Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-27, 22:00
  #1
Medlem
Om man ska fakturera ett företag i USA (från ett företag i Sverige) en summa som är avtalad i USD, finns det då något smart sätt att göra det? Det enda jag kommit på är att ge dem mitt IBAN-nummer och låta dem föra över pengar till mitt svenska transaktionskonto, som förstås är noterat i SEK.

Det som oroar mig en aning är att detta ger banken fritt val att växla den inkommande USD-överföringen till SEK enligt näst intill vilken kurs som helst. Det känns inte helt tryggt, eftersom jag i allmänhet inte litar på banker.

Finns det något bra sätt att göra detta som jag inte tänkte på?

Tacksam för alla tips!
Citera
2009-01-27, 23:37
  #2
Medlem
Utan att vara helt insatt i vad bankerna har att erbjuda så tänker jag att det finns två lösningar.

1. Köp säljoptioner i $$$ för att valutasäkra

2. Bankerna borde rimligen erbjuda någon typ av valutakonto där du kan förvara $$$ tills dess att kursen faller dig i smaken.

Finns säkert en uppsjö andra varianter att "valutsäkra" och inte ens säker att någon av mina förslag är realistiskt...
Citera
2009-01-28, 19:01
  #3
Medlem
Ok, tack för tipsen. Någon mer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback