Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-28, 02:25
  #1
Medlem
jellesis avatar
Hej!

Det är så att min tjej nu har tagit steget och ska bli sin egen. Hittat en bra lokal där en hyrstol kostar 4000+moms i månaden. Hon har en bra kundkrets på sin nuvarande salong och hoppas på att kunna få med åtminstonde hälften. So far so good.

Vart inne en hel del på skatteverkets hemsida, gått på kurser anordnade av skatteverket samt kollat igenom tråden enskild firma här. Djungel överallt så jag tänkte skriva av mig lite här och hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa till.

Vi säger att hon räknar med att redovisa i snitt 1,5 klippningar per dag á 320kr plus moms till en början, för att sedan ändra om det går bättre än väntat. I början vill man ju inte gärna betala in för mycket i skatt om det går knackigt.

hursomhelst, säg att hon jobbar 22 dagar i månaden så blir det 264 dagar om året. 1,5 klippningar om dagen ger 480kr ggr 264=~12600. Sen kan vi väl snitta på en produkt om dagen á 200kr, det ger ytterligare ~53000. Så 179 000.

Sen har vi massor med utgifter första året. 48 000 lokalhyra (plus moms 12 000, men man räknar väl alla intäkter och utgifter exkl moms vad jag förstått?). 30 000 inköp av produkter och 20 000 övrigt (annons i tidning, revisor mm). Det ger 98 000.

179 000 - 98 000= 81 000 i vinst. Sen där tar det stopp i uträkningarna, ser att det blir så himla lite i vinst med dessa siffror. Kommer skatteverket överhuvudtaget att godkänna den här ansökan om F-skattesedel? Tanken är ju att hon ska klara sig med denna inkomst eller? Ja, det gör hon ju uppenbarligen inte men jag kommer vara med ekonomiskt och hon har sparat lite själv för första året. Ska man skriva med detta i ansökan kanske? Någon som vet om det finns några riktlinjer för frisörer med F-skattesedlar? Alltså, vad de minst bör tjäna/redovisa på årsbasis.

Hmmm... lite sent nu och svårt att formulera mig, får nog försöka imorrn igen! Finns ingen frisör som läser här som kör eget?
Citera
2009-01-28, 09:37
  #2
Medlem
Det är inte så noga med siffrorna, man kan ju ändå bara uppskatta och allt kan inträffa. SKV kommer inte att nagelfara några uträkningar.

Ett råd är att inte ange för mycket förtjänst första året när ni inte vet säkert, inte kul att betala mer skatt än som motsvarar inkomsten.

Själv angav jag 10.000 i inkomst första året...
Citera
2009-01-28, 11:49
  #3
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Det är inte så noga med siffrorna, man kan ju ändå bara uppskatta och allt kan inträffa. SKV kommer inte att nagelfara några uträkningar.

Ett råd är att inte ange för mycket förtjänst första året när ni inte vet säkert, inte kul att betala mer skatt än som motsvarar inkomsten.

Själv angav jag 10.000 i inkomst första året...

Men då har du en anställning vid sidan av åxå eller? Alltså FAskatt.
Citera
2009-01-28, 13:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Men då har du en anställning vid sidan av åxå eller? Alltså FAskatt.


Nej, jag har ingen anställning, kör firma heltid. Första året har ingen större betydelse vad man anger för inkomst. Andra året kommer SKV att titta på hur mycket skatt det blev senaste beskattningsåret och utgå från det och kanske lägga på 10%. Man kan då lämna in en preliminär deklaration om man tycker att det inte stämmer med verkligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback