2009-01-30, 19:41
Medlem
Säg att man har bevittnat ett grovt brott, förslagsvis mord, och berättar för polis på plats vad som har hänt; måste man då lämna personuppgifter/legitimera sig? Vad händer om man vägrar?
Och överlag om man bevittnat något olagligt men inte betecknas som misstäntk av polisen, hur mycket anstränger de sig för att få tag på en och vad får de göra om man inte vill följa med och prata med dem?

Har inga planer på att smita undan i en sådan situation, men jag undrar vilka "krav" polisen har rätt att ställa på vittnen.
Citera
2009-01-30, 19:52
Medlem
Jag tror att de har rätt att tvinga en. Om man är nyckelvittne på något vis så är man nog tvungen - om det finns flertal vittnen så kanske man är överflödig och därmed kommer undan.
Citera
2009-01-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Jag tror att de har rätt att tvinga en. Om man är nyckelvittne på något vis så är man nog tvungen - om det finns flertal vittnen så kanske man är överflödig och därmed kommer undan.

Så vaddå, då får man snällt följa med till polisstationen och ev. t.o.m tillbringa lite tid i häktet tills man ger upp eller de lyckas ta reda på vem man är?
Citera
2009-01-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insolentia
Så vaddå, då får man snällt följa med till polisstationen och ev. t.o.m tillbringa lite tid i häktet tills man ger upp eller de lyckas ta reda på vem man är?

Jag är inte helt insatt i exakt vilka tvång de kan ta till osv. Om man hela tiden hävdar att man inte vet något, inte sett något eller inte minns så tror jag inte de kan göra så mycket. Men om du är på plats och ger uppgifter angående vad som hänt och sen vägrar tala om vem du är så kan de nog tvinga dig till det.. men, som sagt, jag är inte helt haj på det där.

Det är väl brottsligt i Sverige att inte ingripa när man ser ett brott? Alltså att tex gå förbi en misshandel utan att som minst ringa SOS alarm?

Tror det är samma skyldighet man har att vittna om man sett någonting - om de kan få tag på dig.

Men här vet säkerligen någon annan bättre än jag.
Citera
2009-01-31, 01:18
Medlem
Jthunderas avatar
Endast en polis är tvingad att träda i tjänst och ingripa. Vid utredningen av ett brott är det viktigt att alla uppgifter som har betydelse för utredningen kommer fram. Annars kanske polis och åklagare inte får en fullständig bild av vad som har hänt, vilket kan leda till att den som har begått brottet inte kan dömas för det.

Polis och åklagare får därför hålla förhör med alla som har upplysningar att lämna. Så är till exempel fallet om man har sett ett brott begås eller om man har fått veta något som har med brottet att göra. Även om man inte känner till eller har sett något, så kan det vara viktigt att man berättar just det. Åklagaren kan besluta om hämtning till förhör om du inte kommer självmant.

I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det betyder att man är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkte och hans försvarare anser att det behövs. Man kan alltså inte bestämma själv om man vill vittna eller inte. Undantag görs bara om man till exempel är nära släkt med den åtalade.

När du vittnar är du under ed och kan dömas för mened om du ljuger.
Citera
2009-01-31, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Endast en polis är tvingad att träda i tjänst och ingripa. Vid utredningen av ett brott är det viktigt att alla uppgifter som har betydelse för utredningen kommer fram. Annars kanske polis och åklagare inte får en fullständig bild av vad som har hänt, vilket kan leda till att den som har begått brottet inte kan dömas för det.

Polis och åklagare får därför hålla förhör med alla som har upplysningar att lämna. Så är till exempel fallet om man har sett ett brott begås eller om man har fått veta något som har med brottet att göra. Även om man inte känner till eller har sett något, så kan det vara viktigt att man berättar just det. Åklagaren kan besluta om hämtning till förhör om du inte kommer självmant.

I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det betyder att man är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkte och hans försvarare anser att det behövs. Man kan alltså inte bestämma själv om man vill vittna eller inte. Undantag görs bara om man till exempel är nära släkt med den åtalade.

När du vittnar är du under ed och kan dömas för mened om du ljuger.

Polisman får också besluta om medtagande till förhör på vem som helst som i tid och rum befinner sig i nära anslutning till brottsplatsen. Vilken tid och avstånd är relativt beroende på situationen, mitt i skogen gäller längre avstånd och tider än mitt i stan en lördagskväll.
Citera
2009-01-31, 10:07
Medlem
Citat:

Är du säker på att man inte har plikt att ingripa som vanlig medborgare också? Jag är, som sagt, inte helt insatt i det här..

Har för mig att det var uppe till diskussion via diverse dokumentärer, granskning i medier för ett antal år sedan. Att det finns en skyldighet, men att det inte praktiserats att rättsförfölja människor som tex inte ingriper vid misshandel. Alltså att man kan ses som medskyldig om man inte agerar för att stoppa någonting.. eller är det bara specifika scenarion där man har någon sorts nyckelroll?
Citera
2009-01-31, 13:18
Medlem
Jthunderas avatar
Japp du är inte skyldig att ingripa. Inte heller släcka eld eller hjälpa skadade personer.

Du måste hjälpa till vid inblandning i en trafikolycka och anmäla brott som ger fängelse på två år och uppåt vilket i praktiken är uppenbart mord då.
Citera
2009-01-31, 14:07
Medlem
Citat:
Japp du är inte skyldig att ingripa. Inte heller släcka eld eller hjälpa skadade personer.

Du måste hjälpa till vid inblandning i en trafikolycka och anmäla brott som ger fängelse på två år och uppåt vilket i praktiken är uppenbart mord då.

Tycker personligen det är lite konstigt. Passivitet är ju ibland anledningen att vissa brott kan slutföras.

Vad är straffsatsen för tex misshandel? Tänkte om man ser en kille sparka på en annan kille nere på stan.. då beror det alltså på straffsatsen om man måste agera eller inte? (Alltså då genom att åtminstone ringa polisen?)
Citera
2009-01-31, 16:42
Medlem
Jthunderas avatar
Du måste inte ingripa du måste anmäla det. Dessutom ska du förstå att det absolut är 2 år + som gäller. Det är svårt att bevisa, om man nu skulle ge sig in på detta, att du visste det.

Det vore ju svårt att ha det på något annat sätt. 3 stora busar pucklar på Pelle. Anna 19 som är 1.50 hög ser detta. Ska hon då ingripa för att inte bli straffad?
Citera
2009-01-31, 20:59
Medlem
Jag tycker att man borde kunna kräva av folk att åtminstone påkalla polis tex om det inte finns uppenbar anledning till varför man inte kan. Men det kanske bara är jag. Jag ingriper alltid om jag ser någonting - vilket ibland har gått mindre bra för min egen del (är inte så jättestor) men det är värt det för mitt samvetes skull.

Då är det anmälningsskyldighet vid tex våldtäkt?
Det är också så sjukt att det inte är ingripningsplikt. Var det i Sverige eller USA den där stackars tjejen blev våldtagen i en hiss i ett köpcenter och inte en jävel gjorde någonting trots att hissen stannade flera gånger och hon skrek och gjorde motstånd..
fy.. hur kan folk leva med sig själva! *rysningar*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in