Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-16, 00:55
  #61
Medlem
Vi är bra på att anpassa oss. Så det hade inte varit helt kaos.
__________________
Senast redigerad av nonexistence 2016-09-16 kl. 01:01.
Citera
2016-09-16, 02:41
  #62
Medlem
Bertil85s avatar
Alla hade blivit heroinister om någon hade stuckit med internet.

Vi behöver knark; vi behöver även internet; där knark kan köpas.

Ja du det var en bra fråga.
Citera
2016-09-18, 12:16
  #63
Avstängd
Mertillens avatar
Tidningsdöden skulle upphöra och TV-tittandet åter börja öka.
Citera
2016-09-24, 12:22
  #64
Medlem
Nochillss avatar
Jag är sjuttiotalist och minns tillbaka på 80-talet, då det bara fanns två TV-kanaler och man brukade sitta länge och vänta på att TV-test bilden skulle försvinna.
Därutöver så fanns det radio men bara; P1, P2, P3 så det var ju måttligt kul underhållning, barnradio pågick bara om morgnarna som man kunde lyssna på.

Man umgicks mer tillsammans med varandra på den tiden och satt och spelade rollspel, TV- och data-spel tillsammans som faktiskt var riktigt kul. Tror att jag höll på att bygga med Legobitar tills jag var 14 år och det är på gränsen till skämskudde på det för inte blev jag smartare av det.

Internet har verkligen öppnat upp det kreativa tänkandet även om jag nu inte själv programmerar. Så visst vet jag hur tråkig världen var innan den blev uppkopplad och globaliserad in i absurdum...
Citera
2016-11-14, 09:14
  #65
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Man umgicks mer tillsammans med varandra på den tiden och satt och spelade rollspel, TV- och data-spel tillsammans som faktiskt var riktigt kul...Så visst vet jag hur tråkig världen var innan den blev uppkopplad och globaliserad in i absurdum...

Det var ju inte tråkigt. Du skriver det ju själv.
Citera
2016-11-14, 09:45
  #66
Medlem
Man lyssnade på utländsk radio på kortvåg. Voice of America, BBC, Radio Australia. Fanns hur många
som helst. T.o.m skitländer som Ecuador hade dagliga sändningar på svenska. Behövdes varken dator
eller någon jävla app. Bara en radio med kortvåg och 7-8 meter sladd i antennutaget. Satt under Vietnam-
kriget och lyssnade på Radio Hanoi medan amerikanarna bombade. Spännande.

Sedan kom internet och förstörde allt. Satan.
Citera
2016-11-14, 09:47
  #67
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det var ju inte tråkigt. Du skriver det ju själv.

Åttiotalet var det inte tråkigt för oss som växte upp när man tvingades till att använda fantasin för att äventyra sinnena. Man hade på sin höjd råd med ett Game&Watch och sen hade nån kompis ett Intellivision TV-spel som man kunde samsas om.

Idag så kräver varenda unge varsin dyra Ipad och Iphone på avbetalning när de redan går i lågstadiet eftersom alla andra barn har råd med det. Idag är normen i varje familj att man ska ha flera olika datorer och läsplattor där man sitter envar och underhåller sig.
Citera
2016-11-14, 11:15
  #68
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Idag så kräver varenda unge varsin dyra Ipad och Iphone på avbetalning när de redan går i lågstadiet eftersom alla andra barn har råd med det. Idag är normen i varje familj att man ska ha flera olika datorer och läsplattor där man sitter envar och underhåller sig.

Ja det är riktigt illa. Pressen på lågavlönade och ensamstående med barn måste ha ökat. Bättre bemedlade drömmer sig väl bort till att bli buddhister. I verkllgheten dignar deras stökiga hem med en massa prylar (fast få böcker). Folk reser som fan, så pass att resmålen sunkar ned sig. Samma folk får dåligt samvete och vill "klimatkompensera" genom att odla egen sallad men de belastar ju miljön mer nu än vad de gjorde på 80-talet (tror jag, vi har mer effektivt uppvärmningssystem nu för bostäderna).

Ungarna borde bli befriade från plattorna och på nytt istället samsas runt Drakar & Demoner och Mutant. De vuxna får det svårare att koppla bort.
Citera
2016-11-14, 13:45
  #69
Medlem
Numera ska allt serveras på silverfat. Förr fick man anstränga sig en aning om man ville ha
roligt. T.o.m själva ansträngningen kunde uppfattas som lustfylld.
__________________
Senast redigerad av pajkaslusk 2016-11-14 kl. 13:54.
Citera
2016-11-17, 10:51
  #70
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag är sjuttiotalist och minns tillbaka på 80-talet, då det bara fanns två TV-kanaler och man brukade sitta länge och vänta på att TV-test bilden skulle försvinna.
Därutöver så fanns det radio men bara; P1, P2, P3 så det var ju måttligt kul underhållning, barnradio pågick bara om morgnarna som man kunde lyssna på.

Man umgicks mer tillsammans med varandra på den tiden och satt och spelade rollspel, TV- och data-spel tillsammans som faktiskt var riktigt kul. Tror att jag höll på att bygga med Legobitar tills jag var 14 år och det är på gränsen till skämskudde på det för inte blev jag smartare av det.

Internet har verkligen öppnat upp det kreativa tänkandet även om jag nu inte själv programmerar. Så visst vet jag hur tråkig världen var innan den blev uppkopplad och globaliserad in i absurdum...

70-talist här också. När man tänker efter var tillvaron ofta mördande tråkig innan internet, men man visste ju inte om något annat så man accepterade. Det enda man hade att se fram emot var om det gick något bra TV-program eller film, eller trackslistan på P3. i övrigt fick man ju underhålla sig själv så gott det gick. Minns när Nintendo 8-bit och C64 kom, då man samlades hos någon för att lira t.ex. Ice Climber eller Super Mario. Det var rent magiska ögonblick. Efter ett tag började fler och fler skaffa dessa och åtminstone i min skola blev de som inte hade Tv-spel eller speldator hemma utfryst. Många bakåtsträvare trodde att detta med datorer bara var en "trend" som snart skulle gå över. Så fel de hade!

När CD-skivan kom var det de som fortfarande hade LP-spelare som blev tråkade. Smarta personer som insåg att LP-skivan skulle komma att bli värdefull i framtiden köpte in folks LPs för 5-10kr styck, hävdandes att "LP-skivor är inte mer värda idag". Idag är vinyl mer inne än någonsin.

OnT så tror jag att det skulle bli en chock för alla de unga som faktiskt är födda och uppväxta med internet som något naturligt och normalt. De har ju inga referensramar till hur det var innan internet så det kommer att bli fel psykiskt hos dem, skulle inte bli förvånade om en del unga t.o.m. skulle gå in i en psykos, få självmordstankar och grov existentiell ångest/panikångest. Internet är som knark. Folk man kände när man var ung som sa att de "hatade" datorer och aldrig skulle skaffa någon sitter idag och lägger ut statusar, chattar och spelar spel på facebook. Det är som att ingen kommer undan, och att de flesta fastnar i ett osunt bekräftelsebehov och internetberoende som står ivägen för viktigare saker de egentligen borde göra.
Citera
2016-11-19, 18:39
  #71
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
70-talist här också. När man tänker efter var tillvaron ofta mördande tråkig innan internet, men man visste ju inte om något annat så man accepterade. Det enda man hade att se fram emot var om det gick något bra TV-program eller film, eller trackslistan på P3. i övrigt fick man ju underhålla sig själv så gott det gick. Minns när Nintendo 8-bit och C64 kom, då man samlades hos någon för att lira t.ex. Ice Climber eller Super Mario. Det var rent magiska ögonblick. Efter ett tag började fler och fler skaffa dessa och åtminstone i min skola blev de som inte hade Tv-spel eller speldator hemma utfryst. Många bakåtsträvare trodde att detta med datorer bara var en "trend" som snart skulle gå över. Så fel de hade!

Äsch, inte blev de utfrysta inte. De fick vara med och spela. Winter Games passade utmärkt för flera att spela samtidigt. Sedan kom rollspelen och då fick alla vara med en gång till.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
OnT så tror jag att det skulle bli en chock för alla de unga som faktiskt är födda och uppväxta med internet som något naturligt och normalt. De har ju inga referensramar till hur det var innan internet så det kommer att bli fel psykiskt hos dem, skulle inte bli förvånade om en del unga t.o.m. skulle gå in i en psykos, få självmordstankar och grov existentiell ångest/panikångest. Internet är som knark. Folk man kände när man var ung som sa att de "hatade" datorer och aldrig skulle skaffa någon sitter idag och lägger ut statusar, chattar och spelar spel på facebook. Det är som att ingen kommer undan, och att de flesta fastnar i ett osunt bekräftelsebehov och internetberoende som står ivägen för viktigare saker de egentligen borde göra.

Skulle internet försvinna skulle man väl köpa sig ett bord och bygga sig en tågbana ovanpå detta (en gång till). Man skulle börja springa på bibliotek åter. Det har man ju inte ens slutat med att göra, inte jag iallafall.

Men internet är mycket bra sett ur ett demokratiskt perspektiv.
Citera
2016-11-25, 02:43
  #72
Medlem
therebells avatar
Utan internet så hade världen varit en mer pragmatisk synvilla där alla krig hade utrotats medan mänsklighetens spegelbild hade avbildat en apokalyptisk flodvåg som dränker all vett o etikett
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback