende på bolag.
En 20kkr utrustning bör somsagt vara väl skyddad i de flesta hemförsäkringar, blir det dyrare en så vet jag att IF erbjuder tilläggsforsäkringar som täcker exklusivare kameror, klockor mm.

Tänk på att värdet räknas på vad du skulle få om du lyckades kränga allt på blocket inom en månad och inte nyvärde.

offtopic: bara 99 inlägg kvar till laidback
Citera
2009-02-03, 00:37
Bannlyst
Felpost
Citera
2009-02-03, 00:38
Bannlyst
Felpost
Citera
2009-02-03, 17:58
Medlem
Att teckna en speciell försäkring för kameran är sällan en bra affär. Det gäller all elektronik.
Citera
2009-02-04, 12:01
Medlem
Kläppskogs avatar
Jag förfogar över fotoutrustning för 200.000+ kronor, och i företaget finns mångdubbelt av det. Företaget har valt att inte ha någon försäkring alls, då både premier och självrisk blir löjligt höga.
Man får ta risken, helt enkelt, och hoppas att inte allt försvinner på ett bräde...

Nej, jag tänker inte berätta var jag parkerar bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in