Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-02-07, 23:55
  #13
Medlem
homan3s avatar
Torkat renkött och kaffeost. Håller LÄNGE.
Citera
2009-02-08, 00:17
  #14
Medlem
Guldburkar
Citera
2009-02-08, 05:34
  #15
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wajjzing
Fångsten såklart, harr,öring eller aborre som man lägger en rejäl klick med smör i buken på tillsammans med salt och eventuellt citron, rulla in i folie och lägg på glöden.
Sedan är det inte fel att ha med några potatisar som man tillagar på samma sätt
mmmmmmm....

Topnotch!
Citera
2009-02-08, 15:33
  #16
Medlem
Så här är dets avatar
Makrill i tomatsås - bara att dra av locket och ställa burken på en sten vid elden och låta maten bli varm

Pinnbröd funkar också och ger även en stark scoutkänsla. Annars tar man bara med vanligt bröd i en påse.
Citera
2009-02-18, 16:43
  #17
Medlem
Nydolfs avatar
Beroende på vad och hur det ska jagas (mitt alternativ för vandring) packar jag med olika matsäck. Ska det jagas älg och sittas på pass ska det generellt vara mycket mat. Det händer ofta så lite så att äta eller elda är det enda man kan göra. Mycket mat av alla sorter ska det vara då. Mackor, kyckling, korv, godis, kaffe eller dyl. Ska det jags älg och gås med hund blir det per automatik mindre matsäck i ryggsäcken. Dels pga att man inte hinner äta lika mycket då det ska gås och det förhoppningsvis händer mer, dels pga att man inte vil bära med sig för mycket i ryggsäcken. Vanligtvis har jag med mig te eller druvjucie och några mackor. Kanske en bit choklad för snabb energi vid utdragna spårningar eller väntan på hund.

Något som alltid finns i ryggsäcken är en bit torkat älgkött. Kanske en lite saltrulle eller nån anna lämplig del. Torkat och saltat kött är fantastiskt bra att ha i ryggsäcken. Lätt att bära, bra med salt om man svettas mycket och högt proteininnehåll - mättar bra. Sen håller det hur länge som helst, blir aldrig skämt. En annan sak som kan vara bra att ha i säcken är lite akffegrus och en liten kaffepanna. Det är alltid lite kul att göra upp en eld och koka eget kaffe. Vatten finns ju oftast ute i skogen.

Fågeljakt - ripa, tjäder, orre eller and - är ju oftast så aktivt så man hinner oftast inte äta så mycket. En bra dag skjuter man ju några också vilket fyller ryggsäcken bra utan mat. Nånting vil man ju oftast ha med sig och det det blir kanske någon macka och något varmt eller kallt att dricka beroende på när man jagar.

Min farsa som går med hund är av den gamla stammen som inte äter nånting när han jagar. Det prasslar för mycket och man kan ju missa nåt intressant om man sitter och äter, menar han. Han har ofta med sig tre kalla våfflor och en tub med messmör i matlådan. En äter han själv, en äter hunden och en följer ofta med hem. Äckligt om man frågar mig.
Citera
2015-09-06, 03:04
  #18
Medlem
JohnMauss avatar
Till skogen så tar jag med mig en matsäck med matlåda, choklad och en termos med gott och varmt kaffe. Tycker inte om halvfabrikat så jag lagar oftast något enkelt strax innan avfärden. En favorit är tonfissksallad, kokar pasta, blandar i konservfisket och gör en enkel dressing med gräddfil, majonnäs, rödlök, senap och honung, samt salt och peppar. Väldigt gott i skogen efter en längre tur. Jag gillar även ta med lite bröd, och ett par kokta ägg till, och kanske nån bit mortadella och så majonnäs på tub eller kaviar till äggen. En annan rätt som funkar bra även när den är kall är pasta med sås och korv. Kokar pastan, fräser lite gul lök, steker en skivad korv (chorizo, lammkorv etc), fyller på med pressade tomater, mkt olja, kryddor, buljong, lite rödvinsvinäger, lite socker. Det hela sjuder lite sen när makaronerna är al dente blandas de i korvgrytan. Snabbt, enkelt och gott sen. En kall kycklingsallad med ris, majs, gröna ärtor och lök är också smaskens.
Citera
2015-09-06, 15:37
  #19
Medlem
Ålens avatar
Har en fråga: hur länge håller rökt fläsk eller bacon om man har med det i skogen?

Kassler är underskattat och förbannat gott att grilla vid elden.

Favoriten är dock torkat kött av alla slag. Väger lite gör det också.
Citera
2015-09-06, 16:04
  #20
Medlem
Scratchbites avatar
Ska jag vara ute i flera dagar eller veckor tar jag oftast med mig pemmican. Rent fett och protein, det mest kaloririka du kan ha med dig i litet format.

Ta 50% torkat kött och 50% smält fett. Smula ner det torra köttet till pulver och häll över fettet. Låt stelna i kylskåp. Det håller i flera år om du förvarar det rätt. Du kan hälla i lite torkade bär eller frukt om du vill, men det drar ner hållbarheten.
Citera
2015-09-06, 19:12
  #21
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMaus
Tycker inte om halvfabrikat så jag lagar oftast något enkelt strax innan avfärden. En favorit är tonfissksallad, kokar pasta, blandar i konservfisket och gör en enkel dressing med gräddfil, majonnäs, rödlök, senap och honung, samt salt och peppar. .

Du är medveten om att allt förutom rödlök, salt och peppar är halv- eller helfabrikat.
Citera
2015-09-11, 20:43
  #22
Medlem
Cornead Beef. 25 spänn konserven ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback