Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-30, 09:22
  #1
Medlem
ChristianXs avatar
Socialdemokratiska Anna Johansson (ja, det är Görans dotter och tronföljare) vill enligt vad hon säger i Göteborgs kommunfullmäktige ge förtur till makteliten inom hyresmarknaden.

Detta framkom när ett fall som redan skett, mot reglerna givetvis, diskuterades i kommunfullmäktige. Man har alltså gett en Vägverket-direktör en attraktiv hyreslägenhet mitt i staden.

Att sossar fifflat med detta länge i strid med de regler som finns har vi ju vetat länge. Facken har ju gjort det systematiskt. Men nu vill man alltså kunna gynna personer som "bidrar till Göteborgs utveckling". Vilka det är kan man ju gissa. (s)-märkning lär ha förtur som vanligt.

Är det nästa steg efter att ha förstört hela hyresmarknaden? Vanliga människor skall inte kunna få en hyreslägenhet, utan de oattraktiva lägenheterna skall socialtjänsten fördela, och de attraktiva skall socialdemokratin fördela till sina egna?


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=473323
Citera
2009-01-30, 09:25
  #2
Medlem
Shoffens avatar
Japp, Just så är det.
De med pengar kan göra som de vill, varför skulle man annars vilja sitta på ett fett bankkonto?
Citera
2009-01-30, 09:28
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Japp, Just så är det.
De med pengar kan göra som de vill, varför skulle man annars vilja sitta på ett fett bankkonto?
Men här handlar det ju inte om pengar, utan rätt partibok, även om det ofta hänger ihop.
Citera
2009-01-30, 09:29
  #4
Medlem
Starvids avatar
Haha, "bidra till Göteborgs utveckling". En mer östtysk benämning, och modus operandi för den delen, får man leta efter.
Citera
2009-01-30, 09:35
  #5
Medlem
brickbots avatar
Det här är egentligen inte förvånande. Allmännyttan i våra storstäder är överfullt av avskräde! Dessa blockerar tillträde för normala människor som vill flytta till städerna och som kan bidra både skattemässigt och kompetensmässigt.

Jag vet många driftiga människor som fått harva runt i andrahandsbostäder och trixa och fixa för att kunna jobba i Stockholm, allt medans avskräde får boende serverat på silverfat! Jag kan tänka mig att situationen är liknande i Göteborg. Det är alltså ett dubbelt problem. Vi får försörja avskräde för våra skattepengar, samtidigt som avskrädet blockerar inflyttning av närande element!

Jag tyckte citatet av Anna Johansson (S) sa precis allt; vill öppna för en debatt om att kunna ge förtur till människor som flyttar hit och "bidrar till Göteborgs utveckling".
Citera
2009-01-30, 09:42
  #6
Medlem
BlueStars avatar
Det vore intressant att höra hur hon definierar "bidrar till Göteborgs utveckling". Är det genom att skapa fler jobb, bygga fler bostäder, förbättra kulturutbudet, minska brottsligheten eller vad? Det är klart att om hon med det menar att ju fler socialdemokrater som flyttar till Göteborg desto mer socialdemokratisk blir Göteborg som stad så förstår jag att hon som socialdemokrat tycker det är utvecklande för Göteborg som stad. Själv är jag av den åsikten att det är andra faktorer som utvecklar samhället än antalet socialdemokrater på en ort, men det är ju bara jag. Tror dock att Mona Sahlin kommer ta henne i örat när hon får reda på det här och någon slags dementi eller "klargörande" från Anna lär nog komma väldigt snart.
Citera
2009-01-30, 09:43
  #7
Medlem
glimmandes avatar
Låter väldigt skumt det här. Speciellt som det inte finns samma typ av kösystem som i Stockholm. I Göteborg så anmäler man sitt intresse, skriver en liten text om sig själv och blir utvald av hyresvärden. Om man tillhör någon sorts köpstark elit så kan man alltså alltid få ett förstahandskontrakt inom relativt kort tid.

Tolkar artikeln som om de kommunala hyresvärdarna har något sorts kösystem också. När privata alternativ är tillgängligt så finns det ju inte någon anledning att de kommunala bolagen skall fiffla med sina regler (förutom i vänskaps/kamratskapskorruption).
Citera
2009-01-30, 10:00
  #8
Medlem
micaeles avatar
Man blir inte ett dugg förvånad alls. Att det fungerar så här och alltid kommer göra det är ofrånkomligt. Personer med makt o/e kapital bakom sig kan alltid skaffa sig förtur.

Inget fel i det, egentligen. Har man skaffat sig makt ska man få fördelar, annars finns det ingen anledning. Synd bara att man inte har så mycket pengar. Eller aktiverade sig politiskt i 'rätt' parti en gång i tiden...
Citera
2009-01-30, 10:23
  #9
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Socialdemokratiska Anna Johansson (ja, det är Görans dotter och tronföljare) vill enligt vad hon säger i Göteborgs kommunfullmäktige ge förtur till makteliten inom hyresmarknaden.

Detta framkom när ett fall som redan skett, mot reglerna givetvis, diskuterades i kommunfullmäktige. Man har alltså gett en Vägverket-direktör en attraktiv hyreslägenhet mitt i staden.

Att sossar fifflat med detta länge i strid med de regler som finns har vi ju vetat länge. Facken har ju gjort det systematiskt. Men nu vill man alltså kunna gynna personer som "bidrar till Göteborgs utveckling". Vilka det är kan man ju gissa. (s)-märkning lär ha förtur som vanligt.

Är det nästa steg efter att ha förstört hela hyresmarknaden? Vanliga människor skall inte kunna få en hyreslägenhet, utan de oattraktiva lägenheterna skall socialtjänsten fördela, och de attraktiva skall socialdemokratin fördela till sina egna?


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=473323

Med tanke vilka äckel vi har till folkvalda så är det konstigt att inte fler sticks ned med kniv eller skjuts på öppen gata.
Citera
2009-01-30, 10:30
  #10
Medlem
mr_zipoxs avatar
Eftersom vi siktar på att skapa ett totalitärt samhälle så är det självklart att den politiska makteliten går först.
Citera
2009-01-30, 10:39
  #11
Medlem
Tjennstroums avatar
Ju större området och skatteintäkterna är och ju längre Socialdemorkaterna sitter i orubbad bo, desto värre verkar saker och ting bli.
Citera
2009-01-30, 12:11
  #12
Moderator
Strix m/94s avatar
Egentligen...

...har jag inget emot att "eliten" har förmåner - det är ju nu en gång det som definierar elit. Mitt problem är att Rörelsen alltid hävdar motsatsen. Dvs de gör å ena sidan allt för att hindra icke-partianknutna att nå eliten, hävdar att alla skall vara lika osv, men genomför i verkligheten ett partibaserat, närmast östtyskt, "elitsystem".
Märk väl att det är elit i vänsterpolitisk mening - dessa människor utgår ju sällan elit någon annanstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback