Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-28, 16:49
  #1
Medlem
Det förekommer mycket stölder av air-bags i mina hemtrakter.Jag fällde en kommentar om detta vid frukostbordet till min fru,och då sa hon att dom stjäls för att dom innehåller ett ämmne som kan andvändas som en drog.Jag tappade hakan,minst sagt.de kanväl inte va möjligt sa jag, var har du fått det ifrån ? DE sa dom på jobbet blev svaret.Okej vem sa de? De va Bosse som sa de, han har en bror som är bilhandlare och han är säker på sin sak.Nu ställer jag frågan här på Flashback,är det någon som hört samma sak,eller är det bara käringsvammel.
Citera
2009-01-28, 17:26
  #2
Medlem
Sletenkatts avatar
Gör om, gör rätt.
Fatta inte ett ord av vad du skrev.
Citera
2009-01-28, 17:42
  #3
Medlem
På skroten som jag jobbade tidigare hade dom två teorier.
1, Innehåller en krutladdning - Ett plus Ett.
2, Montera i krockade bilar och sälja vidare.
Citera
2009-01-28, 17:55
  #4
Medlem
Minfäldts avatar
#2 är rätt svar. De är svindyra att ersätta. Lättare att stjäla och sälja än bilstereon. Även skabbiga verkstäder använder dem istället för en ny ostulen och lägger mellanskillnaden i fickan.
Citera
2009-01-28, 18:02
  #5
Medlem
Mepers avatar
Jävlig gött att snorta natriumazid... http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumazid
Den där mekanikern kanske inte är så säker på sin sak som han tror.
Citera
2009-01-28, 18:03
  #6
Medlem
TurboQuattros avatar
Det är mycket sådana stölder häromkring där jag bor också.
Jag har också fått förklaringen att dom går till krockade bilar, då airbagen är väldigt dyr att köpa ny.
Citera
2009-01-28, 19:09
  #7
Medlem
Ni kan vara säkra på att det där satans eu-parlamentet kommer att komma med en lag som förbjuder att reparera och sälja bilar vars krockkudde har löst ut...
Citera
2009-01-28, 19:41
  #8
Medlem
dobbelinas avatar
Jag kan tänka mig bilden med 2 pundare som sitter med den stulna airbagen.
Okej, jag tänder på nu,dra ner djupt, lungorna fulla... POFF !!
Citera
2009-01-28, 19:49
  #9
Avstängd
Pazztriks avatar
Tyvärr så är det så att Airbagen på vissa bilmodeller,tex Volvo och Audi är eftertraktade pga av att oärliga verkstäder köper gärna in dem svart, kanske för att många bildemonteringar inte säljer dem som beganade utan skrotar dem istället. Som ett exempel så kostar tex en volvo S80 airbag runt 6000:- ny, därför ser man att stereon får vila när airbagen får fötter
Citera
2009-01-28, 22:32
  #10
Medlem
rebbans avatar
Det är som sagt inte pundare som ska snorta utan dom sätts in i smällda bilar..
Är jävligt vanligt i många områden.
Citera
2009-01-28, 22:51
  #11
Medlem
jah_man2s avatar
En av anledningarna till att airbags och även bilbälten stjäls idag beror på att skrotarna inte längre får sälja dessa.

Nu minns jag inte på rak arm ifall det är försäkringsbolagen eller EU som ligger bakom det beslutet.
Den "gyllene regeln" säger att om en airbag löst ut så ska egentligen hela systemet ersättas,allt ifrån styrenhet via kabelstam till samtliga kuddar även om bara en enda kudde löst ut.

Det jag säkert vet är att alla skrotar jag handlar av är tvungna att lösa ut (spränga) alla airbags och bältessträckare innan återvinning.

Det om något öppnar för en marknad av stulna airbags.......
Citera
2009-01-28, 22:55
  #12
Medlem
Glödskals avatar
Går det att sno en krockudde utan att det efteråt syns att den är borta?

Det vore ju inte roligt att få veta att ens krockudde blivit snodd först när man krockar och slår näsan i ratten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback