2003-09-23, 22:53
Medlem
Pirayans avatar
Prova ni att äta kol och se hur mycket energi ni får i er. Att allt organsikt är uppbyggt av kolkedjor har ju mindre betydelse i detta sammanhang. (doh)
Citera
2003-09-23, 23:29
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirayan
Prova ni att äta kol och se hur mycket energi ni får i er. Att allt organsikt är uppbyggt av kolkedjor har ju mindre betydelse i detta sammanhang. (doh)
Lyssna här nu: DET FINNS KALORIER I VATTEN!!!! jag vill bara veta hur många!!!!
nu allvarligt sliter jag håret ur skallen!!!
Citera
2003-09-24, 00:01
Medlem
Pirayans avatar
Citat:
Vad innehåller ett mineralvatten?
Ett mineralvatten innehåller någon procent av det rekommenderade dagsbehovet av ett antal mineraler. Det har knappast i sig några medicinska effekter men ger ändå ett litet tillskott.
Magnesium tros skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar och kan bland annat minska risken för hjärtinfarkt.
Kalcium bygger upp benstommen och behövs för att man inte ska drabbas av benskörhet.
Natrium, som ingår i vanligt salt och ibland i små mängder i buteljerat vatten, har en blodtryckshöjande effekt.
Kalium å andra sidan balanserar natrium i kroppen och skyddar mot högt blodtryck.

Vätskebrist sägs påverka hjärnans signalsubstanser negativt, det kan göra att du blir deppig och tröstäter. Vatten motverkar detta. Varken kranvatten eller buteljerat vatten innehåller några kalorier.

www.loka.nu
Citera
2003-09-24, 00:03
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Alltså, har vi ett glas vatten så är energimängden i detta glas så nära noll det bara går (jag skyddar min rygg utifall det finns någon uns, och då menar jag UNS, energi i vattnet). Mineraler utnyttjas inte som energi av kroppen. Bara för att det finns kol i nånting innebär det inte att det kan användas som energi för att det hamnar i magen. Kol, väte och syre kan i egenskap av kemiska reaktioner (kondensationsreaktioner) bli till kolhydrater (som kan användas som energi), och för att detta ska räcker det inte med att blanda kol och H20. Så du kan lugnt dricka ditt mineralvatten, kubik efter kubik utan att få i dig någon energimängd att tala om. Får jag fråga varför detta är så viktigt för dig?
Citera
2003-09-24, 02:48
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Alltså, har vi ett glas vatten så är energimängden i detta glas så nära noll det bara går (jag skyddar min rygg utifall det finns någon uns, och då menar jag UNS, energi i vattnet). Mineraler utnyttjas inte som energi av kroppen. Bara för att det finns kol i nånting innebär det inte att det kan användas som energi för att det hamnar i magen. Kol, väte och syre kan i egenskap av kemiska reaktioner (kondensationsreaktioner) bli till kolhydrater (som kan användas som energi), och för att detta ska räcker det inte med att blanda kol och H20. Så du kan lugnt dricka ditt mineralvatten, kubik efter kubik utan att få i dig någon energimängd att tala om. Får jag fråga varför detta är så viktigt för dig?
just denna uns vill jag ha i siffror

detta är viktigt för mig eftersom när jag fastnar i en tanke sitter jag där tills problemet är löst! och ännu är det inte löst men jag är tacksam för alla som ändå försöker försöka! tack tack
Citera
2003-09-24, 03:23
Medlem
Pirayans avatar
Har du svårt att förstå? Vi tar det igen:

Citat:
Varken kranvatten eller buteljerat vatten innehåller några kalorier.
Citera
2003-09-24, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
minimala mänger eller inte d e alltid ngt!!!
och om du inte får din energi ur C vart får du den ifrån!

Energin i olika föreningar finns inte i själva atomerna (tex kol/C) utan i bindningarna mellan atomerna. Fett, proteiner (aminosyror), nukleinsyror mm består av långa kolkedjor där även andra atomer ingår. När bindningarna mellan dessa spjälks i kropppen frigörs energi som i sin tur används av kroppen för att upprätthålla basala kroppsfunktioner, samt till att bygga upp nya föreningar kroppen behöver. Självklart bör bindningarna kunna spjälkas av kroppen för att energin skall kunna tillvaratas (jmfr med tex en diamant).

Tillbaka till din ursprungliga fråga.
Vatten, as such, innehåller inte energi. Dock kan man i teorin tänka sig att det finns några "kontaminerande" komponenter (ej mineraler) i din vattenflaska och att de i sin tur kan ev innehålla lite energi. Tror dock inte att dessa mängder är kvantifierbara och saknar garanterat betydelse i praktiken.
Om du dricker kallt vatten är den energimängd som går att värma upp (i magsäcken/tarmen) den till ca 37C betydligt större än det som ev kan finnas i din vattenflaska.
Citera
2003-09-24, 14:34
Medlem
I Ramlösa finns kol i oorganisk form, framförallt som vätekarbonatjoner ("kolsyra", gasen koldioxid löst i vatten). Denna form av kol innehåller ingen energi som människor kan utvinna. Koldioxid i vår utandningsluft är ju en restprodukt från nedbrytningen (=energiutvinningen) av tex kolhydrater i födan. Om det finns organiskt kol i Ramlösa är det i mycket små mängder och av mycket låg kvalitet (dvs ej nedbrytningsbart). Som bekant "skapas" Ramlösa genom att under decennier filtreras genom djupa jordavlagringar. Bakterier i dessa avlagringar suger girigt i sig allt som innehåller tillgänglig energi. Om något organiskt kol skulle slinka förbi detta naturliga kemisk/biologiska filter och hamna i flaskan är det av så låg kvalitet (=humusämnen =oätliga) att inte människor kan smälta det.

Å andra sidan innehåller 0.33 cl ramlösa massor med energi: E=mc2=0.33 kg * 299792458 m/s ^2 = 98 931 511 Joule = 23629 kilokalorier. Men eftersom vår mage saknar ett fusionskraftverk kan vi inte tillgodogöra oss denna energi.

Så svaret på din fråga är att Ramlösa innehåller INGEN energi trots att det innehåller kol.
Citera
2003-09-24, 16:30
Medlem
Caesars avatar
Det här börjar ju tamejfan likna fjärsingtråden...

En kalori är lika med den energi som krävs för att höja ett gram vatten en grad. Vatten innehåller ingen energi som kroppen kan tillgodogöra sig, därför innehåller vatten inga kalorier. Punkt!
Citera
2003-09-24, 17:43
Medlem
ÄlskaMigs avatar
min värld har rasat sammman...

TACK för hjälpen allihop
Citera
2003-09-25, 00:56
Bannlyst
Tygla frustration :)

Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Lyssna här nu: DET FINNS KALORIER I VATTEN!!!! jag vill bara veta hur många!!!!
nu allvarligt sliter jag håret ur skallen!!!

Jag tycker du ska lära dig att tygla din frustration, tänk om man blev så frustrerad för... oväsentligheter

Skicka in ett vattenprov på analys? Lär ju skilja ganska mycket hur många kalorier/x x= mycket stor siffra. som det är i vatten eftersom att det beror på hur förorenat vattnet är, bakterier, alger och sånt, minimal mängd energi hur som helst...
Citera
2003-09-25, 19:43
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Jag tycker du ska lära dig att tygla din frustration, tänk om man blev så frustrerad för... oväsentligheter

Skicka in ett vattenprov på analys? Lär ju skilja ganska mycket hur många kalorier/x x= mycket stor siffra. som det är i vatten eftersom att det beror på hur förorenat vattnet är, bakterier, alger och sånt, minimal mängd energi hur som helst...

d e sånna här tips som leder till fler tvångstankar....
(sakta väcks hopped om kalorier i vatten till liv igen, livslusten kommer tillbaka...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in