Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-28, 13:13
  #73
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Nja, inte lika långt bort som Bälinge, men allt norr om Råbyvägen/Luthagsesplanaden tycker jag känns lite offside räknat från Stora torget eller Fyristorg. Samma sak med Kungsgärdet och Kåbo.

Antar att du inte är uppväxt i Uppsala. Eftersom det finns relativt få bostäder i själva stadskärnan i Uppsala så tenderar folk utifrån (studenter) och infödda ha rätt olika definitioner på vad som är centralt.
Citera
2016-12-28, 14:48
  #74
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Antar att du inte är uppväxt i Uppsala. Eftersom det finns relativt få bostäder i själva stadskärnan i Uppsala så tenderar folk utifrån (studenter) och infödda ha rätt olika definitioner på vad som är centralt.

Studenter väster om ån och civilister öster om ån är en gammal tumregel (med Djäknen och Gotlands Nation som undantag). Även om det inte finns särskilt många bostäder i ”city” är det ändå en mittpunkt att utgå ifrån när det exempelvis kommer till butiker och i viss mån restauranger. För språk- och ekonomistudenter ligger väl tex Rackarberget mer centralt än Fålhagen medan den som läser på SLU kanske tycker att Valsätra ligger mer centralt. Dock; ”centrala” (visserligen något utvidgat) för min del blir rektangeln Väderkvarnsgatan – Råbyvägen/Luthagsesplanaden – Kyrkogårdsgatan – Strandbodgatan (egentligen Munkgatan/Bäverns gränd). Allt utanför är inte "centrala Uppsala", men inte heller i utkanten av Uppsala som tex Nyby/G:a Uppsala, Sunnersta och Viby är. Området mellan gamla E4:an och Vaksala torg känns inte särskilt centralt, men jag utgår som sagt från kyrkan mitt i byn.

Analogt med Stockholm; innerstan = innanför tullarna, centrala Stockholm = Kungsgatan - Drottninggatan - Hamngatan - Birger Jarlsgatan.
Citera
2016-12-28, 18:41
  #75
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Nja, inte lika långt bort som Bälinge, men allt norr om Råbyvägen/Luthagsesplanaden tycker jag känns lite offside räknat från Stora torget eller Fyristorg. Samma sak med Kungsgärdet och Kåbo.
Det beror säkerligen på vilket perspektiv man utgår ifrån. Bor du i en villa i Luthagen/Svartbäcken/Fålhagen så upplevs det nog som tämligen centralt för att vara en villa medan en som utgår från ett lägenhetsperspektiv anser att t.ex. Svartbäcken känns "offside".
Citera
2016-12-29, 11:04
  #76
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det beror säkerligen på vilket perspektiv man utgår ifrån. Bor du i en villa i Luthagen/Svartbäcken/Fålhagen så upplevs det nog som tämligen centralt för att vara en villa medan en som utgår från ett lägenhetsperspektiv anser att t.ex. Svartbäcken känns "offside".

Jag utgick i princip från Domkyrkan och var det största utbudet av affärer och nöjen finns, dvs omkring Stora Torget/Fyristorg-ungefär.

Dock, om man arbetar på tex Ica Maxi Stenhagen finns knappast någon anledning att bosätta sig i Fålhagen om man önskar ett vettigt promenadavstånd till jobbet och samtidigt inte har något större behov av att springa i butiker.
Citera
2017-08-21, 11:59
  #77
Medlem
Blissummers avatar
Är det någon som har koll på hur området kring Råbyvägen 20 är?
Citera
2017-08-22, 01:02
  #78
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Är det någon som har koll på hur området kring Råbyvägen 20 är?

Det är mittemot de nya studentlyorna de smällt upp det senaste året?
I stort sett mitt i Kvarngärdet isf. Hyreslägenheter (Stena och Uppsalahem) i miljonprogramsliknande 2-våningshus som bara var tänkta att stå i 30 år när de byggdes. På 60-talet. Hyresgästerna är därefter. Tätt med BMW och små skrotbilar. Låg/mellanstadieskola i närheten. På närbelägna Kvarntorget hittar du Uppsalas dyraste lägenheter, en ali baba-livs (rekommenderas för baklavan) och det obligatoriska dygnetruntöppna gymmet (finns f.ö. ett till lite längre bort på Råbyv). Råbyvägen är en genomfartsled som aldrig varit trevligare än nu, och inte bara tack vare den norska pizzerian. Observera det nya busslinjenätet - den nya ringlinjen har en hållplats i närheten. Studentpacket bor i kvarteren kring Väktargatan och Djäknegatan, men där finns även nybyggda brf, samt dagis och Montessori. Området är för närvarande en byggarbetsplats, och kommer så vara de närmsta 1½ åren. Nära till skateparken och pingstkyrkan, som för övrigt håller med parkeringsplatser till en nätt summa förutom på helgen, om du inte är medlem. I övrigt finns mkt begränsat med parkering så fixa garageplats. Bland de positiva egenskaperna.. mycket grönområden med allsköns kreatur.
Citera
2017-08-23, 09:59
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Det är mittemot de nya studentlyorna de smällt upp det senaste året?
I stort sett mitt i Kvarngärdet isf. Hyreslägenheter (Stena och Uppsalahem) i miljonprogramsliknande 2-våningshus som bara var tänkta att stå i 30 år när de byggdes. På 60-talet. Hyresgästerna är därefter. Tätt med BMW och små skrotbilar. Låg/mellanstadieskola i närheten. På närbelägna Kvarntorget hittar du Uppsalas dyraste lägenheter, en ali baba-livs (rekommenderas för baklavan) och det obligatoriska dygnetruntöppna gymmet (finns f.ö. ett till lite längre bort på Råbyv). Råbyvägen är en genomfartsled som aldrig varit trevligare än nu, och inte bara tack vare den norska pizzerian. Observera det nya busslinjenätet - den nya ringlinjen har en hållplats i närheten. Studentpacket bor i kvarteren kring Väktargatan och Djäknegatan, men där finns även nybyggda brf, samt dagis och Montessori. Området är för närvarande en byggarbetsplats, och kommer så vara de närmsta 1½ åren. Nära till skateparken och pingstkyrkan, som för övrigt håller med parkeringsplatser till en nätt summa förutom på helgen, om du inte är medlem. I övrigt finns mkt begränsat med parkering så fixa garageplats. Bland de positiva egenskaperna.. mycket grönområden med allsköns kreatur.
De nybyggda lägenheterna på Råbyvägen är inte studentlyor utan vanliga lägenheter. I övrigt håller jag med. Känns dock som att man även måste nämna bostadsrätterna ner mot järnvägen längs Vattholmavägen, svindyra och befolkning därefter och det ska byggas än mer så jämfört med för fem år sedan så är det betydligt mer blandad befolkning.

Sen har vi Stena och Rikshem som gör vad man kan för att avghettofiera Kvarngärdets hyresområden med sina renoveringar och stenhårda inkomstkrav vid uthyrning så det är mindre socfall och annat löst folk som får deras lägenheter.
Citera
2017-09-26, 17:51
  #80
Medlem
Hur är Salabacke nu, är det bättre eller sämre? Har en polare som ska flytta dit och som nojar lite. Det är gatorna precis vid parken där, hos Uppsalahem (Källparks...gatan kanske?).
Citera
2017-10-30, 11:23
  #81
Medlem
cosmic_dancers avatar
Har fått erbjudande om en lägenhet i gränby i ett av de hus rikshem hållit på att renovera nu senaste tiden. Hur ser de lägenheterna ut efter deras renovering? Har området ordnat upp sig? Vet att många flyttade från området då det skulle renoveras eftersom hyrorna höjdes en hel del i samband med det.
Citera
2017-10-30, 14:35
  #82
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Har fått erbjudande om en lägenhet i gränby i ett av de hus rikshem hållit på att renovera nu senaste tiden. Hur ser de lägenheterna ut efter deras renovering? Har området ordnat upp sig? Vet att många flyttade från området då det skulle renoveras eftersom hyrorna höjdes en hel del i samband med det.

Lägenheterna ser ut som vilken nyproduktion som helst. Hög standard rakt igenom. Dåligt är att de är väldigt små balkonger.
Området är väl lite si så där. Du kan ju dra en koll på ratsit i omkringliggande portar samt den du fått erbjudande i så ser du vad för klientel som bor där.

Har du fått en lägenhet i Uppsala bör du hur som helst vara rätt nöjd då det inte är så lätt
Citera
2017-10-30, 22:53
  #83
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Lägenheterna ser ut som vilken nyproduktion som helst. Hög standard rakt igenom. Dåligt är att de är väldigt små balkonger.
Området är väl lite si så där. Du kan ju dra en koll på ratsit i omkringliggande portar samt den du fått erbjudande i så ser du vad för klientel som bor där.

Har du fått en lägenhet i Uppsala bör du hur som helst vara rätt nöjd då det inte är så lätt

Tack för svar. Tycker området verkar rätt lugnt de tillfällen jag rört mig där omkring, dagtid visserligen. Ska kolla ratsit.

Jag eller vi är lättade att vi fått erbjudande nu är det bara att hoppas att det är vi som får den. Verkar dock vara och bli rätt mycket ledigt där nu
Citera
2017-10-30, 23:04
  #84
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Tack för svar. Tycker området verkar rätt lugnt de tillfällen jag rört mig där omkring, dagtid visserligen. Ska kolla ratsit.

Jag eller vi är lättade att vi fått erbjudande nu är det bara att hoppas att det är vi som får den. Verkar dock vara och bli rätt mycket ledigt där nu

Söker du via bostad.uppsala eller rikshems egna kö?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback