Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 21:19
  #4861
Medlem
Moramannens avatar
Jag är intresserad av böcker i samma stil som Su Tong och Mo Yan, har för mig att det kanske kallas magisk realism? Måste inte vara kinesiska författare, alla tips är välkomna.
Citera
2018-10-05, 01:42
  #4862
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Jag är intresserad av böcker i samma stil som Su Tong och Mo Yan, har för mig att det kanske kallas magisk realism? Måste inte vara kinesiska författare, alla tips är välkomna.
Nu har jag inte läst Mo Yan men just magisk realism är en del sydamerikaner kända för, bland andra Isabel Allende, Jorge Luis Borges & Gabriel García Márquez.
Citera
2018-10-05, 13:44
  #4863
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nu har jag inte läst Mo Yan men just magisk realism är en del sydamerikaner kända för, bland andra Isabel Allende, Jorge Luis Borges & Gabriel García Márquez.
Tack! Är det nån särskild av deras böcker du tycker är extra bra?
Citera
2018-10-06, 19:35
  #4864
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Tack! Är det nån särskild av deras böcker du tycker är extra bra?
Jag har tyvärr inte läst vare sig Allende eller Borges än så specifika rekommendationer kan någon annan förhoppningsvis hjälpa dig med.
Citera
2018-10-11, 09:30
  #4865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Tack! Är det nån särskild av deras böcker du tycker är extra bra?


Jag har läst Kärlek i kolerans tid och Hundra år av ensamhet av Garcia Marquez, kan rekommendera både två å det starkaste! Bäst gillade jag Hundra år av ensamhet. Fantasisk bok om kärlekens påverkan i ett alldagligt liv, samtidigt som han belyser en intressant tid i Colombias historia.

Av Isabell Allende har jag läst hennes samling av noveller som heter The Stories of Eva Luna, blandad kvalité men definitivt läsvärd.
Citera
2018-10-11, 10:00
  #4866
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSinger
Jag har läst Kärlek i kolerans tid och Hundra år av ensamhet av Garcia Marquez, kan rekommendera både två å det starkaste! Bäst gillade jag Hundra år av ensamhet. Fantasisk bok om kärlekens påverkan i ett alldagligt liv, samtidigt som han belyser en intressant tid i Colombias historia.

Av Isabell Allende har jag läst hennes samling av noveller som heter The Stories of Eva Luna, blandad kvalité men definitivt läsvärd.
Tack så mycket!
Citera
2018-10-17, 21:52
  #4867
Medlem
Läste boken "Att övervaka överheten" av Vilhelm Moberg för ett tag sedan och skulle gärna vilja att någon kan rekommendera mig liknade böcker.

Har googlat lite men inte hittat något matnyttigt.
Citera
2018-10-23, 00:12
  #4868
Medlem
P.Gs avatar
Söker skönlitterära böcker om dissidenter/minoriteter i exil/på flykt. Helst europeiska/västerländska. Tänk Singers Skuggor över Hudsonfloden.
Citera
2018-10-28, 18:20
  #4869
Medlem
Sjokorts avatar
Tjenixen! Söker en bok som illustrerar hur samhället var i andra halvan av 1800-talet i Amerika. Går jättebra med facklitteratur. Gärna fokus på de stater som än inte riktigt var integrerade i federationen och således hade "vilda västern"-kultur. Den där övergången från anarkism till civilisation och lagar finner jag oerhört intressant!
Citera
2018-11-11, 09:35
  #4870
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Jag ska ut på en lång flygresa och jag behöver en bra bok som jag kan fördriva tiden med.

Är inte van att läsa skönlitteratur ska jag säga. Enda bok jag läst ut är en komikers uppväxt av Jonas Gardell, den var riktigt bra tyckte jag även om jag ogillar Jonas Gardell är han en bra författare.

Jag tänkte att man kanske kunde ge sig på SciFi genren? Kan inget om den genren men hört den verkligen ska ta en bort ifrån verkligheten.

Frank Herbert har man ju hört om. Är Dune en bra bok som man inte kan slita sig ifrån eller finns det annan bok inom genren som är en lite mer lättsmält för en ovan skönlitteraturläsare?

Har hittat den som ljudbok men problemet är att det är en enda fil som 21 timmar och lite svårt att komma tillbaka var man var om man tar pauser.
Citera
2018-11-11, 10:29
  #4871
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Tjenixen! Söker en bok som illustrerar hur samhället var i andra halvan av 1800-talet i Amerika. Går jättebra med facklitteratur. Gärna fokus på de stater som än inte riktigt var integrerade i federationen och således hade "vilda västern"-kultur. Den där övergången från anarkism till civilisation och lagar finner jag oerhört intressant!

En sida där jag hittat mycket böcker inom historia är:

https://bookspics.com

En annan sida är:

https://forum.mobilism.org/viewforum.php?f=1346

Dvs om du inte är rädd för att läsa engelska böcker.
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-11-11 kl. 10:36.
Citera
2018-11-11, 10:31
  #4872
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Söker skönlitterära böcker om dissidenter/minoriteter i exil/på flykt. Helst europeiska/västerländska. Tänk Singers Skuggor över Hudsonfloden.

Är det dåtid du mest är intresserad av eller vill du också ha böcker i nutid? Ska de vara på svenska?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback