Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-25, 15:58
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Inte helt otippat så brukar messmör på tub finnas vid messmör i ask, inte vid mjukost, mejeri eller bröd. Åtminstone där jag handlar.
Uttalet är givetvis mess-smör, allt annat är såklart fel.
Jaså, hur förklarar du följande citat då?
Zepofan:
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Namnet kommer av mjölkprodukten "mese" så det är klart att det heter mes-smör. Den lite hårdare varianten heter ju mes-ost eller finns det de som kallas det mess-ost
Citera
2009-01-25, 15:59
Medlem
aCeees avatar
4283.
Sluta ta allt så bokstavligt, snälla.
Citera
2009-01-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Jaså, hur förklarar du följande citat då?
Mese och mes-ost är korrekta uttal. Det förhindrar inte det faktum att messmör uttalas mess-smör.
Citera
2009-01-25, 16:11
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
4283.
Sluta ta allt så bokstavligt, snälla.
Citat:
Mese och mes-ost är korrekta uttal. Det förhindrar inte det faktum att messmör uttalas mess-smör.
Alright, antar att jag inte är tillräckligt utbildad inom messmörsläran, ber om ursäkt. Dock vet jag inte, men vill gärna veta, vart du har hittat faktan om att det ska uttalas mess/mäss-smör.

För övrigt:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...px-Messmor.jpg
Citera
2009-01-25, 16:12
Medlem
Citat:
Alright, antar att jag inte är tillräckligt utbildad inom messmörsläran, ber om ursäkt. Dock vet jag inte, men vill gärna veta, vart du har hittat faktan om att det ska uttalas mess/mäss-smör.
Tja, jag säger att mess-smör är det enda rätta, skulle inte det räcka som källa?
Citera
2009-01-25, 16:14
Medlem
4283s avatar
Citat:
Tja, jag säger att mess-smör är det enda rätta, skulle inte det räcka som källa?
Det är tre mot två i nuläget!
Citera
2009-01-25, 16:15
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:

Hur uttalar ni messmör, förresten? Mes-smör, eller mess-smör?

Jag säger mes-smör.
Mess-mör uttalas det, betoning på båda vokalerna, jämför med "mat" och "matsäck" massäck.

Det beror på att ordet smör börjar med ett s, vilket till exempel inte ordet ost gör.
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Jag med och eftersom det är en typisk norrländsk vara och vi säger så i Norrland så skulla jag hävda att det är det rätta uttalet!
Messmör har inget med Norrland att göra och är en typisk jämtsk/härjedalsk vara. Dialektalt uttalas det mycket olika, allt från mussmör till måssmår och myssmar.
Citera
2009-01-25, 16:32
Medlem
zepofans avatar
Med det resonemanget heter det då alltså iss-krapa och inte is-skrapa?
Citera
2009-01-25, 16:43
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Med det resonemanget heter det då alltså iss-krapa och inte is-skrapa?
Ordet isskrapa betonas på i:et, inte på alla vokaler, som för övrigt är tre i ditt ord.
Citera
2009-01-25, 18:09
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Messmör har inget med Norrland att göra och är en typisk jämtsk/härjedalsk vara. Dialektalt uttalas det mycket olika, allt från mussmör till måssmår och myssmar.

Ja jag kommer faktiskt ifrån Jämtland och där sa man (i alla fall de äldre) måssasmårre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in