Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 19:38
  #97
Medlem
Inga (fler) åsikter om Salabacke och Källparksgatan?
Citera
2018-10-21, 12:38
  #98
Medlem
Har tankar på att flytta till Uppsala, men undrar vilka områden som är att rekommendera nu när 2018 börjar närma sig sitt slut. Tänker att vissa områden som det pratats om tidigare i tråden som kanske gått ner sig eller fått ett upplyft? T ex hört att Salabacke fått stora problem med gäng och många nyanlända har placerats där de senaste åren. Men det kanske inte har varit ett bra område innan heller?

Kommer att köpa lägenhet och vill helst bo i hyfsat fina områden som känns trygga och utan allt för mycket stök och nyanlända, om det finns några såna kvar? Samtidigt vill jag gärna bo ganska centralt, så man inte måste sitta på en buss i en kvart för att kunna gå ut och äta. Har kollat både Fålhagen och Luthagen, men då priserna är lite högre där än i övriga områden undrar jag om det finns några andra områden som rekommenderas. Och vilka utöver Gottsunda bör man absolut hålla sig ifrån?
Citera
2018-10-21, 12:50
  #99
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemnetet
Har tankar på att flytta till Uppsala, men undrar vilka områden som är att rekommendera nu när 2018 börjar närma sig sitt slut. Tänker att vissa områden som det pratats om tidigare i tråden som kanske gått ner sig eller fått ett upplyft? T ex hört att Salabacke fått stora problem med gäng och många nyanlända har placerats där de senaste åren. Men det kanske inte har varit ett bra område innan heller?

Kommer att köpa lägenhet och vill helst bo i hyfsat fina områden som känns trygga och utan allt för mycket stök och nyanlända, om det finns några såna kvar? Samtidigt vill jag gärna bo ganska centralt, så man inte måste sitta på en buss i en kvart för att kunna gå ut och äta. Har kollat både Fålhagen och Luthagen, men då priserna är lite högre där än i övriga områden undrar jag om det finns några andra områden som rekommenderas. Och vilka utöver Gottsunda bör man absolut hålla sig ifrån?

Rosendal, kåbo och kungsängen är lugna områden. Salabacke är båda delarna, gränby där jag bor är värre problemområde
Citera
2018-10-21, 19:32
  #100
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemnetet
Har tankar på att flytta till Uppsala, men undrar vilka områden som är att rekommendera nu när 2018 börjar närma sig sitt slut. Tänker att vissa områden som det pratats om tidigare i tråden som kanske gått ner sig eller fått ett upplyft?

Kanske Ekeby kan vara någonting?
Citera
2018-10-21, 20:18
  #101
Medlem
at3ists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Uppsalahems lägenheter beslagtas väl till stor del av kommunen för att användas som boende till nyanlända. Jag är för övrig tudelad till det här med Bostad, visst det är bra att allt samlas men tidigare var det betydligt enklare att få via de privata då det var mindre konkurrens och man slapp söka med alla som stått i Uppsalahems kö i 20 år. Sen att alla uteslutande går på kötid om man klarar inkomstkraven är ju ett gissel också då det nu mer är stört omöjligt att få något som inte är Gränby eller nyproduktion.

Stämmer bra det. https://www.uppsalahem.se/om-oss/nyh...ll-flyktingar/

Vilka är mest privilegierade?

1. De som stått i bostadskö i 10+ år utan att få lägenhet.
2. De som stått i bostadskö i 0 år och får lägenhet.
Citera
2018-10-30, 14:28
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Rosendal, kåbo och kungsängen är lugna områden. Salabacke är båda delarna, gränby där jag bor är värre problemområde


Vilka delar av Salabacke är dom bra delarna? Är ändå rätt bra priser där, men kan ju vara av en anledning.
Citera
2018-10-30, 21:40
  #103
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemnetet
Vilka delar av Salabacke är dom bra delarna? Är ändå rätt bra priser där, men kan ju vara av en anledning.

Nu är jag jättedålig på gatunamn men där kring fyra mackarna och nå gator där omkring tycker jag ser trivsamma ut. Likaså en del gator efter och nära brantingstorget

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...an-43-14438039
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...-69-b-14149655
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...n-2-b-15072036
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...n-3-c-14595755

hitta några vid gator/runt gator som jag tycker verkar problemfria
__________________
Senast redigerad av cosmic_dancer 2018-10-30 kl. 21:49.
Citera
2018-10-31, 11:06
  #104
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemnetet
Vilka delar av Salabacke är dom bra delarna? Är ändå rätt bra priser där, men kan ju vara av en anledning.

Finns inga bra delar i Salabacke. Du ska framförallt undvika nyproduktionen som postaren ovanför mig länkade till. Varje gång man är i Salabacke blir man chockad över hur mycket nyanlända och afrikaner som dräller runt där. Dessutom säljs knack öppet.
Citera
2018-11-07, 16:37
  #105
Medlem
Någon som vet om Brillinge i Uppsala är ett bra eller dåligt område?
Citera
2018-11-11, 13:12
  #106
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stamford
Någon som vet om Brillinge i Uppsala är ett bra eller dåligt område?

Närheten till Gränby gör det skit. I folkmun kallas ofta området Gränby, vilket säger det mesta.

Det byggs enorma mängder nyproduktion i området och de kommer fyllas med socialbidragstagare.
Citera
2018-11-15, 08:52
  #107
Medlem
Gränby, Gottsunda och Salabacke är fina områden. Passar nog din syrras prisklass också.
Citera
2018-11-18, 18:03
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
helt körd, jag har 13 år och kan endast få dyra nybyggen, studentlägenheter eller halvdyra korttidskontrakt utanför stadskärnan. och kanske något höghus i Eriksberg.

problemet är mycket att det läggs ut otroligt få objekt.

Kösituationen verkar ha gått bananas totalt. Jag sökte, mest för att testa, en tvåa i Tuna Backar. Äldre hus, vettig hyra på drygt 5k. Är väl ett helt okej område, varken mer eller mindre, borde vara enklare där än i mer centrala lägen såsom Luthagen.

Enligt infon på Mina sidor i Uppsala Bostad så låg jag som bäst på plats 6, innan den försvann och jag fick ett mejl att någon annan tilldelats kontraktet.

Jag har drygt 15 års kötid.

Frågan är vad som krävs för att få en normal lägenhet i Uppsala (ej G-sunda eller Stenhagen)? Själlös nyproduktion där man får betala 10 papp för en tvåa går bort direkt. Jag är intresserad av det äldre beståndet med normala hyror. Nu bor och jobbar jag i en annan stad, men har bott i Uppsala tidigare och kan tänka mig att flytta tillbaka, om det går att få tag på en vettig bostad. Men det ser ju inte särskilt ljust ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback