Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-31, 18:43
  #1
Medlem
DigitalDjävuls avatar
Tja!

mitt problem är som följer:
sitter vid en dator som hade XP installerat, men ville trycka in ubuntu 8.10 så fick en skiva av en polare och installerade en ren installation. Det fungerade finfint att installera.

men det var sen när jag skulle starta om datorn som jag insåg att allt inte var korrekt. jag hade hoppats på att man skulle kunna välja vilket OS man ville boota men det kom aldrig upp utan XP startade automatiskt, som vanligt.

sen testade jag att installera ubuntu i windows, det gick fint. startade om datorn och nu kom det upp så att jag kan välja vad jag vill boota.

Så nu har jag alltså två installationer av ubuntu installerat i datorn, känns väldigt onödigt...

Är det någon som vet hur jag skall gå tillväga för att kunna köra den rena installationen av ubuntu? för det är alltså den jag inte kommer in i trotts att den är installerad korrekt.
Citera
2009-01-31, 20:01
  #2
Medlem
JoffaJaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDjävul
Tja!

mitt problem är som följer:
sitter vid en dator som hade XP installerat, men ville trycka in ubuntu 8.10 så fick en skiva av en polare och installerade en ren installation. Det fungerade finfint att installera.

men det var sen när jag skulle starta om datorn som jag insåg att allt inte var korrekt. jag hade hoppats på att man skulle kunna välja vilket OS man ville boota men det kom aldrig upp utan XP startade automatiskt, som vanligt.

sen testade jag att installera ubuntu i windows, det gick fint. startade om datorn och nu kom det upp så att jag kan välja vad jag vill boota.

Så nu har jag alltså två installationer av ubuntu installerat i datorn, känns väldigt onödigt...

Är det någon som vet hur jag skall gå tillväga för att kunna köra den rena installationen av ubuntu? för det är alltså den jag inte kommer in i trotts att den är installerad korrekt.

simpel lösning om det visar sig att jag har rätt. vilket vi hoppas på!

Längesen jag satt vid Xp.
men har du kollat under right click on my computer > properties > in the advances tab > startup and recovery ? att du har några sekunder på dig att välja Ubuntu.
Citera
2009-01-31, 23:46
  #3
Medlem
Inte så att du har lagt den "rena" ubuntu installationen på en annan hårdisk? Isf testa att ändra bootordning på dina hårddiskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback