2009-01-26, 18:14
Medlem
Hej
Jo nu är det så att jag har haft denna förstärkare ett tag, den är inte direkt ny. Men för ett år sedan ungefär började den strula, det började med lite knaster i den ena högtalaren, men nu har det även börjat i den andra. När man lyssnar på låg volym knastrar det och musiken hörs inte eller knappt, men när man höjer vaknar den till liv igen och det låter bra som aldrig förr. Det är dock lite jobbigt att ha väldigt högt hela tiden.

Jag kopplade precis in högtalarna i FRONT uttagen istället för MAIN men utan skillnad, det har hjälpt att "banka" lite löst på sidan av den på samma sida som själva volymkontrollen sitter fast längre bak på den. Och då kan den vakna till liv, men jag verkar ha bankat för mycket och det var även då den andra högtalaren började knastra.
Tack på förhand!
Säg till om ni undrar något.

//Daniel
Citera
2009-01-26, 18:56
Moderator
Psilosophers avatar
Beror förmodligen på oxidering i potentiometern (volymkontrollen). Kan eventuellt lösas med kontaktspray/elektronikrengöring. Du behöver öppna höljet på förstärkaren för att komma åt. Kom ihåg att dra ur nätkabeln. Det brukar finnas ett litet hål på poten. Spreja in där. Snåla inte. Vrid volymkontrollen fram och tillbaks några ggr. Klart.
Citera
2009-01-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Beror förmodligen på oxidering i potentiometern (volymkontrollen). Kan eventuellt lösas med kontaktspray/elektronikrengöring. Du behöver öppna höljet på förstärkaren för att komma åt. Kom ihåg att dra ur nätkabeln. Det brukar finnas ett litet hål på poten. Spreja in där. Snåla inte. Vrid volymkontrollen fram och tillbaks några ggr. Klart.

Okej ska försöka prova de Glömde dock att säga att det vaknar även till liv då jag höjer på datorn, behöver inte vrida på ratten.
Citera
2009-01-26, 19:13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel643
Okej ska försöka prova de Glömde dock att säga att det vaknar även till liv då jag höjer på datorn, behöver inte vrida på ratten.

Detta beror på att högre insignal "trycker på" poten. Elektronerna bryter igenom eller hoppar över oxiden. Eller nåt.
Citera
2009-01-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Detta beror på att högre insignal "trycker på" poten. Elektronerna bryter igenom eller hoppar över oxiden. Eller nåt.
Okej, aja får väl ha isär den någon dag och kolla tack för hjälpen.
Citera
2009-09-13, 14:25
Medlem
Måste få säga att, jag har haft isär den och pillat å sprutat lite elekronblablarent i den, det blir bara värre och värre med tiden, nu knastrar BÅDA högtalarna, förr va det bara den ena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in