• 1
  • 2
2003-09-07, 16:14
Medlem
Asmodeuss avatar
Hej där. Jag är verkligen okunnig i ämnet,
men jag har läst flera gånger om "judisk lobbyverksamhet",
vad är det, vad är ADL (Anti-Defamation League) och är
ADL "lobby?" Vet inte om jag skriver detta i rätt
forum men...
Citera
2003-09-07, 21:38
Medlem
Germanias avatar
http://www.adl.org är organisationen som bla tvingar bort alla kristna symboler från skolor och myndighetsbyggnader, det är tack vare ADL som morgonbönen är förbjuden i amerikanska skolor.

Man vill också gärna förbjuda alla former av kritik mot zionismen.

Man driver också en massa holocaustprogram, bla för poliser.

Organisationen vill att fler länder skall följa Tyskland hårda lagar.
Citera
2003-09-07, 23:02
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
http://www.adl.org är organisationen som bla tvingar bort alla kristna symboler från skolor och myndighetsbyggnader, det är tack vare ADL som morgonbönen är förbjuden i amerikanska skolor.

Låter illa, men är ADL en "lobby"/"lobbyverksamhet"?
Och finns det någon svensk motsvarighet till ADL?
Citera
2003-09-08, 10:26
Medlem
Citat:

Det som tvingar bort kristna symboler från skolor och myndighetsbyggnader i USA kallas för konstitutionen och är den amerikanska grundlagen.

Om någon ska få äran för att de ser till att grundlagen följs på denna punkt i USA är det snarare ACLU.
Citera
2003-09-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Låter illa, men är ADL en "lobby"/"lobbyverksamhet"?

Ja, ADL är en lobby. För att få verka som lobbygrupp i USA måste man registerar sig och ADL är registrerad som lobbygrupp (det var en diskussion för ett tag sedan om vi inte borde införa samma lagstiftning i Sverige).

Annars finns det nog en del negativt att säga om ADL och deras syn på yttrandefrihet o.s.v. Jag läste en bok som heter "Them" av den engelske journalisten Jon Ronson. Han umgås under några år med etremister av olika slag i USA och England, bl.a. the Grand Wizard of the Knights of the KKK Thom Robb, redaktören för "Spotlight" Big Jim Tucker, David Icke och Randy och Rachel Weaver. Han besöker vid några tillfällen i boken ADL för att få "den andra sidan" av historien och verkar mycket tveksam till ADLs sätt att klassa folk som anti-semiter.
Citera
2003-10-05, 05:25
Medlem
ADL är nog lite för uppbunda till att stödja staten Israel: de säger sig bekämpa antisemitismen i alla lägen, men hedrar ändå Berlusconi som sa att Mussolini endast skickat judar på semester och inte till några läger.

http://www.thejewishweek.com/news/ne...hp3?artid=8447
Citera
2003-10-05, 14:30
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:

Nu blandar du ihop 2 organisationer.
De som brukar stämma amerikanska staten om religiösa symboler
är ACLU ( american civil liberties union).

ADL är en lobbygrupp som stöder Israel.
Citera
2003-10-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
De som brukar stämma amerikanska staten om religiösa symboler är ACLU ( american civil liberties union).

Och anledningen till att de gör det är att konstitutionen garanterar att medborgarna ska slippa sådant.
ACLU är en mycket trevlig organisation som gjort ett mycket positivt intryck på mig.
Citera
2003-10-29, 21:08
Medlem
ADL är en sionistisk maktapparat

ADL är en lobby grupp vars enda syfte är att motverka alla kritik mot israel och verka för att implimentera sionismens idiology i den amerikanska samhället, och det har de kommit långt med.

den största siponeri skandal i USA historia uppdagades dec 2001 om jag intge minns fel där ADl bedrev underrättelse verksamhet mot amerikanska medborgare.
ADL bedriver i det närmaste en kriminell verksamhet som snmutskastar o tystar alla som kritiserar staten israel.

det som skrämmer mig är hur en sådan lobby grupp kan få så mycket makt i världens enda supermakt.
Citera
2003-11-01, 06:00
Medlem
*Scott*s avatar
adl är en synlig del inom sionismen, den osynlga är...
Citera
2021-07-29, 03:03
Medlem
https://dissident-mag.com/2021/07/28...ial-criminals/

Citat:
PayPal, one of the world’s largest payment services providers, announced on Monday that they would be partnering with the Anti-Defamation League (ADL), a powerful Jewish and Zionist special interest group. The partnership will be dedicated to “fighting online extremism” and “protecting marginalized communities.”

The ADL will be granted access to PayPal’s transaction history, with the purpose of “uncovering actors and networks” spreading “all forms of hate and bigotry.”

Although this is a flagrant violation of users’ privacy, PayPal’s terms of service agreement grants them and their partners the ability to collect and analyze detailed user and transaction data, including home addresses, personal characteristics, banking information, purchase history, geolocation, biometrics, and employment information.

Något säger mig att Bitcoin Lightning Network kommer fylla ungefär samma funktion.
Citera
2021-08-05, 09:20
Medlem
ADL är en lobby. Deras jobb är att ljuga oproportionerligt om rasism i namnet av vetenskap och social rättvisa. Även så forskar de kring hatgrupper som kkk, Aryan Brotherhood och andra dysfunktionella samlingar.

Tidningar gillar att citera ADL som något med tolkningsrätt om vad som är rasistiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in