Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-28, 21:05
  #13
Medlem
jag har en sån där flumm utbildning bakom mig som det är i stort sett omöjligt att få jobb efter. Jag ångrar inte pluggandet var de roligaste åren under mitt liv utom när det är dags för studielåninbetalning. Jag måste erkänna att renst samhällsekonomskt bör platserna minskas radikalt på universitetsupbildningar där det är svårt att få jobb efterråt samt ökas på utbildningar där det är brist på folk ex läkarlinjen. För att inte tusentals människor i stället blir arbetslösa inför att system liknande studielånssystemet för att få stöd att starta eget. Då får vi kanske fart på ekonomin igen.
Citera
2009-01-28, 22:27
  #14
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Utbildningar finns för att man ska bli skuldsatt, så att man blir tvungen att jobba 8-17. Grundskolan finns för att man ska tränas att "gå till jobbet"....
Jepp konspirationen går ut på att man ska anpassas till någon form av meningslös passiv "förvaring" ..... 1)skolförvaring, 2)jobbförvaring, 3)ålderdomshemsförvaring, 4)kyrkogårds-slutförvaring


_______________
Citera
2009-01-28, 23:37
  #15
Medlem
deepmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jepp konspirationen går ut på att man ska anpassas till någon form av meningslös passiv "förvaring" ..... 1)skolförvaring, 2)jobbförvaring, 3)ålderdomshemsförvaring, 4)kyrkogårds-slutförvaring


_______________

Visst kan man se det så, men tänk åt andra hållet då. Hur hade det sett ut om vi inte hade det som vi har det nu?

Håller dock med om att det finns på tok för många utbildningar som inte ger ett skit, vilket jag tycker är trist!
Citera
2009-01-29, 19:39
  #16
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det är ett högst frivilligt val att utbilda sig efter årskurs nio och därmed ev. skuldsätta sig. Att många jobb idag kräver en högre utbildning kan knappast ses som en konspirationsteori skapad av regeringen.
Alla säger att man ska plugga för att få ett "bra" jobb. Jag gjorde det. Nu har jag ett jobb där man hela tiden är stressad eller uttråkad, sitter i meningslösa möten, måste lyda en chef som är en robot, osv. Jag får bra lön, men det är fan inte värt det. MEN jag måste jobba för att kunna betala mitt studielån. Fick jag göra om livet skulle jag skita i skolan och flytta från Sverige så fort det var möjligt. Det var kul att plugga, men jobba suger. Ja, jag är bitter.

...
Citera
2009-01-30, 16:58
  #17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Självklart är det så, men hur stor chans har man i dagens samhälle att få ett ordentligt jobb då?

Beror på vad du menar med ordentligt. Jag har flera polare som bara har gymnasieutbildning och som har helt okej jobb med bra lön. Det som förenar alla är att de valde ett praktiskt program istället för media eller något annat flumprogram.
Citera
2009-01-30, 20:03
  #18
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepmix
Visst kan man se det så, men tänk åt andra hållet då. Hur hade det sett ut om vi inte hade det som vi har det nu?...
Kanske som i äldre tider-"utbildning" var någonting som man på individuell basis tog infrån och ut på grundval av den enskildes "medfödda gåvor" för individens personliga utveckling
Citat:
Instruction means to infuse, to put something in that is lacking, to fill a. vacuum. The etymological meaning of the word "education", however, means to "draw out" (from the Latin "educere")...to lead, to draw out that which is within; i.e. to bring to light what is hidden, to render actual what is only potential, to develop.
men idag har det utbildning blivit synonymt med att instruera och fullproppa med (ibland värdelöst) vetande.....


_________________
Citera
2009-01-30, 20:24
  #19
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Beror på vad du menar med ordentligt. Jag har flera polare som bara har gymnasieutbildning och som har helt okej jobb med bra lön. Det som förenar alla är att de valde ett praktiskt program istället för media eller något annat flumprogram.

Jag trodde du menade valfritt från grundskolan, för det är det ju, men sen den som väljer en praktisk gymnasieutbildning vid femton års ålder har ofta inte så lätt att veta vad man vill hålla på med hela livet och det är många som inte fortsätter på sina linjer.
Citera
2009-01-31, 14:48
  #20
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Utbildningen har två syften, det som impieteer tog upp samt att forma studenter enligt vissa tankemönster. Genus, demokrati, ekonomi och alla andra ämnen som läggs in i utbildningar där de inte hör hemma ligger där för att vi skall acceptera vissa åsikter som norm även om vi inte anser att så är fallet. All utbildning där du som individ förväntas bilda dig och uttrycka egna tankar och idéer trycks ner till fördel för kollektivistiska flumteorier. Under sovjettiden så var man tvungen att ha yio veckorss studer i stalinism/leninism och marxism för att få ut en examen. Hur ser det ut idag på LiTH, KTH, HS och andra skolor?

Kan intyga att det precis är så. På lärarutbildningen finns något som vid sidan om att vara lärare kallas för "lärarens politiska uppdrag". Det är utbildning i ren indoktrinering som syftar till att hjärntvätta elever i årskurs 1-9 samt 1-3 att älska demokratin, mångkultur (underförstått: mer invandring till varje pris), feminism och miljö. Det hymlas inte ens om saken. Däremot finns inte motsvarande indoktrineringsuppdrag inom universitetsvärlden, så där sker formandet av politisk korrekthet endast indirekt genom övervikten av gamla vänsterlallisar och nyliberaler på institutionerna.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2009-01-31 kl. 15:19.
Citera
2009-01-31, 15:02
  #21
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jepp konspirationen går ut på att man ska anpassas till någon form av meningslös passiv "förvaring" ..... 1) skolförvaring, 2) jobbförvaring, 3) ålderdomshemsförvaring, 4) kyrkogårds-slutförvaring

Tunga i kind skulle jag kunna föreslå ett funktionellt perspektiv där vad som uppenbarar sig är det postkapitalistiska samhällets produktionsförhållanden, samtidigt som vi lever kvar i en kapitalistisk myt om att alla behövs, kan och skall bidra produktivt och framför allt att det är den enskildes ansvar att se till att skaffa sig försörjning.
Det socialt funktionella (oavsedda) ligger således i att utbildningsförvaring blir ett sätt att minimera nödvändig fördelning av den maximalt mekaniserade produktionens överskott. Den privata sektorn kan fortsätta att registrera vinster, samhället ekonomisk tillväxt och som en bonus får man indoktrinering av massorna.
Ingen konspiration således, utan helt enkelt hur kapitalismens allmänna utveckling gestaltar sig.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2009-01-31 kl. 15:16.
Citera
2009-02-01, 15:02
  #22
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
...Ingen konspiration således, utan helt enkelt hur kapitalismens allmänna utveckling gestaltar sig.
Det finns alltid en politisk/sociologisk förklaring OCH en konspiratorisk. Konspirationen blir ganska uppenbar när man t.ex. hör Måna (s) utan utbildning eller Latrin (M) med falsk USA-utbildning rekommendera utbildning som vägen till jobb, lycka och framgång .......


____________________
Citera
2009-02-03, 21:18
  #23
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Tunga i kind skulle jag kunna föreslå ett funktionellt perspektiv där vad som uppenbarar sig är det postkapitalistiska samhällets produktionsförhållanden, samtidigt som vi lever kvar i en kapitalistisk myt om att alla behövs, kan och skall bidra produktivt och framför allt att det är den enskildes ansvar att se till att skaffa sig försörjning.
Det socialt funktionella (oavsedda) ligger således i att utbildningsförvaring blir ett sätt att minimera nödvändig fördelning av den maximalt mekaniserade produktionens överskott. Den privata sektorn kan fortsätta att registrera vinster, samhället ekonomisk tillväxt och som en bonus får man indoktrinering av massorna.
Ingen konspiration således, utan helt enkelt hur kapitalismens allmänna utveckling gestaltar sig.

Håller med om denna analys. Det finns helt inte behov av arbetare idag i samma utsträckning som förr. En bonde gör det som kanske fyrtio personer gjorde förr. Samma sak inom industrin. Istället har en massa tjänsteföretag växt fram, där man säljer kunder och säkerhet till varandra.
Jag har historiskt varit för kapitalism, men på äldre dagar insett att det krävs en mer kreativ lösning, om inte bara ett fåtal ska kunna få drägliga liv. Idag är alla I-länder tvungna att skapa en stor statlig sektor för att dölja det faktum att det bara är förtäckta socialbidrag man kallar för lön, och det kan knappast vara rätt väg att vandra.
Citera
2009-02-05, 14:46
  #24
Avstängd
Wakeboards avatar
Arbetslösheten är störst bland genusvetare. Inte så konstigt kanske då denna utbildning inte efterfrågas på arbetsmarknaden utan bara tilkommit av politiskt korrekta skäl.

Vem fan vill anställa en kuf som ägnat 4 år att studera den inre strukturen av ett arselhål?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback