• 1
  • 2
2009-01-29, 21:32
Medlem
sitx77s avatar
Så okej, som rubriken lyder så har jag en hårdisk på 500gig.

Problemet är att jag bara kan see 127,99gig av totalt 500. Det kallas tydligen ''the 137gig barrier'' elr liknande.

Jag vet att jag kan allokera hela hårdisken men det blir en partition, vad jag vill ha är en PRIMÄR partition som täcker alla mina 500gig på hårddisken.

Jag vet att jag lyckats föra två stycken partitioner ihop förrut men kan faktist inte komma ihåg hur!

Någon som kan uppfriska mitt minne?

Tacksam för svar!
Citera
2009-01-29, 21:40
Medlem
osiss avatar
Du har inte passerat gränsen för mängden lagringsutrymme som burken klarar? Eller det problemet kanske bara existerade på "den gamla goda tiden".
Citera
2009-01-29, 21:42
Medlem
sitx77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Du har inte passerat gränsen för mängden lagringsutrymme som burken klarar? Eller det problemet kanske bara existerade på "den gamla goda tiden".

Ingen gräns passerad, formaterade och installerade windows XP idag. Har cirka 10gig på hårddisken. Dock bör jag nämna att jag installerade med en relativt gammal XP skiva, en utan någon form av Service Pack.

Och det är där problemet började tror jag. Körde alla service packs först så jag kollade inte på storlek på hårddisk.
Citera
2009-01-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osis

Kolla vad har du för chipset i datorn.
Kolla upp detta på intels eller amds sida så ser du om det finns några begränsningar när det gäller max kapacitet.
Senast redigerad av Phantomchaser 2009-01-29 kl. 21:49.
Citera
2009-01-29, 21:44
Medlem
b0gfettos avatar
Är det inte FAT32 som har den begränsningen? Fixa NTFS isf.
Citera
2009-01-29, 21:45
Medlem
Vet inte om jag missförstår dig fel, men du verkar köra på sp1/inget sp alls?
Installera Sp2 så skall det lösa sig.
Citera
2009-01-29, 21:48
Medlem
Kolla denna

Vet inte om det hjälper dig, men värt att kolla upp.
http://discussions.virtualdr.com/sho...d.php?t=232998
Citera
2009-01-29, 21:48
Medlem
sitx77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
Vet inte om jag missförstår dig fel, men du verkar köra på sp1/inget sp alls?
Installera Sp2 så skall det lösa sig.

Du missförstår mig. Jag installerade ALLA service packs, dvs 1,2,3 och så just nu sitter jag på service pack 3 XP home edition med NTFS.
Citera
2009-01-29, 21:56
Medlem
sitx77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantomchaser
Vet inte om det hjälper dig, men värt att kolla upp.
http://discussions.virtualdr.com/sho...d.php?t=232998

Jo den där var hjälpsam, nu kommer jag ihåg hur jag gjorde förra gången. :P

Dock så ska man kunna göra 'utöka volym' i diskhantering åtminstone i Vista men icket för XP verkar det som. Iaf så finns det inget alternativ för något sådant kommando.

Jag kan bara vara blind men jag kollade igenom och följde lydigt en post i den där tråden men ack... utan resultat. Just my luck
Citera
2009-01-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sitx77
Jo den där var hjälpsam, nu kommer jag ihåg hur jag gjorde förra gången. :P

Dock så ska man kunna göra 'utöka volym' i diskhantering åtminstone i Vista men icket för XP verkar det som. Iaf så finns det inget alternativ för något sådant kommando.

Jag kan bara vara blind men jag kollade igenom och följde lydigt en post i den där tråden men ack... utan resultat. Just my luck

Ingen fara, verkar skumt det där.

Orkar inte skriva någon utförlig info, men du kan ju alltid kolla på dessa sidor och se om det kan vara till din hjälp.
Omhandlar diskhanteringen i XP
http://www.theeldergeek.com/hard_drives_07.htm
http://www.d-silence.com/feature.php?id=246
Senast redigerad av Phantomchaser 2009-01-29 kl. 22:32.
Citera
2009-01-29, 22:35
Medlem
har ett liknande problem
Har 300gig hårddisk men sedan min dator kraschade i sommras och jag sedan bytte OS till Vista(från XP SP2) så har jag bara 127gig att använda. Har sökt på google men inte hittat något vettigt.. Dom 170 gigen måste ju finns där nånstans... har även provat med diverse program som skall frigöra dessa gigen utan resultat. Måste jag installera om Vista och göra något annourlunda i installationen?

Skall jag skapa mig ett eget ämne kanske?
Citera
2009-01-29, 22:43
Medlem
Vad har du för moderkort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem