Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 19:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
AF får direktiv från regeringen och beroende på vilken regering (blå eller röd) som styr så skiljer sig direktiven åt. Jag har ett par arbetslösa vänner som hade blåslampa på sig under alliansregeringen men som idag kan vara ganska passiva och välja insatser själva, eller helt enkelt välja att bara aktivitetsrapportera. Detta tycker jag är ett problem då AF är en myndighet som ska se till att motivera bidragstagare till att ta vilka jobb som nu är lediga och lämpliga för individen. Då duger det inte bara att säga till individen att följa handlingsplanen och rapportera 15 jobb i månaden, jobb som AF dessutom inte ens ringer och kollar om individen har sökt. För ökad motivation krävs det praktik och sysselsättning som får individen att förstå att det är bättre att jobba mot lön mellan 7-16 varje dag istället för 7-16 mot försörjningsstöd och aktivitetsstöd. Därför bör det vara så idag att individer ska tvingas jobba 7-16 varje dag mot försörjningsstöd, då lär de sig att det är bättre att jobba mot vanlig lön mellan 7-16. Sen hamnar vissa alltid mellan stolarna, så är det, men där finns möjligheten att studera med CSN och liknande.

Jomenhallådär

Moderatbracka ! - Eller ?

Välkommen till verkligheten !

Du har tydligen helt missat att AF inte förmedlar särskilt många jobb alls och det sedan läääääänge !

Läste någonstans att det per förmedlare ordnas mellan 2 och 10 jobb per ÅR och om detta är RIKTIGA jobb framgår INTE.

Samma gäller praktikplatser som i princip är minst lika svårt att fixa fram då minst en person på praktikstället ska ansvara för den som nu skulle ha praktiken i fråga.

Varför tror du man som långtidsarbetslös sätts på Plusjobb (Sossesvin) eller FAS3 (Borgarbrackor) jobb på 2 år per gång, jo för de vet hur det ligger till och har inte en susning hur de ska fixa det.

Regimen verkar tro att om vi gör det riktigt olidligt tråkigt så kommer de arbetslösa att söka jobb bara för att slippa hållas inlåsta på full arbetstid.

Denna inlåsningsprincip tycker jag är kontraproduktiv då man enbart träffar andra långtidsarbetslösa på dessa ställe.

Det enda man gör för dessa personer är att de blir apatiska och deprimerade och då är man knappast i bästa form för att fixa ett nytt jobb.

Faktum är att det finns så många arbetslösa så att arbetsgivarna kan sätta helt absurda krav på de sökande.

Och så snackar du sysselsättning

När Reinfeldt styrde landet fick de som anordnade sysselsättningsplatser, 5000 Kr (Fem tusen kronor) per skalle och månad bara för att ha (Förvara) en person hos sig vilket sällan eller aldrig ledde till något jobb.

Här kan vi snacka BIG BUSINESS om man har ett företag eller förening.
Många var de som tjänade storkovan under Reinfeldt bara på att förvara folk.

För något år sänkte Sossarna detta till 2200 Kr för de tyckte väl antagligen att det var slöseri med skattebetalarnas pengar

Du har en väldigt otäck människosyn (Moderat ) och tror att folk inte vill jobba och därför ska tvingas till det.

Jag tror personligen att de flesta vill göra rätt för sig men få vill bli utnyttjade vilket är vanligt och har tidigare sats i system med praktikplatser där man tar in personer på praktik och när tiden löpt ut säger man att man inte behöver personen och sedan tar man in en ny och så vidare.

Politikerna säger att det ska löna sig att arbeta men vad de menar är att det INTE ska löna sig att vara sjuk eller arbetslös.

De verkar tro att om man mår riktigt jävla dåligt så fixar man jobb helt automatiskt

Min syn på det hela är att det finns helt enkelt för mycket folk och än värre blir det med alla nya svenskar som kommer de närmsta åren.

Jobben räcker liksom lägenheterna helt enkelt INTE till !


Frågor på det ?
__________________
Senast redigerad av MikAnd 2017-05-19 kl. 20:05.
Citera
2017-05-22, 13:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1056
För att kunna fylla i de så kallade "aktivitetsrapporterna" hos AF måste man logga in med BankID eller liknande.
Väl inne på rapporteringssidan skrek min webbläsare plötsligt till!
Trackers! Sidorna är nedlusade med spårare från Google och andra.
Varför skall Google ha reda på vad jag gör när jag loggat in med mitt BankID?

Kolla kodningen på sidorna själva.


Kan inte göra en fungerande jobbsökarsida trots miljoners pengar !!
Citera
2017-05-24, 18:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikAnd
Jomenhallådär

Moderatbracka ! - Eller ?

Välkommen till verkligheten !

Du har tydligen helt missat att AF inte förmedlar särskilt många jobb alls och det sedan läääääänge !

Läste någonstans att det per förmedlare ordnas mellan 2 och 10 jobb per ÅR och om detta är RIKTIGA jobb framgår INTE.

Samma gäller praktikplatser som i princip är minst lika svårt att fixa fram då minst en person på praktikstället ska ansvara för den som nu skulle ha praktiken i fråga.

Varför tror du man som långtidsarbetslös sätts på Plusjobb (Sossesvin) eller FAS3 (Borgarbrackor) jobb på 2 år per gång, jo för de vet hur det ligger till och har inte en susning hur de ska fixa det.

Regimen verkar tro att om vi gör det riktigt olidligt tråkigt så kommer de arbetslösa att söka jobb bara för att slippa hållas inlåsta på full arbetstid.

Denna inlåsningsprincip tycker jag är kontraproduktiv då man enbart träffar andra långtidsarbetslösa på dessa ställe.

Det enda man gör för dessa personer är att de blir apatiska och deprimerade och då är man knappast i bästa form för att fixa ett nytt jobb.

Faktum är att det finns så många arbetslösa så att arbetsgivarna kan sätta helt absurda krav på de sökande.

Och så snackar du sysselsättning

När Reinfeldt styrde landet fick de som anordnade sysselsättningsplatser, 5000 Kr (Fem tusen kronor) per skalle och månad bara för att ha (Förvara) en person hos sig vilket sällan eller aldrig ledde till något jobb.

Här kan vi snacka BIG BUSINESS om man har ett företag eller förening.
Många var de som tjänade storkovan under Reinfeldt bara på att förvara folk.

För något år sänkte Sossarna detta till 2200 Kr för de tyckte väl antagligen att det var slöseri med skattebetalarnas pengar

Du har en väldigt otäck människosyn (Moderat ) och tror att folk inte vill jobba och därför ska tvingas till det.

Jag tror personligen att de flesta vill göra rätt för sig men få vill bli utnyttjade vilket är vanligt och har tidigare sats i system med praktikplatser där man tar in personer på praktik och när tiden löpt ut säger man att man inte behöver personen och sedan tar man in en ny och så vidare.

Politikerna säger att det ska löna sig att arbeta men vad de menar är att det INTE ska löna sig att vara sjuk eller arbetslös.

De verkar tro att om man mår riktigt jävla dåligt så fixar man jobb helt automatiskt

Min syn på det hela är att det finns helt enkelt för mycket folk och än värre blir det med alla nya svenskar som kommer de närmsta åren.

Jobben räcker liksom lägenheterna helt enkelt INTE till !


Frågor på det ?


Hade du varit lite mer ödmjuk hade du nog också lättare fått ett jobb. Med jobb kan man också köpa lägenhet och det finns ett stort utbud idag. Det är väldigt många i Sverige som verkar må dåligt idag, vad kan det bero på? Jag har besökt många länder med sämre välfärdssystem och sämre löner där folk tar sig i kragen och hankar sig fram ändå. Kan det vara droger som gör att svenskarna inte orkar jobba eller har social fobi? Någonting måste det vara!

Arbetsförmedlingen har många problem men du som enskild individ kan dra nytta av deras åtgärder. Du kan själv bli en aktör som tjänar på att ha arbetslösa och få statliga pengar, man måste se alla möjligheter. Börjar bli trött på att folk gnäller om allt möjligt, inte bara här på FB utan även IRL där det klagas vitt och brett på för lågs bidrag och slitsamma jobb. Det kanske är dags att dra in alla bidrag, så att människor får ta ansvar för sin egen situation, utan att vara beroende av statliga allmosor.
Citera
2017-05-31, 16:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hade du varit lite mer ödmjuk hade du nog också lättare fått ett jobb. Med jobb kan man också köpa lägenhet och det finns ett stort utbud idag. Det är väldigt många i Sverige som verkar må dåligt idag, vad kan det bero på? Jag har besökt många länder med sämre välfärdssystem och sämre löner där folk tar sig i kragen och hankar sig fram ändå. Kan det vara droger som gör att svenskarna inte orkar jobba eller har social fobi? Någonting måste det vara!

Arbetsförmedlingen har många problem men du som enskild individ kan dra nytta av deras åtgärder. Du kan själv bli en aktör som tjänar på att ha arbetslösa och få statliga pengar, man måste se alla möjligheter. Börjar bli trött på att folk gnäller om allt möjligt, inte bara här på FB utan även IRL där det klagas vitt och brett på för lågs bidrag och slitsamma jobb. Det kanske är dags att dra in alla bidrag, så att människor får ta ansvar för sin egen situation, utan att vara beroende av statliga allmosor.

Är det någon som gnäller är det ju du !
Jävligt trött på borgarbrackor och tycker det borde vara skottpengar på sådana som du !
Citera
2017-07-11, 20:16
  #17
Medlem
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/M...msokt-av-andar Det har blivit andligt
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
På Arbetsförmedlingen arbetar 10 000 personer inom inom vitt skilda områden. Vi arbetslösa kommer främst i kontakt med handläggarna. Dessa kan delas upp i två olika kategorier. Det är rötäggen som pissar på de arbetslösa, paragrafryttar och övervakar och det är de sjyssta som försöker hjälpa oss. Vi gillar de sjyssta, avskyr rötäggen.

Något pikant skvaller om Arbetsförmedlingen måste det ju finnas!
Vem kastar första stenen?
Citera
2017-07-12, 04:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hade du varit lite mer ödmjuk hade du nog också lättare fått ett jobb. Med jobb kan man också köpa lägenhet och det finns ett stort utbud idag. Det är väldigt många i Sverige som verkar må dåligt idag, vad kan det bero på? Jag har besökt många länder med sämre välfärdssystem och sämre löner där folk tar sig i kragen och hankar sig fram ändå. Kan det vara droger som gör att svenskarna inte orkar jobba eller har social fobi? Någonting måste det vara!

Arbetsförmedlingen har många problem men du som enskild individ kan dra nytta av deras åtgärder. Du kan själv bli en aktör som tjänar på att ha arbetslösa och få statliga pengar, man måste se alla möjligheter. Börjar bli trött på att folk gnäller om allt möjligt, inte bara här på FB utan även IRL där det klagas vitt och brett på för lågs bidrag och slitsamma jobb. Det kanske är dags att dra in alla bidrag, så att människor får ta ansvar för sin egen situation, utan att vara beroende av statliga allmosor.


Då kan du räkna med horder av arga medborgare på gatorna. Skyhög kriminalitet samt upplopp.
Frågan är om du själv kommer att överleva då pöbeln kommer att ta ut sin vrede på såna som du.

Lösningen är självfallet legalisering av Cannabis och medborgarlön.
Citera
2017-07-13, 22:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1056
För att kunna fylla i de så kallade "aktivitetsrapporterna" hos AF måste man logga in med BankID eller liknande.
Väl inne på rapporteringssidan skrek min webbläsare plötsligt till!
Trackers! Sidorna är nedlusade med spårare från Google och andra.
Varför skall Google ha reda på vad jag gör när jag loggat in med mitt BankID?

Kolla kodningen på sidorna själva.

Varje refresh som görs på dessa AF-sidor,vare sig innlogad eller ej-verkar leda till att kopia på requesten skickas till Googles CDN(content delivery network). Kanske är praxis vid kodning av såna ramverk som AF's system att det ska vara så? Nån som vet?
Citera
2019-11-06, 10:37
  #20
Avstängd
kalixxxxs avatar
https://www.publikt.se/artikel/fler-...losheten-23032


"Fler arbetsförmedlare minskar arbetslösheten
Fler möten med arbetsförmedlare ökar arbetssökandes möjligheter att hitta ett jobb. Det visar en ny forskarrapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU."

Tror vi på detta? Vem är beställaren och betalaren för en sånn rapport ?
Citera
2019-11-06, 10:48
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalixxxx
https://www.publikt.se/artikel/fler-...losheten-23032


"Fler arbetsförmedlare minskar arbetslösheten
Fler möten med arbetsförmedlare ökar arbetssökandes möjligheter att hitta ett jobb. Det visar en ny forskarrapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU."

Tror vi på detta? Vem är beställaren och betalaren för en sånn rapport ?
Det känns väl ändå rätt logiskt att mer stöd resulterar i att en hittar snabbare jobb. Vissa har väldigt lätt att få jobb, vissa har det svårare. Det vore ju då bättre om de som har det svårare faktiskt får mer stöd.
Citera
2019-11-06, 12:37
  #22
Medlem
visceral89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Varje refresh som görs på dessa AF-sidor,vare sig innlogad eller ej-verkar leda till att kopia på requesten skickas till Googles CDN(content delivery network). Kanske är praxis vid kodning av såna ramverk som AF's system att det ska vara så? Nån som vet?

Men snälla, bara för man använder googles cdn betyder det inte att dom skickar spårningsdata. antagligen använder dom någon av googles fonter.

För att sedan återgå till tråden så har jag en nära bekant som jag träffar då och då som jobbar på AF ifall någon har några frågor. Alla sparkade arbetsförmedlare på sista tiden har tydligen gjort läget omöjligt för arbetsförmedlarna, så förvänta er fler digitala tjänster och mycket mycket mindre kontakt med AF.
Citera
2019-11-07, 12:23
  #23
Avstängd
kikki5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visceral89
Men snälla, bara för man använder googles cdn betyder det inte att dom skickar spårningsdata. antagligen använder dom någon av googles fonter.

För att sedan återgå till tråden så har jag en nära bekant som jag träffar då och då som jobbar på AF ifall någon har några frågor. Alla sparkade arbetsförmedlare på sista tiden har tydligen gjort läget omöjligt för arbetsförmedlarna, så förvänta er fler digitala tjänster och mycket mycket mindre kontakt med AF.


Vi kan ta bort alla arbetsförmedlare eftersom de inte fyller någon vettig funktion i samhället. Deras enda uppgift är att ta stickprov på arbetslösas jobbsökande.... det ger inte mer arbete... det är ju knappast som att människor får ett jobb bara för att det söker flera arbeten.

Det syns tydligt i människors ansökan om de är intresserade av tjänsten eller bara skickar en ansökan för att de måste... ingen vill ju anställa någon som inte vill ha arbetet ändå...
Citera
2019-11-08, 08:45
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kikki5
Vi kan ta bort alla arbetsförmedlare eftersom de inte fyller någon vettig funktion i samhället. Deras enda uppgift är att ta stickprov på arbetslösas jobbsökande.... det ger inte mer arbete... det är ju knappast som att människor får ett jobb bara för att det söker flera arbeten.

Det syns tydligt i människors ansökan om de är intresserade av tjänsten eller bara skickar en ansökan för att de måste... ingen vill ju anställa någon som inte vill ha arbetet ändå...
Nog fyller dom en viktig funktion! Visst finns det såna som är helt värdelösa på sitt jobb, men nog fyller dom ett syfte. Om nu alla får jobb utan AF, hur kommer det sig att så många faktiskt behöver gå dit? Enligt dig hade dom ju kunnat få jobb utan att gå till AF, så varför har dom inte det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback