Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-16, 16:33
  #313
Medlem
DaleDentons avatar
Hej,

Ska läsa 1-2 terminer i SBCC till hösten, antagligen 2 terminer. Vill läsa ekonomi och vill gärna läsa kurser som man kan tillgodoräkna sig sig i det svenska systemet. Har hört att det ska vara möjligt med mikro o makro-ekonomi, vore även toppen om någon kan bekräfta det samt svara på övriga ekonomirelaterade kurser som går att bygga vidare på vid svenska universitet. Tar gärna emot förslag på andra kurser som ni rekommenderar och tyckte var kul att läsa, gärna sådana som berör ekonomi/marknadsföring.

Vill inte ha ett år fyllt av plugg men vill i alla fall få med mig något hem, plugga 2-3 h om dagen vore perfekt.
Citera
2016-06-16, 18:00
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reducto1
bump

någon som är/ nyligen varit i SB och kan berätta vart det bor mest/minst svenskar ?
Mest - Nära SBCC och Downtown. Kolonier med svenskar som håller ihop och umgås med andra skandinaver, trist...
Minst - Skulle nog säga Isla Vista. Där bodde jag och det var sällsynt att höra svenskar prata annat än när det var helg och fest längs Del Playa Drive Rekommenderar IV starkt, sjukt härlig atmosfär med i princip enbart studenter som bor där!


Tips till alla: Ät på Pascuccis längs State Street! Riktigt god mat, en "halvportion" (som jag tror gick på runt 15 dollar) räcker till 2-3 personer och en helportion (25 dollar tror jag) räcker åt 4-5 personer. Obegränsat med vitlöksbröd också som de kommer ut med då och då rykande färska från ugnen. Fyfan, nu blev jag jävligt sugen på deras mat
Citera
2016-08-25, 23:58
  #315
Medlem
Edit
Citera
2017-01-12, 22:30
  #316
Medlem
Någon som vet redan nu om dom kommer söka till UCSB eller SBCC Runt 2019?

Och en annan sak, ni som bott runt Isla vista och samtidigt gått på SBCC. Hur kom ni in till skolan och när klev ni upp? Hur ser ett typiskt schema för en vardag ut?
__________________
Senast redigerad av Phixip 2017-01-12 kl. 22:33.
Citera
2017-01-13, 00:59
  #317
Medlem
Har också nästintill helt bestämt mig för att söka till Santa Barbara City College nu men undrar lite samma som andra här. Vill verkligen inte umgås/bo med svenskar eller skandinaver utan vill bo med/umgås/lära känna riktiga amerikaner och studentliv. Annars är det ju en total waste att öht åka in my opinion. Så, i vilket område ska man bo och vad ska man undvika?

Undrar även hur pass svårt det är att bli antagen? Såg någonstans tidigare i tråden någonting om minimum 12,5 i meritpoäng men det inlägget var skrivet typ 2013 så undrar om någon har koll på hur det ser ut gällande det nu?

Själv tänkte jag ta hjälp av Studin som har gett mig ett gott intryck, någon som har någon erfarenhet gällande dem?
Citera
2017-01-13, 12:06
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivantix
Har också nästintill helt bestämt mig för att söka till Santa Barbara City College nu men undrar lite samma som andra här. Vill verkligen inte umgås/bo med svenskar eller skandinaver utan vill bo med/umgås/lära känna riktiga amerikaner och studentliv. Annars är det ju en total waste att öht åka in my opinion. Så, i vilket område ska man bo och vad ska man undvika?

Undrar även hur pass svårt det är att bli antagen? Såg någonstans tidigare i tråden någonting om minimum 12,5 i meritpoäng men det inlägget var skrivet typ 2013 så undrar om någon har koll på hur det ser ut gällande det nu?

Själv tänkte jag ta hjälp av Studin som har gett mig ett gott intryck, någon som har någon erfarenhet gällande dem?

Vad jag fått reda på så är det beach city några meter från sbcc som är populärast för svenskar. Bäst hade det varit att gå på UCSB då man både kan få gå med i ett fraternity och bättre skola i övrigt. Isla vista verkar det vara minst svenskar i och det är även området där alla sjuka fester händer! Personligen är jag sugen på att bo där nära Del playa drive.
Citera
2017-01-29, 19:23
  #319
Medlem
bumpar frågan om ungefär ett schema ser ut på sbcc eller ucsb? När man börjar och slutar osv
Citera
2017-01-29, 21:20
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phixip
bumpar frågan om ungefär ett schema ser ut på sbcc eller ucsb? När man börjar och slutar osv

Du väljer själv vilka kurser du ska läsa och skapar utifrån dom ditt egna "schema". Förövrigt är UCSB ett riktigt universitet och inte något community college som SBCC är. Så UCSB studenterna kommer i de flesta fall vara mycket mer seriösare vilket leder till att de har fler kurser varje dag. Svenskar som går på sbcc brukar bara läsa lite skitkurser och vara riktigt oseriösa när det gäller studier, der leder till att de har mindre kurser och mycket mer ledig tid.
Citera
2017-01-30, 18:39
  #321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Du väljer själv vilka kurser du ska läsa och skapar utifrån dom ditt egna "schema". Förövrigt är UCSB ett riktigt universitet och inte något community college som SBCC är. Så UCSB studenterna kommer i de flesta fall vara mycket mer seriösare vilket leder till att de har fler kurser varje dag. Svenskar som går på sbcc brukar bara läsa lite skitkurser och vara riktigt oseriösa när det gäller studier, der leder till att de har mindre kurser och mycket mer ledig tid.

Tanken är att gå på sbcc två år och sedan göra ett försök med deras "transfer program" att gå vidare på ett riktigt universitet, men tänkte mer ungefär när dom flesta börjar skoldagen
Citera
2017-07-06, 14:04
  #322
Medlem
Er som befinner er i Santa Barbara och pluggar/bor

Vad kostar det i snitt i månaden? Mat, hyra, aktiviteter, fest osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback