Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-27, 21:37
  #1
Medlem
Ska försöka dra det så kortfattat som möjligt.

Har bott tillsammans med min sambo i drygt ett halvår, vi har varit tillsammans i ca. 2 år. Han lämnade allt där han bodde och flyttade till min stad. På sista tiden har det varit lite svajigt, en del gräl och svårigheter men vi har försökt jobba på det. Han är yngre än jag vilket kan vara jobbigt då det ibland känns som att jag tvingas "fostra" honom. Dock har jag inte haft en tanke på att ge upp.

Tills nu...

I förra veckan var jag ute med några kompisar och hamnade då tillsammans med en kille som går på samma skola som jag. Har lagt märke till honom förut och tänkt att han är söt men inget mer...
Nu satt vi och pratade hela kvällen och det kändes verkligen som att det var en spänning mellan oss. Jag tog dock mitt förnuft till fånga och gick hem till sambon. De senaste dagarna har jag dock märkt att jag har svårt att ta tankarna ifrån honom och varje gång jag ser honom pirrar det till i magen, en typisk förälskelse kort och gott...

Vad ska jag göra?

Jag vill inte ge upp det jag byggt med sambon men har svårt att frammana de där starka känslorna. Kommer på mig själv med att måla upp fantasibilder på hur livet skulle vara tillsammans med den andre...

Min förhoppning är att det bara är en tillfällig svacka i förhållandet och att allt detta snart går över. Det känns som att det bästa vore att känslorna för den andre svalnar men hur kan jag hjälpa det på traven? Jag har sån otrolig ångest över detta och har svårt att hålla masken för min sambo, känner mig så elak. Ibland känns det som att det bästa vore att göra slut men jag vill inte ge upp så lätt och jag vet att det skulle såra honom så oerhört mycket!

Som sagt- råd för att hjälpa känslorna att svalna, hålla tankarna på den andre borta och att hålla det dåliga samvetet och masken på plats!

//Gråtfärdig i ångest!
Citera
2009-01-27, 22:52
  #2
Medlem
Helga.Nyborgs avatar
Jag har varit/ är i samma typ av situation som du, men jag har nu gjort mitt val. Jag ställde mig frågan, saknar jag den person jag lever tillsammans med när vi inte finns nära varann eller spelar det ingen roll. Vilken tänker jag på när jag vaknar på morgonen eller lägger mig på kvällen osv.

Tänk igenom det noga, men låt inte tiden bara gå. Livet är för kort för de! Försök följa din magkänsla, den brukar oftast va rätt...
Citera
2009-01-28, 00:44
  #3
Medlem
milton76s avatar
Förhållanden är inte lätta man måste bestämma sig och jobba med förhållandet hela tiden.
När man flyttar ihop med någon så tränger sig vardagen på och då blir det ännu viktigare att göra medvetna val.

Vill du ha en framtid och ev. familj med din sambo? Ni har inte varit tillsammans så jättelänge men eftersom ni bor ihop så är det ju djupare än bara "hångla med händerna innanför tröjan".
Kan du se dina framtida barn i din sambo? Ta fasta på sådana saker .. framtid .. ser det helt dött ut där då kanske det är dags för dig att gå.
Det betyder inte att den andre kommer att bli den nya mannen i ditt liv utan att han är den som fick dig att inse.

Förälskelser kommer och går och det kommer säkerligen att hända fler gånger.
Du skriver:
Citat:
Jag vill inte ge upp det jag byggt med sambon men har svårt att frammana de där starka känslorna. Kommer på mig själv med att måla upp fantasibilder på hur livet skulle vara tillsammans med den andre...

Så här är det för många par, du är inte ensam .. gräset är alltid grönare på andra sidan och den nya killen är okänd för dig (ja, ni är ju vänner men du har inte levt med honom) och du kan måla upp vilken bild du vill av honom.

Är det värt att kasta bort det du har? Alla bråkar mer eller mindre men ta fasta på de fina i ditt förhållande. Nästa gång din sambo manar till bråk över något, släpp allt och säg: älskling, kom vi går nånstans och tar en kaffe. Vi tar detta sen.

Jag är säker på att du kommer att göra det som är rätt för dig.
Citera
2009-01-28, 00:49
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milton76
*text*.
Det var ett väldigt bra svar, jag hade tänkt säga något liknande med det räcker ju nästan med att bara hålla med. =)

Förälskelser kan dyka upp då och då i livet men man får tänka sig för vad man har och vad man faktiskt vill ha i framtiden. Alla sådana känslor svalnar med tiden, även den mest glödande kärlek blir till vardag.

Men vilken härlig vardag det kan vara... =)
Citera
2009-01-28, 01:01
  #5
Medlem
milton76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det var ett väldigt bra svar, jag hade tänkt säga något liknande med det räcker ju nästan med att bara hålla med. =)

Förälskelser kan dyka upp då och då i livet men man får tänka sig för vad man har och vad man faktiskt vill ha i framtiden. Alla sådana känslor svalnar med tiden, även den mest glödande kärlek blir till vardag.

Men vilken härlig vardag det kan vara... =)


Japp, du fick med det där sista som jag missade ...
Citera
2009-01-28, 01:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milton76
Så här är det för många par, du är inte ensam .. gräset är alltid grönare på andra sidan och den nya killen är okänd för dig (ja, ni är ju vänner men du har inte levt med honom) och du kan måla upp vilken bild du vill av honom.

Är det värt att kasta bort det du har? Alla bråkar mer eller mindre men ta fasta på de fina i ditt förhållande. Nästa gång din sambo manar till bråk över något, släpp allt och säg: älskling, kom vi går nånstans och tar en kaffe. Vi tar detta sen.

Jag är säker på att du kommer att göra det som är rätt för dig.

Shit, det där var precis vad jag behövde höra! Tack...

Kändes som TS tog orden ur munnen på mig!
Citera
2009-01-28, 01:27
  #7
Medlem
CharlieRs avatar
När det knakar i förhållandet så är det lätt att man blir lite småförälskad i någon annan. Det är också lätt att då göra misstag (otrohet, avbryta förhållandet). Undvik killen du är förälskad i ett tag och se om det går över. Spendera tid med din partner, gör saker ni båda tycker är roliga och försök komma ihåg varför du är med honom. Ge inte upp på ditt förhållande bara för att det inte är perfekt just nu. Killen du är förälskad i kommer att finnas om ett halvår också, så fokusera på ditt nuvarande förhållande istället.
Citera
2009-01-28, 01:47
  #8
Medlem
misericordies avatar
Om du vill glömma den här killen, föreställ dig honom sitta på toaletten och krysta ut... ja, du vet
Citera
2009-01-28, 08:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misericordie
Om du vill glömma den här killen, föreställ dig honom sitta på toaletten och krysta ut... ja, du vet

Haha! Inte så attraktivt direkt
Citera
2009-01-28, 12:00
  #10
Medlem
misericordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharks
Haha! Inte så attraktivt direkt

Det är det som är meningen!
Citera
2009-01-28, 13:41
  #11
Medlem
carebears avatar
Jag håller med Milton! Bra formulerat...
Citera
2009-01-28, 15:45
  #12
Medlem
Waspirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milton76
bla bla bra ord!
.

Mycket kloka ord.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback